בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גופו הנשי של פרעה

על שני פסלים שנשדדו מהמוזיאון המצרי בקהיר

תגובות

בימים אלה, כשהעיניים נשואות אל המתחולל במצרים, מדברים יותר ויותר בזהותה ה"מצרית" של מצרים המייחדת אותה בתוך העולם המוסלמי והערבי. מובארק מכונה תכופות במדיה העולמית ה"פרעה" או ה"ספינקס", ונוער המהפכה הליברלי מתרפק על "היסטוריית אלפי השנים של האומה הגדולה שלנו".

המלך תות ענח אמון גם הוא בכותרות. תצלומים של שניים מהפסלים שנמצאו בקברו ונשדדו בזמן הפריצה למוזיאון המצרי בקהיר מופיעים בכל אתרי האינטרנט בעולם. אין מי שאינו הולך שבי אחר יופיים של הממצאים, אך מעטים מאוד מבינים את משמעותם האמיתית.

הפסל המוזהב שנגנב מתאר את המלך בסצינה של ציד היפופוטמים בנילוס, אך משמעותו האמיתית בתרבות מצרים רחבה הרבה יותר, ורחוקה מאוד מקריאה מערבית של "ספורט במימי הנילוס". המתבונן המצרי קרא בייצוג הזה את כוחו של המלך לשלוט בכל מה שמאיים על "הסדר החברתי הנכון" במצרים - אויבי מצרים, חיות פרא, ובמימי הנילוס - התנין וההיפופוטם.

ישויות אלה נמצאו תמיד על גבול הציוויליזציה המצרית העתיקה ונחשבו למאיימות על שלוותה ונכסיה האדירים. זאת ועוד, ההיפופוטם הניצוד כאן מסמל בתרבות המצרית את האל סת, שבתקופת מלכותו של תות ענח אמון (1352-1361 לפנה"ס) כבר מזוהה עם האל הכנעני בעל, הידוע לנו היטב מן המקרא. מכאן שהפסל המופלא הזה מתאר גם את ניצחונו הנצחי של המלך על הכנענים, שהיוו תמיד איום על מצרים מן המזרח.

המתבונן המצרי גם רואה כאן את מלכו כשליט "פעיל". הצעד הרחב מסמל בשפה הוויזואלית המצרית כבר מן התקופות העתיקות "פעילות", בעיקר גברית. נשים אינן מתוארות בדרך כלל כצועדות, אלא כ"עומדות" ליד הבעל ה"צועד" לצדן. יוצאות מכלל זה אלות, שכוחן מתבטא באיפיון הוויזואלי של צעידה. שלא כאחיותיהן בנות התמותה - הן בעלות כוח והשפעה על סביבתן.

לכאן מתקשר באופן מרתק החפץ הנגנב השני שתמונתו פורסמה בעולם. בפסלון זה מתואר כנראה לא תות ענח אמון, אלא אחד מאבותיו, המלך אחנאתון. המלך הזה אחראי לאחת ממהפכות החשיבה הגדולות בעולם, החשובה במיוחד להיסטוריה היהודית. אחנאתון היה המלך המצרי ששבר את עולם האמונות בן אלפי השנים של תרבות המזרח הקדום, ובזינוק אינטלקטואלי מרהיב העביר את התרבות האנושית מאמונה בריבוי אלים (פוליתיאיזם) לאמונה באל יחיד, מופשט, "אל האור". המהפכה שיצר היתה קצרת מועד, והתרבות המצרית חזרה אחרי מותו לפוליתיאיזם מסיבות פוליטיות וכלכליות.

אולם, הרעיון החדשני של "אל יחיד" בא לאוויר העולם, וכדינם של חידושים רבים שנרדפו על ידי התרבות השלטת, הוא צץ במשנה כוח ב"שוליים" התרבותיים של המזרח הקדום. "בני ישראל", בני נוודים ואיכרים עניים מכנען ומסביבתה, הפכו את האמונה באל יחיד לאחד מהרעיונות המובילים של העולם המערבי.

הפסל הקטן הזה הוא אם כך ייצוגו של האדם הגדול שהמציא את המונותיאיזם ושינה את ההיסטוריה העולמית. והנה, הייצוג שלו בפסלון הפוך מייצוגו של תות ענח אמון. הוא אינו צועד, ובנוסף לכך הוא מיוצג כשצבע עורו בהיר מאוד - צבע אופייני לייצוג הגוף הנשי במצרים. גם גופו מתואר כתערובת נשית וגברית. הייצוג הזה של המלך, האופייני לתקופת שלטונו, מסביר באופן ויזואלי את תפישתו את המלוכה המצרית כמערכת אלוהית גברית ונשית כאחת, המייצרת עוצמות כפולות בשל כך לפי תפישת עולמו. ראייתו את הנשיות כ"כוח שווה" בעולם המציאות מוצאת חיזוק גם בייצוגים אחרים מתקופת מלכותו.

נקודה מעניינית נוספת היא סנדליו הבולטים בגודלם המושכים מיד את תשומת לבו של המתבונן. סנדלים אלה אינם סנדלים מלכותיים אופייניים, ואולי מרמזים לניסיון לייצג אותו "ככל האדם". על ראשו נושא המלך את "כתר המלחמה" המצרי - הכתר הכחול. ואולם מן ההיסטוריה המצרית הכתובה ידוע שכוחו של המלך הזה היה דווקא בדיפלומטיה, ולא במלחמות. בארמונו נמצא הארכיון הגדול ביותר של טקסטים בכתב היתדות (מכתבי עמרנה), המחזיק מכתבים מרתקים של מלכי הערים בכנען, לבנון וסוריה אל חצר המלך המצרי. התכתבות זו שנמצאה בארמון במצרים היא הבסיס המרכזי ללימוד ההיסטוריה של כנען והלבנט בתקופת הברונזה המאוחרת (1200-1500 לפנה"ס).

דרך אגב, פשר השם תות ענח אמון הוא "התמונה החיה של (האל) אמון", ואחנאתון משמעו "הרוח של האתון (אל האור)".



תות ענח אמון ואחנאתון. המשמעות האמיתית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו