בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מבחר יצירותיו של טי-אס ספיווט" מאת רייף לארסן | על המפה

תגובות

מבחר יצירותיו של טי-אס ספיווט

רייף לארסן. מאנגלית: יעל אכמון. מחברות לספרות, 332 עמ', 98 שקלים

כשווירג'יניה וולף אמרה שכל אשה צריכה חדר משלה, היא התייחסה למושגים כמו עצמאות ויצירתיות. אפשר כמובן להוציא את האמירה הזאת מההקשר הפמיניסטי ולטעון שכל כותב צריך "חדר משלו", שיספק לו את התנאים האופטימליים ליצור, לחלום בגדול וגם להוציא אל הפועל את החלומות הפרועים ביותר שלו. אבל מה קורה כשכותב צעיר מוצא את עצמו בתוך חדר עצום משלו, משהו כמו וילה של ארבע קומות, עם ג'קוזי בחצר ומגרש גולף צמוד? מקרה דומה לכך הוא המקרה של רייף לארסן, קולנוען וכותב מוכשר בן 29. עבור ספרו הראשון, "מבחר יצירותיו של טי-אס ספיווט", קיבל לארסן מקדמה של מיליון דולר, לאחר שתשע הוצאות התחרו ביניהן על הזכות לפרסם את ספרו. היתה להן סיבה טובה להתחרות על החתמתו של לארסן, שזכויות התרגום לספרו כבר נקנו ב-24 מדינות. "מבחר יצירותיו של טי-אס ספיווט" הוא אכן תוצר של תנאים מרופדים מאוד לכותב צעיר, לטובה ולרעה.

טי-אס ספיווט, או בשמו המלא טקמסה ספארו ספיווט, הוא ילד מיוחד מאוד. הייחוד שלו נובע מהיותו בן 12 וכבר קרטוגרף חובב, הממפה את כל הנקרה בדרכו, מוסיף איורים עדינים ומקטלג בשיטתיות. הוא מתגורר בבית חווה במונטנה עם אחותו הגדולה וזוג הוריו - קאובוי שתקן ומדענית כושלת, שאותה הוא מכנה לכל אורך הספר "דוקטור גרייס". חיי הנישואים של ההורים, מלכתחילה שני טיפוסים שונים בתכלית, הולכים ונפרמים. ברקע נוכחת כל העת הטראומה המשפחתית הטרייה - מותו של הבן הצעיר לייטון, אשר ירה בעצמו בטעות באסם - וכן תחושת האשם של טי-אס מאז התאונה. ההזדמנות של טי-אס מגיעה כאשר הוא מתבשר כי זכה בפרס על עבודתו הקרטוגרפית. לצורך קבלת הפרס יהיה עליו להגיע לוואשינגטון הבירה בתוך שבוע. בשל המבוכה שהוא חש על שהתעלה על הישגיה המקצועיים של אמו, ומאחר שהתקשורת שלו עם אביו כמעט שאינה קיימת, טי-אס מחליט לצאת למסע חוצה יבשת זה מבלי לספר להוריו. הוא אורז מזוודה עם הציוד הקרטוגרפי ההכרחי, ויוצא לתפוס טרמפים על רכבות משא.

ספרו של לארסן מקבל מקום של כבוד על מדף הספרים מסוגת "הילד הייחודי" (או אולי "הילד המזדקן" - כי חלק ניכר מייחודיותם של אותם ילדים נובע מהעובדה שהם לא בדיוק ילדים; יותר יצורי כלאיים שנראים ומדברים כמו ילדים, אבל בעיקר מזכירים לקוראים המבוגרים את עצמם). הוא גם משכלל בצורה מרשימה מאוד את סוגת "הספרים החווייתיים" על שם ג'ונתן ספרן פויר, שספרו "קרוב להפליא ורועש להחריד" משובץ תמונות ומזכרות מהאוסף של הגיבור-הילד. אם הקריאה בספרו של ספרן פויר היא חוויה אינטראקטיבית, הרי שאצל לארסן היא הופכת למולטי-מדיה של ממש. שולי הספר מלאים אינספור גרפים, תרשימים ומפות מסוגים שונים, עם חצים מקווקווים המחברים אותם על המקום המתאים בטקסט.

"מבחר יצירותיו של טי-אס ספיווט" הוא ספר שלפני הכול ממששים, הופכים מצד לצד, מדפדפים בו הלוך וחזור ומנסים להשתלט על אינסוף האינפורמציה שבוקעת ממנו. כל אלה הופכים את המפגש הראשוני עם הספר למרגש מאוד. כמו הפן החזותי, כך גם הטקסט עצמו מלא בהפתעות, בקפיצות בין הווה ועבר, ובפנינים ממוחו הגאוני של טי-אס, שהוא מבדר ברובו אבל גם מרגש ומטריד. כך, בין התובנות שלו על נושאים כמו בדידות ואהבה, אפשר למצוא תרשימים מקוריים שממפים מגדלי מים, העוויות פנים, מסלולי נדידה של ציפורים, וכן את הבדידות שחשים אנשים בשיקגו, אילינוי.

אבל המשימה של שליפת ארנבים מאוירים מתוך אינספור כובעים היא משימה מפרכת ביותר, והלפיתה שמרגישים בתחילת הספר הולכת ומתרופפת בהמשך. כי איפשהו לאחר 50 עמודים, אולי אפילו 100, ההיפר-ונטילציה מתחלפת בתחושת לאות - אם לא מכיוון הטקסט, לפחות מצד הקוראים. הגודש הווירטואוזי של לארסן, שהכל אצלו מוקפד ועשוי היטב, מתחיל לעורר חשד שאולי הקרוסלה לא מסתובבת מעל קרקע יציבה במיוחד. באופן אירוני, דווקא המאמץ האדיר של הספר להפגין יצירתיות מהימנה ככל האפשר הוא שפוגע במהימנותו, ובעיקר באמינותו של גיבורו, טי-אס. ככל שלארסן טורח להוכיח לנו איזה ילד מקורי ומוכשר וייחודי הוא טי-אס, אנחנו משתכנעים פחות ופחות בכך שהוא בכלל ילד. הוא מיטיב לנסח תובנות על אביו ("נדמה שהעולם הפיסי מפנה דרך לנוכחותו"), על אמו ("הצורך בהוכחה הוא שתקע את הקריירה שלך והותיר אותך מתגוללת בביצות האלמוניות"), על מצבו שלו ("התמכרתי לאמון ולחוסר האמון כאחד. אולי היה מדובר בתהליך הפיכתי למבוגר") ועל קרטוגרפיה ("שום מפה אינה מדויקת לחלוטין, והאמת והיופי מעולם לא היו נשואים זה לזה לאורך זמן"), אבל כל התובנות הללו, בצירוף התרשימים המרשימים, מתלכדים לכדי תחושה של מצג-שווא, של אחיזת עיניים. גם הקו העלילתי, שמתחיל כשהוא ברור ומציאותי מאוד, הולך ודוהה עם הזמן והופך את הספר לחצי פנטסיה, חצי פרודיה (על העולם האקדמי? על קרטוגרפים? לא ברור).

טי-אס מגיע אמנם לוואשינגטון - אבל דרכו אובדת לו הרבה קודם לכן, וכך גם דרכו של הספר המרשים הזה.

The Selected Works of T.S. Spivat / Reif Larson



רייף לארסן. מקדמה של מיליון דולר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו