חמש שאלות לאליעזר שביד | כמו תפילה

תפילה לאל היא זכות, אך היא מחייבת גם את האלוהים עצמו, כך טוען אליעזר שביד בספרו החדש החוקר את המשמעויות החברתיות, הפילוסופיות והמסתוריות של סידור התפילה, ספר חדש העוסק בחיבור העממי הנפוץ ביותר ביהדות

ורד לי
ורד לי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ורד לי
ורד לי

הפרופ' אליעזר שביד, חתן פרס ישראל בחקר מחשבת ישראל, שפירסם ספרים ומאמרים רבים בנושא התרבות היהודית מן התנ"ך ועד זמננו, מציג את הפן הפילוסופי, הספרותי והנסתר שבסידור התפילה. בפתח ספרו "סידור התפילה: פילוסופיה, שירה ומסתורין" (הוצאת ידיעות ספרים, סדרת "יהדות כאן ועכשיו") שביד מודה כי הרצון לכתוב ספר מחקר עיוני על הסידור העסיק אותו שנים רבות, כ"יצירה ספרותית עתיקה, שמתחדשת והולכת אך מחוברת אל שורשיה הקדומים", אך גם משום ששנים ארוכות השתוקק, אך לא העז, פשוט להתפלל.

מהי התפילה במובנה הראשוני?

"מושג התפילה חל על כל צורת פנייה אישית של אדם אל אלוהיו כדי להביע את אהבתו ויראתו, לבקש סיפוק לצורכי קיומו, להביע רגשות תודה, לזעוק לישועה ולזכות בחוויית הנוכחות. זכות התפילה מעוגנת בזיקת הברית בין האלוהים לאדם שנברא ?בצלמו'. במובן זה התפילה היא מבע הנפש השואפת לשוב למקורה, להתחדש ולהתברך. אולם המובן הראשוני של התפילה נגזר משרש "פ.ל.ל" (פלילים) ועניינו התייצבות לפני האלוהים כשופט עליון - להיטהר מן החטאים שהאדם שוקע בהם בקיומו הגופני ולהיות שוב זכאי לחסדים ולאהבה שאלוהים משפיע אל כל יצוריו. הברית הכרותה בין האדם לאלוהיו מחייבת גם את האלוהים ולכן עשויה המשפט לפניו להיהפך לזעקה על עוול ותביעה לתיקונו".

איזו משמעות חברתית יש לתפילה?

"הכלל הוא שתפילות שאדם אומר כיחיד לפני אלוהיו נאמרות בלשון ?אני' ואילו תפילות הקבע, שהן בגדר עבודת האלוהים המצווה על פי התורה ומייחדת את ישראל כעם נאמרת בלשון ?אנחנו', תוך הצטרפות למניין המייצג את עדת ישראל. עם זאת יש להדגיש שההצטרפות למניין אינה מבטלת את עמידת היחיד לפני האלוהים. שליח הציבור אינו מתווך בין אלוהים לעדה המתפללת אלא מאחד אותה. כל יחיד מתפלל בלשון ?אנחנו' על עצמו בכלל ישראל, וכך מכוננים היחידים את העדה בתפילתם יחד".

אתה רואה הבט פילוסופי הטמון בסידור התפילה, מהו?

"סידור התפילה הוא יצירת חוכמה הלכתית ובזה ייחודה גם מבחינה פילוסופית. אין זו הפילוסופיה במובנה המדעי, כי אם במובנה הסוקרטי: דיסציפלינה חינוכית. היא משתמשת בכלי השכל והתבונה, אך בניגוד לפילוסופיה היוונית המתבססת רק על התנסות האדם ביקום, מתבססת הפילוסופיה ההלכתית בראש וראשונה על חוכמת האלוהים שהתגלתה בתורה".

ומה הקשר לשירה ולמסתורין?

"תפילה היא כאמור התבטאות מעמקי הנפש לפני האלוהים (?שפיכת הנפש'). היא עולה ובוקעת מן העומק הפנימי, הנסתר גם משכלו של המתפלל, שהרי מקור הנפש הוא רוח האלוהים שנופחה באדם. התפילה בוקעת אפוא מן המסתורין שבנפש ושואפת אל המסתורין האלוהי שממנו נחצבה, ובתור שכזאת היא פרי השראה אלוהית (?רוח הקודש') שנתנה לנביאים ולמשוררים. שירה בלשון המקראית של סידור התפילה היא התרוממות, תוך התגברות על מגבלות הקיום הארצי, למישור הקיום הרוחני. תפילה היא לעצמה שירה, והשירה מגלמת את המסתורין, גם כשהמתפלל אינו מנסה לפענח את המסתורין אלא מסתפק בהבעת הפליאה".

איזו דרך אישית עשית אתה אל סידור התפילה?

"דרכי אל סידור התפילה נעוצה בחוויות ילדות ונעורים בבית הורי שגדלו בבתים דתיים אך נעשו ?חופשיים' ולא התפללו בבית הכנסת. מהורי ירשתי את ערגת הנפש אל מעבר למישור הקיום הארצי-הגופני, מלא האכזבות, הכאבים ורגשות החטא. הערגה התפתחה לצורך חברתי בהתנסותי בהוויית החיים הקיבוצית כאיש תרבות השבת, החג והמועד, ואחר כך בהתנסותי כמחנך וכהורה. על ידי הצטרפות לקהילה מתפללת, הוענקה לי ההרגשה שהיענות התפילה נחווית בהתרוממות ?אל מעבר' שהיא מחוללת".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ