בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמש שאלות ליוסף נוימן | האדם לא נברא ולא בצלם

לא רק המדען הראשי במשרד החינוך מוטרד מתיאוריית האבולוציה. ספר חדש בוחן מדוע יש סתירה בין עמדתו של דרווין ובין תפישת "מהות החיים" של ישעיהו ליבוביץ, מה התשובות למתנגדי התיאוריה ומהם גבולות ההסבר שהיא מציעה

תגובות

"איני חושב שאפשר להסביר הכל באמצעות הדרוויניזם. למשל, את היצירה הנשגבת של באך, ה'מתיאוס פסיון', אין הדרוויניזם מסוגל להסביר", אומר בחיוך יוסף נוימן, פרופסור לביולוגיה ולפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, שספרו "החיים ותודעת החיים: היווצרות החיים, דרוויניזם, האדם" מתפרסם עתה (רסלינג). 150 שנה לאחר פרסום "מוצא המינים" מאת צ'רלס דרווין מציג נוימן מחלוקות הנוגעות לבעיות העיוניות של הביולוגיה ובוחן את ההתנגדות העזה שעוררה התיאוריה הדרוויניסטית.

על מה ניטש הפולמוס בינך לבין ישעיהו ליבוביץ בסוגיית היווצרות החיים?

"ליבוביץ טען שאיש לא הצליח להגדיר את ?החיים' ושיש להבחין בין מנגנוני החיים, שאותם אפשר לחקור, ל?מהות החיים'; שאלת היווצרות החיים היא, לדעתו, שאלה מטאפיסית ולא מדעית. אני סבור ש'חיים' זה מושג ושהביולוגיה יכולה לחקור את האורגניזם החי. לפי הידע כיום, אורגניזם יחסית פשוט, כמו חיידק, אינו אלא מכלול המנגנונים ואין לו שום ?מהות' מעבר לזה. היווצרות החיים היא בעיה שרבות לגביה הספקולציות - איננו יודעים, למשל, מה היו השלבים שהוליכו מחומר דומם להיווצרות התא החי הראשון. אנו יודעים שהיצורים החיים על פני כדור הארץ התפתחו לפני כ-3.5 מיליארד שנה. במחקר היווצרות החיים מקובלת הנחת הרצף וההנחה שבתהליך זה התקיימה כעין אבולוציה או השתנות הדרגתית. ייתכן שראשית החיים בהופעת מולקולה שהשתכפלה, משהו הדומה לד-נ-א".

התיאוריה של דרווין עדיין מעוררת מהומת אלוהים. מיהם מבקריה העיקריים ומה אתה משיב להם?

"המתנגדים כוללים את הבריאתנים, המסתמכים על ספר בראשית ומאמינים שהאל הוא כל יודע וכל יכול. הם טוענים שהחיים אינם יכולים להיווצר מחומר דומם. כך הם מנסים לכרוך יחד את שאלת היווצרות החיים בשאלת האבולוציה של המינים, שהם תהליכים שונים. הבריאתנים שוללים את המנגנון הדרוויני וטוענים כי באמצעות המוטציות לא יכול להיווצר אורגניזם מורכב ותפקודי. המתנגדים היותר מתוחכמים לתיאוריה כבר החליפו את השימוש במושגים ?בורא' ו'בריאה' בגרסה מרוככת - ?תכנון תבוני', כשהדגש אינו על הבורא אלא על חוסר היכולת, כביכול, של הדרוויניזם והברירה הטבעית להסביר את מורכבותן של תופעות החיים. הדרוויניסטים שוללים את קיומה של ישות תבונית כזאת".

בספר אתה גם מגיב לביקורת על דרווין מצד הפוסט-מודרניסטים.

"הפוסט-מודרניזם שולל את המסורת הפילוסופית המערבית, המסתמכת על הרציונליות, וטוען שהמדע משרת צרכים פוליטיים. מרחיקי הלכת טוענים שקיום מגוון עצום של דעות ואמונות מצביע על כך שלא קיים עולם חיצוני, או שאין ביכולתנו להכיר עולם כזה גם אם הוא קיים, ולפיכך גם הביולוגיה האבולוציונית היא מיתוס. הדרוויניזם מבוסס על עדויות אמפיריות וחשיבה לוגית, כלומר על המדע. אך גם אלה הסבורים שהמדע אינו אמת ודאית מבחינים בין מדע למיתוס. בני אדם מקבלים מיתוסים ללא פקפוק ואילו המדע מבוסס על ספקנות".

למה אתה דוחה את הדעה שמקור ההתנהגות התוקפנית של האדם הוא בנטייה גנטית?

"איני מקבל את התיאוריה של פרויד בדבר קיומו של יצר התוקפנות כאחד משני היצרים הביולוגיים הבסיסיים. ההתנהגות המוסרית מושתתת על קיום מסורת תרבותית ורצון חופשי ועל יכולת האדם לפעול נגד דחפיו".

לטענתך יש גבול להסבר הדרוויניסטי. מהו?

"יש גבולות להסבר הדרוויניסטי. הלשון האנושית ייחודית לאדם, ושונה מהותית מתקשורת בין בעלי חיים. המודעות והמודעות העצמית - גם הן ייחודיות לאדם. האדם לא רק יודע, אלא גם יודע שהוא יודע. תשוקות יש גם לבעלי חיים מסוימים, אבל בלימה מודעת של תשוקות יש כנראה רק לבני אדם. תכונות אלה אינן מופיעות מאיזו ישות עליונה.

"בעזרת התיאוריה האבולוציונית, אני יכול לשרטט מסלול כללי של התפתחות. האדם לא נברא ?בצלם' ולמעשה הוא לא ?נברא' כלל".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו