"גארו" מאת לאוני סוואן | מאה אחוז צמר

לאוני סוואן ממשיכה ב"גארו" את מה שעשתה טוב כל כך ב"גלנקיל": היא יוצרת בן-כלאיים ספרותי מקסים ומהנה, עם רמת מתח ראויה ופרספקטיווה רעננה ומשכנעת מאוד על החיים מהצד חובב העשב והצמרירי יותר שלהם

מאשה צור גלוזמן
מאשה צור-גלוזמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מאשה צור גלוזמן
מאשה צור-גלוזמן

גארו

לאוני סוואן. תירגם מגרמנית: ארז וולק. הוצאת עם עובד, 395 עמ', 94 שקלים

"בני האדם לא רואים את הדברים שמולם, אלא את הדברים שהם חושבים שנמצאים מולם... בני האדם חושבים יותר מדי. או אולי על הדברים הלא נכונים. בדרך כלל הם לא חושבים מספיק על כבשים. וכשהם נתקלים במשהו שהם לא יכולים לחשוב עליו, הם חסרי ישע כטלאים". כך רואה עדר כבשים מיוחד ויוצא דופן את דרכי פעולתם המבלבלות של בני האדם בספר חדש בשם "גארו", המתהדר בתת הכותרת: "מותחן כבשים ועזים". לפני כמה שנים יצא בספריית עם עובד מותחן הכבשים "גלנקיל", מאת סופרת גרמנייה ששם העט שלה הוא לאוני סוואן. המותחן הלא שגרתי, שבמרכזו תעלומת רצח של רועה בשם ג'ורג' גלן אותה פותרים הכבשים המיותמים שלו (או כך הם חושבים), זכה להצלחה גדולה בכל העולם ותורגם לעשרות שפות. עתה יצא ספר ההמשך.

לא חייבים לקרוא את הספר הראשון בשביל להבין את השני (תכונה אופיינית לסדרות בלשים), אבל אין ספק שההנאה שלמה יותר. מספר שינויים התרגשו על הכבשים מגלנקיל: את נופיה הפראיים של אירלנד מחליפה אווירה פסטורלית למראה של אחו למרגלות טירה צרפתית צופנת סוד; את הזיכרונות מג'ורג' הנרצח מחליפה בתו הנמרצת רבקה; ואת סר ריצ'פילד, האיל-המנהיג הזקן - חד העיניים אך כבד השמיעה - מחליף אותלו, הכבש השחור בעל ארבע הקרניים, ששהותו הממושכת בגן החיות הפכה אותו לכבש מפוקח ובעל ניסיון.

הכבשים, שירשו בסוף הספר הראשון מסע לאירופה ורועה שיתחייב להאכיל אותם, להקריא להם ספרים ולעולם לא לשחוט אותם, מתאכזבים מאירופה, שבאירלנד דמיינו אותה כבוסתן אינסופי של מטעי תפוחים: "הכבשים האשימו את המפה. רבקה הביאה עמה מפה בשלל צבעים, ובהתה בה תכופות וארוכות במהלך המסע, והיה ברור לחלוטין שהמפה לא מבינה כלום באירופה". לא רק זאת, אלא שהם שוכנו בסמוך לעדר עזים - אותן רואים הכבשים בעיקר כמשוגעות ומצחינות. אלא שאז נגללת לה פרשיית מסתורין שבמרכזה עומד יצור מסתורי בשם גארו - אדם-זאב שמפיל חיתתו על האזור, רוצח איילים, בני אדם ואפילו כבשים. כמו בספר הראשון, את החקירה מנהלת מיס מייפל, בעזרתם של אותלו, מופל (כבש הזיכרון השמן), מוד (הכבשה בעלת חוש הריח הטוב ביותר בעדר), זורה (הכבשה עם החיבה לתהומות) וחברים אחרים. ככל שהעלילה מסתבכת נאלצים הכבשים לשתף פעולה עם העזים - תהליך שיגרום להם אי נחת מחד, אך ירחיב את אופקיהם מאידך.

לאוני סוואן ממשיכה ב"גארו" את מה שעשתה טוב כל כך ב"גלנקיל": היא יוצרת בן-כלאיים ספרותי מקסים ומהנה, עם רמת מתח ראויה ופרספקטיווה רעננה ומשכנעת מאוד על החיים מהצד חובב העשב והצמרירי יותר שלהם. "גארו" אף מוצלח יותר מ"גלנקיל": בעוד שבספר הראשון בני האדם היו דמויות רקע, בין אם חיוורות ובין אם מפחידות, ב"גארו" יש מערכת יחסים מורכבת ומעניינת בין רבקה - הרועה האהובה ומלאת האופי - ובין אמה שצצה במפתיע, ומתגלה כידעונית קוראת בקלפים (שהוציאה את קלפי הצדק והמתינות מחפיסתה, מה ששיפר את הדיוק שלה ל-75 אחוז, לטענתה). גם שילוב העזים בעלילה משרת אותה מבחינה בידורית, שכן לאחר שמתרגלים לפרספקטיווה הכבשית (מה שקורה מהר למדי, למרבה ההפתעה), אופיין הלא צפוי של העזים מגביר את חוויית ההתבוננות על העולם מזוויות חדשות ומפתיעות.

"גארו" לא חף מכשלים: כפי שקורה תכופות בספרי בלשים עם טוויסט (ז'אנר שצובר תאוצה ב-20 השנים האחרונות), עלילת המתח משמשת יותר כמצע לנקודות מבט לא שגרתיות וכמנוע המפעיל את העלילה, ופחות כחידה עם פתרון אלגנטי. אמנם סוואן מטפחת מתח ומפזרת רמזים לאורך הספר באופן שגורם לקורא חובב תעלומות לנסות להבין היכן הפתיון ומאיפה מנסים להסיט את מבטו - אבל הפתרון מסורבל וחסר קתרזיס וקווי עלילה משניים ודמויות רבות נעלמות או מתמסמסות במהלך הסיפור. עם זאת, ברור שסוואן משתמשת בז'אנר הבלשי בתור מחווה, וכיוון שהיא עושה עבודה נהדרת כל כך בכל מובן אחר, לא קשה לסלוח לה על הרשלנות המסוימת בטוויית מבנה החידה-הפתרון המושלם.

סוואן, שלמדה ספרות אנגלית (במקביל לפילוסופיה ופסיכולוגיה), יוצרת במותחני הכבשים שלה לא רק מחווה לז'אנר הבלשי, אלא גם הצדעה מחויכת וקלילה לזרמים תת-קרקעיים בתרבות האנגלית: הכבשים שלה הגיוניות וטובות מזג אבל גם עקשניות ואמיצות כשצריך, במידה מסוימת הן מזכירות קצת הוביטים (הייצוג הספרותי האידיאלי ביותר של האומה האנגלית, כנראה).

על הכשלים המסוימים בעלילה הבלשית מחפה חוש הומור מעולה ועומק פילוסופי מפתיע, ששב וחוזר לאורך הספר. לא כל אדם יכול להתחבר לעדר כבשים ולדרכי המחשבה שלו, אבל למי שייענה לאתגר מצפה חוויה מענגת ביותר.

Garou / Leonie Swan

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ