בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסיקור התקשורתי של טרור ומלחמה

תמר ליבס וזוהר קמפף בוחנים את השינוי בסיקור התקשורתי של טרור ומלחמה

תגובות

מה המשותף להופעותיו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בערוצי הטלוויזיה בישראל במלחמת לבנון השנייה, לראיונות עם מחבלים המוגדרים כבעלי "דם על הידיים" באינתיפאדה השנייה, ולהפיכתם של "אנשים פשוטים", קורבנות ועדים ללחימה מהצד הישראלי ומהצד הפלסטיני, לדמויות חדשותיות חשובות בשנים האחרונות? חוקרי התקשורת פרופ' תמר ליבס וד"ר זוהר קמפף מהאוניברסיטה העברית בירושלים דנים בכל המקרים האלה ובדוגמאות רבות אחרות הקשורות בתפקודם של עיתונאים בזמני משבר בספרם "טרור ומלחמה בעין המצלמה: התקשורת בעתות חרום", שיראה אור בהוצאת מודן.

הספר סוקר את השינוי שהתחולל בעשורים האחרונים בסיקור התקשורתי של טרור ומלחמה, מספרים ליבס וקמפף. לדבריהם, "עד לשנות ה-80, עיתונאים בישראל ובמערב צייתו למוסכמה שלפיה בעת קרב הם מתגייסים למערכה ונמנעים מביקורת על השלטון. מאז שנות ה-90 צומח מודל עיתונאי חדש המאופיין במחויבות הולכת ופוחתת למדינת הלאום. בין הסיבות לשינוי הדרמטי נצביע על צמיחתה של המלחמה הא-סימטרית, בצד התפתחות סביבת תקשורת גלובלית ומסחרית והופעת טכנולוגיות תקשורת מתקדמות, המאפשרות לכל אחד להתעדכן בזמן אמת בהתרחשויות ולהשתתף באופן פעיל בדיווח מהשטח".

הם מוסיפים כי "השינוי בדרכי הכיסוי של סכסוכים בעידן הנוכחי בא לידי ביטוי בהפיכתן של דמויות, שבעבר נתפשו כשוליות או כמאיימות, למקורות חדשותיים מרכזיים. בין ה'שחקנים' החדשים הללו אפשר למצוא מחבלים, מנהיגי מדינות אויב, אנשים פשוטים משני צדי הסכסוך ואפילו עיתונאים הנהפכים לעתים לגיבורים בסיפורי הקונפליקט שהם עצמם טווים. דמויות אלה מקבלות מעמד שבעבר היה שמור באופן בלעדי לשחקנים המסורתיים, המזוהים עם מדינת הלאום - פוליטיקאים וקצינים בכירים".

בצד זאת, ליבס וקמפף דנים בספר בסוגה הדומיננטית לכיסוי משברים - מרתון אסונות בשידור חי ורציף - ובהשלכותיה על החברה ועל מעמדו המקצועי של העיתונאי. לדעתם, "השידור הטלוויזיוני החי של פיגועים ומלחמות, הנמתח על פני שעות או ימים, מגביר את החרדה הציבורית ומערער על מעמדו המרכזי של עורך החדשות, שבעבר היה אחראי על איכותו של התוצר החדשותי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו