בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הגרדום בקרחת היער" מאת אלן ברדלי | גיל המעבר

לאורך הקריאה ב"הגרדום בקרחת היער" מציקה השאלה: מי אמור להיות קהל היעד של הספר הזה? ילדים יתקשו מאוד לזהות בגיבורה את עצמם, ומבוגרים עלולים להתעייף די מהר מהחוכמות שלה

תגובות

הגרדום בקרחת היער

אלן ברדלי. תירגמה מאנגלית: אסנת הדר. מטר, 304 עמ', 89 שקלים

בין כל הספרים שגיבוריהם הם ילדים, קשה למצוא אחד שעוסק בסתם ילד רגיל. מ"תוף הפח" ועד "קרוב להפליא ורועש להחריד", הספרות מציגה קשת של ילדים "מיוחדים", כלומר אינטליגנטים במיוחד, בעלי רגישות יוצאת דופן, או פשוט משונים בדרכם הייחודית. אף אחד לא רוצה לקרוא ספר שבמרכזו עומד ילד ממוצע. זה ילדותי מדי וממוצע מדי. אנחנו מעדיפים גיבורים שמזכירים לנו את עצמנו, או יותר טוב: ספרים שמזכירים לנו את הילדים שנדמה לנו שהיינו. ילדים עם נקודת השקפה ייחודית על העולם, עם רגל אחת בעולם הילדות ורגל שנייה בעולם המבוגרים. ילדים שהעולם לא תמיד מבין, אבל הם מבינים אותו יפה מאוד.

פלביה דה לוס, כוכבת ספריו של אלן ברדלי, היא ילדה מיוחדת מאוד. הייחודיות שלה מתבטאת בכך שהיא כימאית חובבת, כלומר משקיעה את רוב זמנה בעריכת ניסויים בחומרים שונים במעבדה הביתית שלה, בדגש על רעלים. את שארית זמנה היא מעבירה בפתרון תעלומות רצח בכפר האנגלי שהיא גרה בו בשנות הארבעים של המאה הקודמת. פלביה היא חכמולוגית, מביכה את המבוגרים כשהיא קוראת את המציאות בצורה חדה מהם וגורמת להם להיראות טיפשים כשהיא פותרת פרשות רצח שלמשטרה אין קצה חוט לגביהן. ב"המתיקות שבתחתית הפאי", הראשון בסדרת הספרים המוקדשת לדמותה, חקרה פלביה את תעלומת מותו של גבר זר שגופתו נמצאה בגינת ביתה. היא הצליחה להצליב פרשה זו עם פרשה אחרת שהתרחשה שלושים שנה קודם לכן, ולהביא את שתיהן לכדי פתרון. בספר השני בסדרה, "הגרדום בקרחת היער", פלביה עומדת בסטנדרט הגבוה שקבעה בספר הראשון ושוב פותרת שתי תעלומות הקשורות זו בזו: האחת היא התחשמלותו למוות של אמן תיאטרון בובות בסוף מופע בפני אנשי הכפר, והאחרת היא מותו של הילד רובין אינגלבי בן השש, שנמצא תלוי בלב היער כמה שנים קודם לכן.

כמו בספר הראשון והמצליח, גם הפעם הופכת פלביה כל אבן בכפר בישופס לייסי בדרכה לפיענוח. גם הפעם הקוראים מתוודעים למשפחתה הלא מתפקדת, שמונה אב מנותק רגשית ושתי אחיות גדולות שמתעללות בה נפשית. גם הפעם פלביה דוהרת ברחבי הכפר על אופניה, שהיא מכנה גלדיס, ומצליפה בלשונה במבוגרים חסרי המעוף שהיא פוגשת בדרכה. הכישרון לכימיה הוא רק אחד מאינספור הכישרונות שבהם התברכה, לצד ניתוח יצירות שייקספיריות, אזכור סרטי קולנוע בני התקופה וכן הפגנת שליטה בשירה, ספרות, אמנות פלסטית, מוסיקה קלאסית ושאר נושאים החביבים על ילדות כפריות בנות 11.

חייבת להיות סיבה לכך שכמו סופרים רבים, גם ברדלי מתעקש להקפיא את הגיבורה שלו בגיל 11, אפילו אם דמותה מופרכת לגמרי. השימוש בגיבורה ילדה הוא יעיל מכמה בחינות. בעזרתה אפשר לייצר, למשל, עלילה לכל המשפחה, כזו שיכולה להתאים גם לילדים וגם למבוגרים. גיבור ילדותי מסלק החוצה כל עיסוק בסקס, שיכול להוות מכשול גם לכותב וגם לקהל קוראים שמרני, ובמקום זאת זורע לאורך הסיפור פניני חוכמה על טהרת ההומור הבריטי היבש (ברדלי הקנדי חוטא בטעות נפוצה כשהוא מבלבל "הומור בריטי" עם "חוסר הומור בכלל"). אבל היתרון הבולט ביותר של פלביה דה לוס על פני גיבור או גיבורה מבוגרים הוא שסולחים לה על הכל. בדומה לשוטרים הכפריים שמוצאים אותה פעם אחר פעם מסיגה גבול ונכנסת לזירות רצח, כך גם כקוראים אנחנו מתרגלים למצוא את פלביה במקומות שהיא לא אמורה להיות בהם. האזכורים שהיא מפזרת לשייקספיר ולחברי פרלמנט מהמאה ה-17 לא נתפסים כלא מהימנים; אלה פשוט אנקדוטות חינניות של ילדה אינטליגנטית במיוחד. מהצד האחר, היא יכולה פתאום להזכיר שאף שהיא נחשבת לחכמה במיוחד, היא בכל זאת עסוקה רוב הזמן ב"תכנון דרכים חדשות ומעניינות להביא על האויבים שלי מוות פתאומי בחנק, עוויתות וייסורים". וכך, על ידי השימוש בפלביה, ברדלי מדלג מעל מהמורות כמו חוסר אחידות, חוסר אמינות וחוסר מורכבות, ובמקרים כאלה שולף את הקלף הבטוח של "ילדים, אתם יודעים איך הם".

אבל תחבולת השימוש בגיבורה ילדה לא מצליחה לברדלי. לאורך הקריאה ב"הגרדום בקרחת היער" מציקה השאלה: מי אמור להיות קהל היעד של הספר הזה? ילדים יתקשו מאוד לזהות בפלביה את עצמם, ויותר מכך, יתקשו להבין את רובם המכריע של המשפטים שיוצאים לה מהפה או עוברים לה בראש, ואילו קוראים בוגרים עלולים להתעייף די מהר מהחוכמות שלה ולתהות למה הם צריכים לקרוא על מעלליה של הילדה המשונה הזאת. יותר מכל, ככל שהעלילה מתקדמת מתחדדת התחושה שפלביה דה לוס היא זקנה הכלואה בגוף של ילדה בת 11, אולי אפילו זקן, נאמר הפרופסור הקשיש שאת מעבדת הכימיה שלו קיבלה בירושה ושמחקריו הם נר לרגליה. ישיש הכלוא בגופה של ילדה יכול אולי לעמוד במרכז העלילה של ספר מרתק, אך לא במקרה הנדון. איזה סוג של קוראים יכולים בכל זאת למצוא עניין ביצור הכלאיים של ברדלי? אולי ילדים מיוחדים מאוד.

The Weed that Strings the Hangman's Bag \ Alan Bradley




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו