בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"האיש הבודד" מאת ברנרדו אצ'אגה | כמה אצבעות על ההדק

הספר "האיש הבודד" הוא רומן מורכב, עשיר ומסוגנן שעדינותו, כאבו ותחושת ההחמצה שהוא משרה מלווים את הקוראים זמן רב

תגובות

האיש הבודד

ברנרדו אצ'אגה. תירגם מספרדית: ארז וולק. הוצאת זמורה-ביתן, 335 עמ', 89 שקלים

הסופר חוסה אירסו גרמנדיה, או בכינויו הספרותי, ברנרדו אצ'אגה, יליד 1951 מחבל הבאסקים, אימץ שם עט לא רק כדי ללכת בדרכם של סופרים מפורסמים כמו סטנדל הנערץ עליו - אלא גם כדי שלא ליפול קורבן לצנזורה הפרנקיסטית של שנות צעירותו. בשנות ה-70 ייסד אצ'אגה (ביחד עם כמה סופרים בני גילו) קבוצה ספרותית בשם Pott שהושפעה מתנועות האוונגרד, דור ה-Beat האמריקאי, מוסיקת הרוק והפופ. בראשית דרכו הספרותית פירסם שירים וסיפורי ילדים, מאוחר יותר הופיעו גם רומנים ריאליסטיים שלו העוסקים בתקופת הדיקטטורה של פרנקו וגם לאחריה, בשנות ה-80. ההצלחה שלה זוכים ספריו (הוא הסופר הבאסקי המוכר והמתורגם ביותר בעולם) נובעת מכך שהוא מקפיד לתרגם בעצמו את כתביו לספרדית ולעתים קרובות התרגומים לשפות אחרות נעשים על בסיס זה (כך גם בעברית).

ברומן משעשע שכתב ב-1991, "זיכרונותיה של פרה", השתמש לראשונה ב"קול הפנימי", קולה של הפרה "מו". אמצעי זה נהפך מאוחר יותר לכלי ספרותי חשוב גם ברומנים הריאליסטיים שלו, בהם "האיש הבודד", ספר שכתב ב-1993 וראה אור עכשיו בעברית.

תחת מראית עין של ספר מתח המתרחש ב-1982, אחת משנות השיא בפעילות של אט"א, ארגון המחתרת הלוחם למען עצמאות חבל הבאסקים, מגולל הרומן את סיפורו של קרלוס. עלילת "האיש הבודד" מתרחשת בבית מלון שבפרוורי ברצלונה, אליה עברו קרלוס וחבריו מאז נטשו את מאבקם בשורות אט"א. העובדה כי ההתרחשויות ממוקמות רק בתחום בית המלון או בסביבתו הקרובה ביותר אינה מקרית: קרלוס מדבר על תכונת הבאסקים להתכנס במקום סגור וקטן - כמו חבל הבאסקים עצמו - ולכן, הוא אומר לעצמו באירוניה "הם מתאימים לשבת בתא קטן בבתי סוהר".

בית המלון של קרלוס הוא מעין מרחב ממשי, בלב חברה ממשית, אך מתקיימת בו מציאות אוטופית: תשליל מוחלט של העולם שמסביב. רק במרחב כזה הוא יכול להעלות בדמיונו את התמונות ואת הקולות המציפים אותו. קרלוס, שהתפקח מהאידיאלים והרעיונות המהפכניים של צעירותו, מנהל כיום את בית המלון ביחד עם חבריו. במסגרת מטלותיו הוא אחראי על אפיית הלחם המוגש במלון ושולט על המאפייה הממוקמת במבנה נפרד. מלאכת האפייה נחשבת בסיסית וארצית ביחס לאידיאלים הנשגבים של פעם, וקרלוס אף מרגיש אשם בכך שהוא עובד למען הבורגנים "שינגבו את הרוטב בעזרת הלחם שהוא אופה". יום אחד הוא מחליט להסתיר במרתף המאפייה שני פעילי אט"א - גבר ואשה שמסתתרים מהמשטרה לאחר שביצעו התנקשות פוליטית. לפעולה זו, שנעשתה בלא ידיעת חבריו לניהול המלון, השפעה נוראית על הדמויות בספר.

רצף האירועים המותחים אינו עיקר הספר, אלא דווקא עולמו הפנימי של קרלוס, עם המאבקים והדילמות הנוצרות אצל איש מחתרת שוויתר על האידיאלים והמחויבות לחברים לשעבר. שלושה קולות מאכלסים את עולמו הסבוך. הם מתנגשים זה בזה ומחזירים אותו בכל פעם למחוזות הרחוקים מן העבר. את התמונה של נטישת המאבק, הצלילה אל תוך אדישות מדומה, מטריד כל הזמן קול העכברוש "שצמח אי-שם בקרבו, שכל מטרתו בחיים היתה לענותו". העכברוש מחזיר אותו בכוח אל דם הקורבנות והרוצחים; וכנגדו נשמע קולו המדומה והמרגיע של חברו המת סבינו "הקול הטוב שבתוכו, היחיד שהיה מסוגל להתעמת עם העכברוש".

התהפוכות הנפשיות של הגיבור מאירות גם את מאבקיה האידיאולוגיים והקיומיים של התנועה בתוך חברה שסועה המחפשת את דרכה. אצ'אגה מדלג במיומנות מהסגנון הלירי של הקולות הפנימיים לקטעי המתח (שכן ברקע מתרחש מרדף אחר שני חברי אט"א המוסתרים במרתף) ולדיונים פוליטיים על התפישות השונות של המהפכה על פי רוזה לוקסמבורג (רוזטה בפי חברי אט"א), לנין ומרקס.

אצ'אגה אינו אחד שמנסה להקסים בכל מחיר ולמרות זאת - בדרך אגבית משהו - מופעל על קוראיו קסם עצום. זהו רומן מורכב, עשיר ומסוגנן שעדינותו, כאבו ותחושת ההחמצה שהוא משרה מלווים את הקוראים זמן רב. בסיום האופראי-משהו של הספר יש שיא של יופי וייאוש - תמונה אפוקליפטית בעלת אושר חזותי נדיר.

El Hombre Solo \ Bernardo Atxaga




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו