בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוחות האומה

תגובות

"חסד ספרדי", הרומן המורכב של א"ב יהושע (הספריה החדשה), הוא אולי אחד מהספרים העמוקים והמרתקים ביותר של הסופר. ככל ספריו, הוא עוסק בנושא החביב עליו - זהויות, הן ברמה האישית והן ברמה הקולקטיבית. מדובר בסיפור חייו של במאי קולנוע הנפרש תוך כדי תיאורה של רטרוספקטיווה של סרטיו המתקיימת בסנטיאגו דה-קומפוסטלה בספרד. לרומן היבט אוטוביוגרפי, שכן חלק מן הסרטים המתוארים מרמזים בבירור לסיפורים מוקדמים של יהושע עצמו, והדרך הווירטואוזית שבה הוא מצליח לגלוש מן המדיום הכתוב אל המדיום המצולם היא לעתים מסחררת, כפי שתיאורו את הציור המטריד והחידתי של "החסד הרומאי", המופיע על שער הספר, הוא מעשה ידי אמן.

הביקורת העצמית של יהושע העולה מהרומן מאלפת, והיא שזורה בניתוחים, לעתים אכזריים, של המציאות בארץ, על היבטיה העדתיים, שמוסווים אמנם מעט, שכן גיבור הספר, מוזס, הוא אשכנזי למהדרין. אך ברגע דרמטי נהפך שמו לאלגוריה שבה מואשמים ה"מוזסים" כולם בדיכויים ובהדרתם של בני עדות המזרח. הטרוניה התת-קרקעית כלפי העילית האשכנזית, המלווה תדיר את כתיבתו של יהושע, מקבלת הפעם ממד נוסף מן ההתפעמות מיופיה המסתורי של סנטיאגו, עיר העלייה לרגל המונומנטלית של הקתוליות הספרדית; אולי גם כאן יש הד נסתר לכמיהה לאיזו ספרד אגדית, הכוללת לא רק יהודים אלא גם נוצרים. קיצורו של דבר, זה רומן רב-שכבתי מסעיר ומרגש, המעיד על עושרו הרוחני והתרבותי של יהושע ועל עושרה ואתגריה של החברה הישראלית.

כספר מוחמץ בחרתי ב"מורה נבוכי הזמן" של רנ"ק, הוא נחמן קרוכמל (כרמל). אין מדובר ממש בספר חדש, כי אם במהדורה חדשה של ספר שיצא לראשונה ב-1850. זה אחד מהספרים המכוננים של המודרנה היהודית, ובו המחבר - רב בגליציה שתחת שלטון בית הבסבורג, ולכן פתוח לתרבות דוברת הגרמנית - מנסה לשלב בין דתיות יהודית מסורתית ובין השיח הפילוסופי המודרני מבית מדרשו של הגל ("הפילוסוף הגדול האשכנזי"), ממש כמו שרמב"ם ביקש ב"מורה נבוכים" למצוא סינתזה בין דת ישראל לפילוסופיה האריסטוטלית.

ייחודו של הספר בכך שתוך כדי הישארות בדל"ת אמותיה של האורתודוקסיה מבקש קרוכמל למקם את היהדות במרקם ההתפתחות ההיסטורית, ותוך כדי כך הוא מציב את נושאה של דת ישראל - העם היהודי - כסובייקט פעיל בהיסטוריה, שחלים עליו חוקי ההתפתחות ההיסטורית. מחד גיסא, יש כאן פריצה אל המודרנה הרואה, בעקבות הרדר והגל, את ההיסטוריה כנישאת על ידי תרבויות לאומיות ("רוח האומה", בלשונו של קרוכמל). מאידך גיסא, "רוח האומה" הישראלית, המגולמת בדם ישראל, מזוהה על ידי קרוכמל עם הרוח האבסולוטית ההגליאנית ("הרוחני המוחלט"), ומכאן יכולתו של העם היהודי להתגבר על המחזוריות ההיסטורית המביאה כל עם אחר לכיליון ולהיעלמות.

זוהי קונסטרוקציה נועזת, ובכך פתח קרוכמל את הדלת לתודעה יהודית מודרנית, הרואה את הזהות היהודית במושגים לאומיים ולא רק דתיים, ובזאת שימש - מבלי דעת - אחד ממבשרי הציונות. הספר הכתוב בעברית מליצית אינו קל לקריאה, אך עיון בו ובדברי ההסבר וההקדמה של יהוידע עמיר יעמיד את הקוראים על אחת המהפכות התרבותיות המרכזיות בהיסטוריה ובהגות היהודית בעת החדשה.

הפרופ' שלמה אבינרי ערך את הקובץ "מלחמה ושלום" שראה אור בהוצאת זלמן שזר



מאטיאס מיאבוגיל, 'חסד רומאי', המאה ה-17. בספרו של יהושע יש הד נסתר לכמיהה לאיזו ספרד אגדית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו