בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמש שאלות לדן רונן | ד"ש מהרועה הקטנה

ריקודי עם נוצרו בארץ עוד לפני קום המדינה, כחלק מעיצובה של זהות יהודית חדשה. ספר חדש בוחן את התפתחות התחום מריקודי הרועים, ההורה והצעד תימני ועד כוריאוגרפיה ללהיטים הכי חמים וכן את הקשר בין השינויים שחלו בריקודים לבין השתנותה של החברה הישראלית

תגובות

כ-50 אלף ישראלים רוקדים ריקודי עם לפחות פעם בשבוע. אבל כשד"ר דן רונן אומר ש"ישראל היא מעצמה בריקודי עם", הוא מתכוון לא רק למספר המחוללים. ישראל, מתברר, היא בין המדינות המובילות בעולם במספר ריקודי העם שקיימים בה, "בוא איתי אל הגליל" הוותיק לצד "מי שמאמין" של אייל גולן. כ-5,000 ריקודים, להערכתו של רונן בן ה-78, חבר בהנהלה העולמית של סיאו"ף, ארגון בינלאומי של פסטיבלים לפולקלור ולשימור מורשות תרבות, יו"ר הארגון בישראל וכמובן, רקדן בעצמו. בספרו "ריקודי העם בישראל" הוא סוקר את שורשי התופעה התרבותית ומרכיביה, מציג את הרקע לצמיחתה עוד לפני קום המדינה ואת התפתחותה, ומתאר את תפקידיה החברתיים, האידיאולוגיים והאסתטיים.

יש דבר כזה, ריקוד עם ישראלי? "מהו ריקוד עם ישראלי זו שאלה הנשאלת כ-90 שנה, מאז נוצר הריקוד הישראלי הראשון, 'הורה אגדתי', ב-1924. קשה להגדיר סגנון 'לאומי' באמנות - אולי אי אפשר ואפילו לא רצוי. לכן ההגדרה של מהו ריקוד עם ישראלי יכולה להיות ברוח שהציע גדעון עפרת לגבי אמנות ישראלית: "ריקוד ישראלי הוא ריקוד שלגביו נשאלת השאלה 'מהו ריקוד עם ישראלי'".

מהם השורשים של ריקודי העם בארץ? "הריקודים הראשונים נוצרו במסגרת אידיאולוגית-רעיונית על ידי יוצרים ששאפו ליצור תרבות עברית לאומית ולגבש זהות ישראלית מקורית משותפת. מצד אחד, הריקודים היו ביטוי סמלי לציונות הקלאסית: היהודי החדש, השומר, החקלאי, החוזר לארץ התנ"ך, והריקודים הראשונים נוצרו עבור מסכתות חג שחידשו את החגים החקלאיים התנ"כיים בהתיישבות העובדת ונתנו ביטוי למיתוס החלוצי. לאה ברגשטיין, למשל, יצרה את ריקוד הרועים הראשון לחג הגז בבית אלפא ב-1930 ורבקה שטורמן מעין חרוד יצרה כ-150 ריקודים. מצד שני, הריקודים נתנו מענה לדילמת ההמשכיות והשינוי בכך שהמשיכו לשאוב ממורשות הגלות ומריקודי העדות ובעיקר מהעדה התימנית. למשל, שרה לוי תנאי, מייסדת להקת ענבל, שיצרה שפת מחול בהשפעת מקורות תימנים".

אתה טוען שריקודי העם השתנו בהתאם לשינויים שחלו בחברה הישראלית. באיזה אופן? "'ריקודים הם המיקרוקוסמוס של התרבות', אמרה טווילה טארפ, הכוריאוגרפית האמריקאית הנודעת. בימי טרום המדינה ובעשורים הראשונים היו ריקודי העם הבילוי הפופולרי והנפוץ - לא במקרה העם חגג את ההחלטה על הקמת המדינה היהודית בריקודי הורה ברחובות. החברה הישראלית נעה בעשורים האחרונים מ'אנחנו' לכיוון האדרת 'האני', ואפשר לזהות את העקבות האלה בריקודי העם. הריקודים היום מבטאים את השינוי מ'תרבות המעגל' לריקודי שורות ובודדים; מביטוי של שייכות אידיאולוגית לבילוי חברתי ושעשועים. עם זאת, כן מתרבות הרקדות בנוסח של פעם, בבחינת ?מי שאין לו ישן גם חדש לא יהיה לו'".

כיום שירים פופולריים מעובדים לריקודים. מי מחליט מה ייכנס לרפרטואר? "היו ניסיונות של ארגון המרקידים והכוריאוגרפים לכוון את בחירת השירים, נקבעו כללים שימנעו יצירת מספר ריקודים לאותו שיר, והארגון מפרסם באופן שוטף את רשימת הריקודים הקיימים והנוצרים ושיריהם. האמצעים האלה מסייעים לפקח על הרפרטואר אבל זה לא מספיק. כי הרוקדים בחוגים ובהרקדות דורשים כל הזמן ריקודים חדשים, והיוצרים בוחרים שירים לריקודים לפי מידת הפופולריות שלהם וחוטפים כל שיר שכובש את מצעדי הפזמונים - כדי למשוך את הרוקדים".

' מה גרם לך לעשות את צעד הריקוד הראשון? "התחלתי לרקוד ריקודי עם בקרית חיים, שבה כולם רקדו, ורקדתי בלהקה של הקריה שהוקמה על ידי שלום חרמון והופיעה בכנס דליה 1951. במשך השנים רקדתי בלהקות, הקמתי להקות, הדרכתי בחוגים ובהרקדות, הובלתי מצעדי מחולות ועוד. אני מאמין בפתגם הרוסי ש'מי שיש לו ריקודים לעולם לא יהיה אבוד'".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו