בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמש שאלות לארי אלון | קול של אלוהים אחר

על סמך ההתפכחות שלו מאמונה דתית ובעזרת סיפורים מהתלמוד, חיבר ארי אלון לפני20 שנה טקסט יוצא דופן וקרא בו תיגר על היהדות הרבנית. כעת, אחרי שהיה לאבן דרך בחוגים של יהדות חילונית, יוצא "עלמא די" לראשונה כספר

תגובות

לפני 20 שנה הוקדש גיליון שלם של כתב העת הקיבוצי "שדמות" ליצירה אחת "עלמא די" שמה, מאת ארי אלון. אלון, בן למשפחה דתית-לאומית (אביו הוא השופט מנחם אלון, ובני אלון, לשעבר ממנהיגי המתנחלים, והרב מרדכי אלון הם אחיו), חשף קטעים מיומנו כחייל לצד מחשבות על יהדות שאינה מחויבת לסמכות הרבנית, הוסיף להם סיפורים מהתלמוד, ותיאר באמצעות כל אלה את התהליך של "איבוד אלוהי ילדותו", שהחל בנעוריו והושלם במלחמת יום הכיפורים. עותקי הגיליון אזלו במהירות, עם הזמן הודפסו עוד חמש מהדורות, ו"עלמא די" היה לקריאת חובה בעבור מי שביקשו ליצור נתיב חדש של תרבות יהודית וזהות יהודית, כזה שמנותק מהחיבור לדת. בימים אלה יוצא הטקסט הייחודי, לראשונה, כספר (ידיעות ספרים), "כי כל פעם מבקשים עותקים ונמאס לי להדפיס עוד ועוד מהדורות של החוברת", צוחק אלון, 61, סופר ומחנך, עמית מחקר במכון שלום הרטמן ומרצה ליהדות ומחשבת ישראל בישיבה החילונית "בינה".

מה משמעות המושג עלמא די?

"עלמא די הוא שיבוש שנהפך להיות מושג המפתח של חיי. ב-1962 הוכרח ילד חילוני שהתייתם מאביו להגיד קדיש בבית הכנסת. הוא לא ידע לקרוא בסידור וגימגם ?יתגדל ויתקדש שמיה רבא בעלמא די' לקול צחוקם המתנשא של הילדים החרדים, שכינו אותו ?עלמא די'. כמה שנים לאחר מכן מת אלוהי שלי ומצאתי את עצמי משוטט יתום בירושלים ומגמגם את אותו קדיש משובש. במהלך השיטוט גיליתי את סוד קסמו של ?עלמא D' - עולם די-מיוני הנמצא מעבר לעולם הזה. מאז אני יודע שאלוהים מת רק בעולם הזה, אבל בעלמא D הוא חי לנצח, ובו יתגדל ויתקדש שמו הגדול".

אם כך, מהו אלוהים בשבילך?

"אלוהים בשבילי הוא כל איש או אשה המאמינים ביכולתם לברוא להם אל או אלה בצלמם ובדמותם. אלוהים שלי מתפלל לפחות שלוש פעמים ביום ?יהי רצון מלפני שיכבשו רחמי את כעסי', ולפחות שלוש פעמים ביום אינו מסוגל לכבוש את יצריו. הוא מחלן ללא הרף את כל התורות והתפילות. הוא מחלן אותן בכך שהוא גואל אותן מלפיתת הממסדים הדתיים ופותח להן חלונות רבים ומגוונים".

מדוע בחרת לשלב בטקסט סיפורים מהתלמוד?

"התלמוד הוא משטח ההשראה שממנו אני ממריא אל המחוזות המעצבים את עולמי. לימוד תלמוד - כל תלמוד - הוא חשיפת הפער בין המשנה הרעיונית הסדורה של כותביו לבין הגמרא הנפשית הסתורה שלהם. המשנה הסדורה שלי, למשל, מקרינה על מסך עדכני אוסף פוליטי-קורקטי של הלכות המטיפות לסובלנות, פתיחות, הומניזם, פמיניזם ועוד. לעומת זאת, הגמרא הנפשית הסתורה שלי מסתירה בין כנפיה לא מעט אלימות, קנאות, חרדיות, שוביניזם, יהירות ועוד".

אתה מביע בספר אכזבה מכך שהחילונים מזהים את היהדות עם הדתיים. מה לדעתך גרם לכך?

"לרוב הדומם של היהודים בישראל שוררת תחושה שיש לרבנים מונופול על ארון הספרים היהודי ועל מסורתו, והדבר נובע בין השאר מכך שההנהגה הישראלית במחצית השנייה של המאה ה-20 לא הצליחה להקים מתוכה ממשיכים למפעל האדיר של ביאליק ובני דורו, שהחלו בהפקעת התורה הזאת מידי הרבנים. דווקא כיום, לעומת התקופה ש'עלמא די' התפרסם בה לראשונה, אני יותר אופטימי ומאמין כי קרב היום שבו תקום הנהגה ריבונית חילונית שתמשיך את מפעלם של דורות המייסדים ותשחרר את תורת ישראל".

מה הבסיס לזיקה שאתה יוצר בין שחרורו הציוני של העם היהודי לבין מצבם של הפלסטינים?

"התנועה הציונית מבחינתי היא תנועה ריבונית לשחרור האדם ולא תנועה רבנית לשחרור אדמות. אני ציוני אך ורק מתוך הצורך הקיומי שלי להמשיך להיות אני במולדתי, בשפתי ובתרבותי. האדם הריבוני, מבחינתי, הוא ריבונו של עצמו ושל עצמו בלבד - אין לו ריבון בעולמו ואין הוא ריבון בעולמם של אחרים. הוא הדין ביחס לעם היהודי במולדתו. כל עוד נמשיך לשלוט בעם אחר לא נהיה עם ריבוני, ולכן כל עוד לא יזכה העם הפלסטיני לשחרור מוחלט ולמדינה משלו, לא ישוחרר העם היהודי ולא תמומש המהפכה הציונית".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו