פותחים ספר: על קוצר החיים | לוקיוס אנאיוס סנקה

"על קוצר החיים" (נהר ספרים, מרומית: נאוה כהן) הוא חיבור אתי, במתכונת הרצאה שכתב הפילוסוף הרומי סנקה, מאבותיה של תורת הסטואה, במאה הראשונה לספירה. עניינה של יצירה זו ערכו של הזמן והדרך לנצלו בצורה הטובה ביותר לתיקון מידות והגות פילוסופית ולא במרדף אחר הבלים

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

1. רוב בני האדם, פאולינוס, מלינים על רשעותו של הטבע: על כך שאנו נולדים למשך חיים קצר, על כך שמידת הזמן הקצובה לנו חולפת כה מהר, כה בחטף, עד שלמעט אנשים ספורים, חייהם של השאר נקטעים בעצם ההיערכות לקראתם. ועל מה שנדמה בעיניהם לצרת הכלל נאנחים לא רק האספסוף וההמון הפוחז: רושם זה עורר מחאות גם מפי אנשים נודעים. מכאן אמרתו של גדול הרופאים, "החיים קצרים, ארוכה האומנות".

2. מכאן גם טענתו של אריסטו בהתנצחו עם הטבע, טענה שכלל אינה הולמת אדם חכם כמותו, שהטבע העניק לחיות חיים ארוכים עד מאוד, כך שהן עשויות לחיות על פני חמישה או עשרה דורות, ואילו לאדם, שנולד למעשים רבים וגדולים, קבע מסלול חיים קצר הרבה יותר.

3.לא זמן מועט יש בידינו אלא שאנו מאבדים זמן רב. חיינו ארוכים דיים והם נקצבו לנו ברוחב לב לשם הגשמת הדברים הגדולים ביותר, אם רק נכלכל אותם בתבונה עד תומם. ואולם, כאשר הם נמוגים בגלל בזבזנות ורשלנות, כאשר אין הם מוקדשים ולו לדבר טוב אחד, הרי רק כשקצנו דוחק אנו מבינים שחיינו חלפו מבלי שהבחנו בכך.

4. כך הם פני הדברים: לא חיים קצרים ניתנו בידינו אלא במו ידינו אנו מקצרים אותם, ואין חיינו דחוקים אלא שאנו נוהגים בהם בפזרנות. כשם שנכסים עצומים ואדירים, אם התגלגלו לידי בעלים גרועים מתכלים כהרף עין, ואילו נכסים צנועים ככל שיהיו, אם הופקדו בידי שומר טוב מתרבים בניהולו הנבון - כך מתפרשים חיינו על פני זמן רב מאוד למי שנערך להם כהלכה.

2.1 מדוע נלין אפוא על הטבע? הוא נהג בנדיבות: החיים, אם אמנם תדע לנהלם, הנם ארוכים. ואולם, יש מי שאוחזת בו תאוות בצע שאינה יודעת שהובעה ויש מי שנתקף בשקידה עמלנית על מלאכות מיותרות; יש מי ששיכור מיין ויש מי שנרדם בבטלה.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ