בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זהירות מקסם הכלכלה

תגובות

כשלי החשיבה האנושית מוצגים בספר "לא רציונלי אבל לא נורא" של דן אריאלי (דביר) כמובילים לתוצאה נכונה יותר במצבים רבים. איני יכול שלא להיזכר ברמב"ם בהקדמתו למשנה: "לולי המשתגעים נשאר העולם חרב". עורר בי מחשבה במיוחד הפרק המתאר איך דווקא אי-הבנה של התמונה הכוללת מביאה לתוצאות מוסריות טובות יותר. אחד המסרים בספר הוא זהירות מקסמה של תורת הכלכלה כמבוססת על התנהגות אנושית. לי הזכיר הספר מה משך אותי לפסיכולוגיה: הניסיון לשליטה ולחופש, להיות מודע למתרחש בעולמות הרגש, להבין טוב יותר את האחר וליצור מרחב אמיתי לפעולותי. כמי שגדל על ברכי תורת המוסר היהודית, הבדיקה העצמית האינסופית לחוסר רמייה עצמית מלווה אותי עד היום. תהליכי הרציונליזציה כמו אלו המובילים להטיות ההיסק בספר אמורים להטריד כל אדם ולעשותו מודע ונכון יותר בהתנהגותו.

"מעברי ישן ליהודי חדש" של יאיר שלג (המכון הישראלי לדמוקרטיה) מתאר תופעה מרתקת וחשובה בתרבות הישראלית כיום: פריחת בתי המדרש הפלורליסטים, בתי תפילה, תיקוני ליל שבועות וערבי פיוט ורוק, לצד לימודי הקבלה והנסיעות לאומן. מה היחס בין הצד המיסטי-רוחני לזה הרציונלי-תרבותי ומדוע לא נוצר עד כה מאבק בינם לבין הממסדיות הרבנית? הסיבה להחמצת הספר הזה קשורה לדעתי לכך שפשוט אי אפשר למצוא אותו ברשתות הגדולות, עניין כלכלי של הסכמי הפצה עם הוצאה קטנה.

הרב קובי וייס הוא מרצה ומנחה קבוצות בנושאי יהדות ותרבות ישראל, חבר ב?רבנים למען זכויות אדם?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו