בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיקוי נוגד עקת הנפש | "השקרן מאומבריה"

3תגובות

השקרן מאומבריה ביארנה רויטר. תירגמה מדנית: דנה כספי. הוצאות כתר וקרן, 399 עמ', 94 שקלים

הרפתקאות "השקרן מאומבריה" מתרחשות בחשכת ימי-הביניים, בזמן התפרצותה של מגפת הדבר באירופה, כשמושלי הנסיכויות השונות שרויים במתח מתמיד לנוכח שלטונה הבלתי מעורער של הכנסייה. עלילתו של הרומן, על אף פתלתלותה ועושרה, פשוטה כעלילת ספר ילדים: הגיבור, ג'וזפה פגמינו, סוחר בעשבי מרפא, נע ונד ברחבי ערי איטליה, ומשאלתו היחידה היא להשיג את המרכיב החסר להכנת שיקוי לחיי נצח: קמצוץ מציפורן האצבע של נסיך האופל, בנו של השטן בכבודו ובעצמו.

איזה מזל שבעיר לוקה בדיוק לכד הבישוף אוגוסטינוס הקדוש את היצור המרושע, מוסווה, ערמומי שכמותו, בדמות ילד קטן. הילד-השטן ממתין לגזר דינו האכזר במרתפי הקתדרלה, תחת עין הזכוכית הפקוחה של דל סרטו האיום, תליין הבישוף ו"ידו השמאלית". עיניו של פגמינו נשואות אפוא לעיר לוקה, ולשם מוביל אותו חמורו בוניפציוס, הקרוי על שמו של האפיפיור ה-192 של רומא, משום ש"בעליו סבר שיש ביניהם כמה קווי דמיון". יחד אתם השניים גוררים עגלת שיקויים המבטיחים לרפא שיגרון ועקת נפש, להגביה גמדים ולהפרות עקרות. אך אבוי לאומללים התולים את יהבם במרקחות של פגמינו הנוכל, שרוקח בעיקר מעשיות ושקרים. אם כי הרושם הוא שהשיקוי נגד עקת הנפש, שתיאורו מרמז שהוא לא אחר מאשר אלכוהול, דווקא יעיל למדי, ולראיה - פגמינו עצמו משתמש בו ללא הרף.

אם כן, כפי שאפשר להבין כבר משם הספר, פגמינו הוא לא בדיוק מופת להתנהגות מוסרית. כל פעולותיו בעולם מונעות מתוך תשוקתו האגוצנטרית, שלא לומר השטנית, במונחי הנצרות, לחיי נצח. למען קיומו הפרטי הוא אינו בוחל בכל עוון: הוא מרמה את החולים, שודד את המתים ומשקר לכל מי שנקרה בדרכו. הפקרותו מתבטאת גם ביחסו המזלזל והמתעלל לארתורו, עוזרו רפה השכל וטוב הלב. העדות היחידה לקיומו של מצפון כלשהו אצל האיש ניכרת בקול הפנימי המאשים של פגמינו, הקרוי - רינלדו, שאתו הוא משוחח לעתים בקול רם.

הניסיון להשיג את ציפורן בנו של השטן מהקתדרלה בלוקה מסבך את פגמינו עם הבישוף, ובלוקה סבורים שהנסים המסתוריים המתחוללים בכל פעם שהוא בסביבה וההצלחות המסחררות של תלמידו ארתורו בריפוי תחלואה, מעידים על יחסיו של פגמינו גיבורנו עם גיבור אחר, הלא הוא השטן עצמו. ייחוסו זה, כמו גם יכולותיו המרשימות בתחום אילוף הזבובים, מזכות אותו בכינוי "בעל-זבוב".

למי שחיו בימים שבהם הטילה האינקוויזיציה את מוראה, כאשר כל מי שנתפש כאיום על הסדר החברתי והדתי נכלא, ולעתים אף עונה והועלה על המוקד, העדר חופש ביטוי נראה כמו הצרה הקטנה ביותר. אך האפשרות למחאה ולביקורת כנראה נחוצה להישרדות האנושית, ובזכותה נולד בספרד של ראשית העת החדשה הרומן הפיקרסקי. סוגה זו נקראה על שם גיבורו, הפיקארו, נוכל שובב והרפתקן ממעמד חברתי נמוך, שנודד ממקום למקום בקצב עלילה מסחרר, ועובר תהפוכות בלתי מסתברות שמובילות אותו בסופו של דבר לגאולה דתית. באמצעות השימוש באנטי-גיבור, החי בשולי החברה, כמו גם בסאטירה ובהומור, חשף הרומן את הצד השני של המטבע החברתי המכובד, את עולמם של הגנבים והזונות, הסמוי מעיני האצולה, וקורא תיגר על ערכיה.

הרומן הפיקרסקי הציע שתי חוויות קריאה: האחת, קריאת הפשט, ששכרה הנאה פשוטה, על גבול הפורנוגרפית, מן ההרפתקאות העשירות והמורכבות של הגיבור ועיסוקיו השפלים. השנייה, קריאה פרשנית של הרובד האזוטרי של הרומן שהסתיר ביקורת חברתית נוקבת תחת רמזים אירוניים וכפלי משמעות.

"השקרן מאומבריה" עונה על מאפיינים רבים של הרומן הפיקרסקי: בזהות ובמוצא גיבורו, בעלילתו המהירה והססגונית ובלעגו לכנסייה ולערכי האצולה. בדומה לרומן הפיקרסקי עלילתו הפשטנית בה בעת מסווה ומציעה מפתח לרובד אזוטרי. תשומת לב לרמזים שרויטר מחלק בשפע מציעה ששום דבר אינו כפי שנראה בתחילה. במשך הקריאה התמונה הערכית נהפכת על פיה: השוטה התם מתגלה כנביא חכם, הקדוש - כשטן, טהור הלב - כרוצח והמצפון -כבוגד מרושע. התגלגלותו האקראית של הנווד פגמינו מתבררת כהגשמה שיטתית של גורל שנקבע מראש, השאיפה לחיים שאחרי המוות הופכת לשאיפה לחיים שלפניו, וספקנותו של הנוכל הבזוי מתגלה ככלי בעל ערך למהפכה חברתית.

אך המסר העמוק של רויטר אינו כי עלינו להפוך את התמונה כך שהמציאות מתגלה כמיתוס והמיתוס כמציאות, אלא כי עצם תפישת המציאות כמורכבת מהפכים פשוטים - אמת ושקר, שחור ולבן - היא התמונה הכוזבת, והמסר הזה רלוונטי גם לימינו אנו. רויטר קושר (ואסור לספר איך כדי לא לקלקל) בין המונופול הדתי על האמת בימי הביניים, למונופול דומה שהיה קיים במשטרים רודניים חילוניים במאה שעברה, ובין ימינו אנו.

תחת שלטון רודני, ההבחנה בין אמת לבין שקר מתערערת ומרוקנת מתוכן, משום שהאמת נקבעת על ידי בעלי הכוח ומוגבלת על ידי הצנזורה. בתנאים כאלו שקרנות אינה בזויה מוסרית - היא תנאי להישרדות. ומה בנוגע לחברות ליברליות בימינו? הרי בהן אין לאדם מנגנון של מונופול על האמת, ויש דרכים מקובלות וידועות להשגתה, כל אחד רשאי להביע את דעתו - ועליונותה הערכית של האמת ברורה.

אלא שגם בחברות ליברליות יש השפעות של גורמי כוח ואינטרסים שונים, גם אם הם רבים ומפוזרים. המידע אמנם גלוי לכל, אך דווקא הימצאותו בשפע כה רב עשויה לשרת את הסתרתו. דווקא בימינו דבקות באמת כמנוגדת לשקר ולמיתוס, והתייחסות אליה כאל מה שאינו תלוי ברצון או בכוח, עשויות להסיט את תשומת לבנו מהמתרחש לנגד עינינו. הזמנים אמנם משתנים, אבל ההיסטוריה לעולם חוזרת ולכל דור עוולות משלו. לכן, במקום הזיקה לאמת, מציע גיבורנו את הספק ככלי ביקורתי: "שמור לך את האמת", הוא אומר לארתורו, "אני בוחר בספק".

הבישוף של לוקה מכנה את פגמינו "בעל-זבוב", משום שזהו אחד מכינוייו של השטן בנצרות. אך לביטוי יש פירושים נוספים. אחד מהם, שמציע הרב קוק, הוא עבודת אלוהים שנעשית מתוך קטנות קומה מוסרית, לא למען הכלל אלא לשם צרכים פרטיים. פרשנותו של רויטר מציעה את עבודת הזבוב כהוראה מוסרית: האחריות מוטלת על היחיד, ומשימתו אינה להציג משנה סדורה לחיים, אלא להטיל ספק באמיתות הכלליות הקיימות.

ביארנה רויטר, סופר ותסריטאי דני, שכתב בין היתר את התסריט ל"פלה הכובש", חיבר יצירה שעיקר כוחה ויופיה במה שנמצא מתחת לפני השטח. אפשר לקרוא אותה כספר הרפתקאות עשיר וכתוב היטב. אך קשה להימנע מן הניסיון להפוך בזמן הקריאה לפרשן-בלש התר אחרי רמזים, ולדלות מתוכו עוד ועוד תמונות מורכבות ומסרים הפכפכים. יותר מכל, נראה שרויטר מבקש מאתנו להפוך מקוראים סבילים של טקסטים לפרשנים פעילים המחפשים את המשמעות הסמויה; להפסיק להתייחס אל האמת והשקר כאילו היו אטומים להשפעתם של כוחות ואינטרסים, וכך לא להיות עיוורים למתרחש בהווה. כמו הגיבור האנטי-גיבור של ספרו, הוא מבקש שנישיר מבט אל מעבר לחלוקות פשטניות, ונבחין במלאות החיים, על צדקתם ועוולתם.

\ Lognhalsen fra Umbrien Bjarne Reuter



דקמרון, פרנץ קסוויאר וינטרהלטר, 1873



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו