בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הספרים המומלצים לשבוע הספר | טרוריסטים של תקשורת

תגובות

דווקא כשהחברה הישראלית מתרחקת מחזון מייסדה, דוד בן גוריון, והחינוך הממלכתי, הבריאות, הרווחה ואפילו השידור הציבורי במצוקה מול התביעות והמחלוקות הסקטוריאליות, הדתיות, העדתיות והתרבותיות, חשוב להבין את מקורותיו, מהותו ומשמעויותיו של מושג שאנו, למרות הכול, מעלים על נס תדיר דווקא מאז שפגה תחולתו המקורית בנוסח של הזקן - הממלכתיות.

בן-גוריון, כך מעלה ניר קידר בספרו המקיף ומאיר העיניים "ממלכתיות: התפיסה האזרחית של דוד בן גוריון" (אוניברסיטת בן גוריון ויד בן צבי), הגיע למושג הזה בעת לימודיו בקושטא, לפני מלחמת העולם הראשונה, שאב אותו מרוסיה - אז עדיין הצארית, ופיתח אותו עד לרפובליקניות של ממש. הפרדוקס הוא שממלכתיות היא עדיין נס ודגל בשיח הישראלי, אחרי שהופרטו כה רבים מסמלי הממלכה הישראלית, אחרי ש"ניצחו היהודים את הישראלים", כביטויו של שמעון פרס ב-1996. תרגומה של אותה ממלכתיות - מעין רובד-על בפעילות ציבורית שאינה פוליטית, סיעתית, ייחודית וכדומה, זירה שעליה לאחד, להקהיל ולשלב ידיים, בחברה שאיבדה את ליבתה ומרכזה הישראליים: אפשר להוסיף כאן, שרבים מגילויי ושימושי הממלכתיות לאחרונה הם למעשה התחזות ותחפושת, מערוצי הטלוויזיה המסחרית הדבקים בממלכתיות וכלה במוסד הנשיאות. הספר של קידר מאלף. יש ללמד אותו את המלמדים, ולבודקם לאור הממצאים שמעלה הספר - וממצאים מקבילים שהעלו חוקרים אחרים של הממלכתיות לפניו (אניטה שפירא, אליעזר דון-יחיא, נועם יורן ודני גוטווין, למשל).

הספר המוחמץ של השנה בעיניי הוא ספרו של בוריס גרויס, "כוח האמנות" (הוצאת פיתום, מאנגלית: אסתר דותן). בגרמניה נתקלתי בדעותיו המקוריות והפרובוקטיביות של בוריס גרויס על האמנות הסטאליניסטית מזה והטרוריסטים שפגעו במגדלי התאומים בניו-יורק מזה. ביקורו בישראל משך אליו מעטים, לצערי. אחת התזות המרכזיות שהעלה עסקה במקצוע האוצר במוזיאון כרב משמעות בפעולת שוק האמנות הגלובלי - שהוא עצמו חלק במשחק העוצמה של הכלכלה והתעמולה העולמיים. אוצרי האמנות, בהגדרתו, דומים לסוכנים אחרים בשוק המידע המקוון העכשווי - למשל העיתונאים, הפועלים למעשה אפילו בשליחות הטרוריסטים: בעבר כבשו הצבאות המדינתיים שטחי קרקע מאחרים, היום כובשים טרוריסטים אנונימיים חסרי בסיס "שטחי תקשורת", אומר גרויס. הטרוריסטים אינם "מדוכאים", אלא נציגי הזמן החדש, המתוחכם, העתיד האפל והמאיים. גרויס, ילד ברית המועצות המשמש פרופסור בגרמניה, תמיד מסקרן, מאתגר ושופע רעיונות הנעים בין פואטיקה, פילוסופיה וביקורת האמנות וההווה.

דוד ויצטום הוא עיתונאי, עורך ומגיש בערוץ 1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו