בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מקרה אשה

ש' שפרה מספרת על האשה שמתוכה היא כותבת

תגובות

בספר הסיפורים של המשוררת, המתרגמת והסופרת ש' שפרה, "אשה היא רק זירה" (שם זמני) שייצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד, מקובצים סיפורים שהתפרסמו בעבר בצד סיפורים חדשים. זירת העלילות, של הראשונים והחדשים כאחד, היא תל-אביב הישנה.

במרכז הסיפורים שלך תמיד ניצבות נשים. האם כתיבתך היא כתיבה חתרנית, המבקשת ליצור יקום אלטרנטיבי שהאשה במרכזו, או שאת שואבת את ההוויה הזאת מניסיונך?

"אחד משירי, שטרם פורסם, פותח בשורה ‘גופי הוא כלי הכתיבה שלי'. כך אוכל לומר על האשה שמתוכה אני כותבת, בין בשירה ובין בפרוזה. אילו התבקשתי, אף שהייתי מסרבת, יכולתי לשחזר סיטואציות מחיי שהפכו לבדיה במרקם הסיפור. כמו קליידוסקופ שפיסות הזכוכית שלו הן ‘האמת', אבל הן זקוקות למגע יד של המחזיק בו ומניע אותו כדי להפוך לציור מרתק, בעצם לבדיה. האשה אינה מתקיימת בסיפורים ללא הגבר שמולה. אינני מציגה אשה בלבדותה, אלא תמיד כשהגבר חובר לה, אתה או נגדה. יכולתי לומר שגרטה, הגיבורה הייקית בסיפור ‘רחוב החול', היא אני, וגם עפיפה, הגיבורה הערביה, היא אני, כמו גם המספרת בסיפור ‘בנות צלופחד', ובכך אינני נבדלת מסופרים גברים שכתבו על נשים, כפי שהעיד על עצמו פלובר כשאמר: ‘מאדאם בובארי היא אני'".

"לא אגזים אם אומר כי המפגש שלי עם התרבות המסופוטמית בכלל ועם איננה-אשתר, אלת האהבה והמלחמה המסופוטמית בפרט, כפי שעוצבה במחזור יצירות שכולל שירי אהבה, מיתוסים וקינות - היה כמעט מפגש גורלי בחיי ובכתיבתי. באמצעות איננה-אשתר, שברדתה לשאול היא שוברת את חוקי האלים וגם את המוסכמות החברתיות, ובוחנת את גבולות עצמה, התוודעתי אל מקבילית הכוחות של גבר-אשה שנתפשת ביצירות אלה כמאבק לחיים ולמוות. כדי לעלות מן השאול היא מסגירה את אהובה לידי השדים מלוויה. מאז שהתוודעתי אליה אני מזכירה לעצמי תדיר, שכדי לעלות חייבים קודם כל לגעת בקרקעית. וזה מה שאני אומרת לעצמי, וכמובן לקוראי בכל אחד מסיפורי".

תצלום: דניאל צ'צ'יק


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו