בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמש שאלות לחמוטל צמיר | באה והלכה, ובאה

עד לפני עשור התייחסו אל שירת דליה רביקוביץ דרך זווית מצומצמת, אוטוביוגרפית. ספר חדש, המכנס מאמרים וביקורות על יצירותיה, מציג את ההקשרים הפמיניסטיים, הלשוניים והפוליטייים של יצירתה

תגובות

במשך חייה של דליה רביקוביץ וגם לאחר מותה של המשוררת נפרש בכתבות רבות בתקשורת דיוקן פצוע ופגיע שלה. אך בעוד נדמה שכל פרק אוטוביוגרפי שלה נפרם ונחשף, מכלול שירתה כמעט שלא נותח באופן רחב. "בכירי המבקרים והחוקרים של הספרות הישראלית השתהו ונמנעו מלהתמודד עם יצירתה", טוענות הד"ר חמוטל צמיר והד"ר תמר ס. הס במבוא ל"'כתמי אור': חמישים שנות ביקורת ומחקר על יצירתה של דליה רביקוביץ" (הקיבוץ המאוחד). "הם הקדישו לה רשימות ביקורת בעיתון או מסות תהילה קצרות, אך לא מחקרים מקיפים", הן מוסיפות. הספר שערכו צמיר, מהמחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון, והס, מהחוג לספרות עברית, יידיש ופולקלור באוניברסיטה העברית, מכנס לראשונה מאמרים ורשימות ביקורת על יצירתה של רביקוביץ מאז הופיע ספרה הראשון ב-1959, לצד מאמרים שנכתבו במיוחד לאסופה הזאת. בכך מאפשרות צמיר והס בחינה וניתוח יסודיים של יצירתה של רביקוביץ ומעקב אחר התפתחותה כמשוררת.

מדוע נמנעו מבקרים וחוקרים מלהתמודד עם יצירתה של משוררת כה חשובה?

צמיר: "אכן יש פער גדול ומפליא בין ההערכה העצומה לשירתה של רביקוביץ לבין מיעוט המחקר עליה, עד לשנים האחרונות. ייתכן שהיא נתפשה כתופעה ייחודית ונבדלת, או דווקא כ'מובנת מאליה', ואולי זה קשור לכך שהיא אשה, שכן שירתן של משוררות נתפשת בדרך כלל כאישית במובן הביוגרפי והרגשי, ולכן המשמעויות של יצירתן נתפשות מראש כמוגבלות וכאילו אינן זכאיות לעיון רציני ומעמיק. ואולי כל הסיבות האלה יחד".

מהם השינויים הבולטים שחלו בהתייחסות אל שירת רביקוביץ במשך השנים?

"עד לעשור האחרון, הפרספקטיווה העיקרית היתה אישית ומצומצמת, פטרונית-משהו: רוב המבקרים ראו בה ילדה מסכנה, השבויה בטראומת אובדן האב ומפתחת דמיונות אסקפיסטיים. ממאמרה פורץ הדרך של תמר הס מ-2000, ובעיקר בזכות הפרספקטיווה הפמיניסטית, התגלו בשירתה פנים חדשות, לעתים הפוכות. רביקוביץ מתגלה גם כאשה מפוכחת, בעלת מודעות עצמית ואירוניה, שאינה משועבדת לטראומה אלא גם מעבדת אותה. לא רק מאזוכיסטית אלא גם תוקפנית, ולא בורחת למחוזות הדמיון אלא יוצאת לאודיסאות ספרותיות ופוליטיות אמיצות. כמו כן, נוספו גישות רחבות יותר, הפורשות זיקות לשוניות היסטוריות, פוליטיות ודוריות בין רביקוביץ ליוצרים ולהקשרים שונים".

רביקוביץ כתבה שירי מחאה בעקבות מלחמת לבנון הראשונה. האם המבקרים הבדילו בין השירים האלה לשירתה האישית?

"שירי המחאה הגלויים של רביקוביץ הופיעו בקובץ ?אהבה אמיתית' מ-1987 בשער ?סוגיות ביהדות בת זמננו'. העובדה שהיא עצמה גדרה אותם איפשרה למבקרים לראות את השירה האישית ואת שירת המחאה שלה כערוצים נפרדים. אבל, כפי שגילתה הביקורת בעשור האחרון, ההפרדה הזאת מלאכותית למדי, משום שהמחאה והפוליטיקה של רביקוביץ נשענות תמיד על האישי ועל הנשי, ומשום שגם שירתה האישית מכילה יסודות פוליטיים מובהקים".

הפרוזה של רביקוביץ לא זכתה לאותה תשומת לב שקיבלה שירתה. האם המחקר העכשווי מתייחס גם אליה בעין שונה?

"סיפוריה המוקדמים זכו ליחס צונן למדי, והקובץ האחרון שלה, ?באה והלכה' מ-2005, אמנם זכה לשבחים, אבל ניכרה בו מאוד ידה של העורכת - מה שמעיד, אולי, על חוסר ביטחון. המחקר העכשווי מגלה בסיפורים היבטים דומים וגם משלימים לאלה שבשירתה. גם בהם הטון האוטוביוגרפי והרושם של מסכנות מטעים ומסתירים מאחוריהם פיכחון ואירוניה, ותנועה בין פרספקטיבות שונות, בין הורים לילדים ובין היעדר לנוכחות".

רביקוביץ היא מהמשוררים האהובים בישראל. מהו סוד הקסם שלה?

"קשה לענות על כך בלי ליפול לקלישאות. אפשר אולי לתאר את שירתה כבקבוק קטן, פרטי ונשי שהיא שולחת מן הבית - כפי שכתבה באחד משיריה - אבל הוא מכיל מין קוד לד-נ-א של ?כולנו', שהוא לא רק אוניברסלי אלא, באופן הרבה יותר ספציפי ונוקב ומהפך מוסכמות, גם יהודי וישראלי וציוני ופלסטיני. יש לה המון דברים מפתיעים וחשובים להגיד לנו, ועוד לא הבנו הכל".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו