בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להעביר אחריות לתלמידים

תגובות

תגובות

חיי נפגשו עם תיאודור הולדהיים, שעליו נכתב ב"תרבות וספרות" (7.6), בכמה צמתים. בדומה לדורון ב' כהן, תיאודור הולדהיים השפיע רבות גם על חיי. חלום הורי היה שאהיה מורה בישראל, ועם סיום בית הספר העממי, רצו שאלמד בבית מדרש למורות וגננות. תיאודור לא היה מדריכי הישיר; הוא היה שייך לגדוד שממנו באו המדריכים שלי. נוכחותו בקן ופעילותו המוסיקלית העשירו את חיי כולנו בקן צפון של ה"שומר הצעיר" בתל-אביב. עד היום אינני יודעת מה גרם לו לבוא אל הורי ולשכנע אותם שמוטב שאלמד בגימנסיה ולא בסמינר. הוא גם הבטיח להורי חסרי האמצעים שיסדר לי מלגה בגימנסיה שבה הוא עצמו למד. בכך גרם לשינוי מסלול חיי ולהתעניינותי הרבה במתימטיקה.

שנים מאוחר יותר, חזרתי ללמד בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. תיאודור עבד אז בבית הספר לחינוך כמדריך למורים; זו התקופה שעליה כותב דורון ב' כהן ברשימתו. באחד הימים באו מחנכים מבית הספר האזורי במעגן מיכאל לאוניברסיטה, להתייעץ בעניין אכזבתם ממה שקרה בבית הספר לאחר שהנהיגו שם רפורמה שלפיה התלמידים בוחרים את מקצועות הלימוד שלהם מתוך היצע (בדומה לדרך שבה בוחרים סטודנטים באוניברסיטה). אולם גם לאחר שבחרו ללמוד לפי בחירתם לא חל שינוי משמעותי במוטיבציה שלהם ללמוד.

תיאודור ואני הצענו להם שינוי חינוכי נוסף שראשיתו היתה בשיעורי המתימטיקה, מקצוע שכל התלמידים בחרו בו. תמצית ההצעה היתה להעביר את האחריות ללמידה לתלמידים לא רק ברגע בחירת המקצוע, אלא גם במהלך הלימודים עצמם; לא עוד הוראה פרונטלית שבה המורה הוא הפעיל המרכזי בשיעורים. ההצעה אמרה שהמורה יגיש דפים שבהם יסביר כל מה שהיה בכוונתו להסביר על הלוח, וכל תלמיד יתקדם בקצב שלו, בלמידה עצמית בכיתה. תפקיד המורה יהיה לנוע בין התלמידים ולסייע להם בלמידתם. שיעורי הבית יהיו לבחירת התלמידים, אם הם רוצים להמשיך להתקדם. נדמה לי שפרויקט דומה ניהל תיאודור גם בבית הספר בבית אלפא.

נפגשנו בהתנדבות עם המורים במעגן מיכאל וזכיתי לשיתוף פעולה עם תיאודור, אשר כיתת את רגליו מדי שבוע מבית אלפא למעגן מיכאל. השינוי הונהג בהצלחה כמה שנים ואכן חל שינוי בגישת התלמידים, אך הוא נשחק במהלך השנים כשחדלה ההדרכה הישירה שלנו ובאו דורות חדשים של מורים.

תיאודור היה אינטלקטואל אמיתי, נוסף לכישוריו הרבים כמוסיקאי וכמלחין, והוא חי לפי סולם ערכים גבוה כאדם. היו לו עקרונות חינוכיים בהם נהג בעקביות רבה. אינני מכירה את הנסיבות שבהן מישהי נפגעה ממנו, אך במאזניים שבהם נשקלים מעשיו של אדם, כף הזכות שלו משקלה עצום. אני בטוחה שרבים הם מוקירי זכרו של תיאודור אשר הוא נגע בחייהם.

פרופ' (אמריטוס) פרלה נשר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו