אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האדר ספרים

56 הספרים הבולטים של 2020

"מנצחת" של ישי שריד, "אהבה" של מעין איתן, "סופה של האהבה" של אווה אילוז ועוד 53 יצירות מז'אנרים שונים שהמבקרים של "הארץ" לא היו יכולים להתעלם מהן, לטוב ולרע

מנצחת

ישי שריד

פרוזה מקור
הוצאת עם עובד. 195 עמודים, 82 שקלים

בלי שטיקים, בלי אפקטים ובלי גרם מיותר של פיוטיות, הרומן המצוין של ישי שריד, שבמרכזו פסיכולוגית שעובדת עם הצבא, מתנשא הרבה מעל לספרי מקור עכשוויים אחרים... מחיאות הכפיים מתבקשות לא רק מפני ש"מנצחת" הוא טקסט מבריק שמתמסר לקוראים כבר משורת הפתיחה, אינו משחרר ונמהל ביום־יום הרבה לאחר שנגמר, אלא בעיקר מכיוון שהוא ממחיש איך ספרות מרגשת ועוצמתית, כמו אמנות בכלל, אפשר להרגיש ולתקשר ברגש.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

הבת האובדת

נילי לנדסמן

פרוזה מקור
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 304 עמודים, 98 שקלים

גיבורת ספרה של נילי לנדסמן היא בת קיבוץ השבה אליו לאחר כ–30 שנה בחו"ל ומתעמתת עם בני משפחתה במריבות מלודרמטיות. הרומן מתאפיין ברובו בעלילה הדוקה, דמויות עגולות ושפה שנונה, אבל לקראת סופו נעלמת הקריצה המשועשעת־עגומה שליוותה אותו והוא מאבד מכוחו... מי שהקיבוץ יקר ללבו יקרא את "הבת האובדת" בלב נחמץ, שכן למרות הנימה העולצת־כביכול, הכאב על תפארת העבר שהיתה ונמוגה ניכר בו.

לביקורת המלאה של נטע הלפרין
סגור
לפרטים נוספים

החד-קרן

משה סקאל

פרוזה מקור
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 207 עמודים, 94 שקלים

גיבור ספרו השביעי של סקאל הוא סופר תל־אביבי צעיר המהגר לפריז וחש גולה גם לאחר שובו לארץ. סקאל חוזר לרבים מהרעיונות, הדימויים והעלילות שכבר הציג ברומנים הקודמים שלו, אך אינו מצליח לחדש וכתיבתו מדיפה יומרה וזיוף... סקאל, והמעטפת החברתית, הפוליטית והספרותית שבתוכה הוא פועל, מתחזקים וימשיכו לתחזק סצינה שיוצרת, מקיימת ומאפשרת פיקציות וחיקויים סינתטיים של ספרות. אם כי אפשר היה לצפות שאחרי כתיבה רנדומלית חוזרת של אותה דמות, שחוזרת לאותה ילדות, ברומן השביעי לפחות הדמות תצא משכנעת.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

האיש שמחק את העולם

עוזי וייל

פרוזה מקור
הוצאת כתר, 232 עמודים, 92 שקלים

גיבור "האיש שמחק את העולם" פוצח במסע לשינוי זיכרונותיהם של אנשים פרטיים וקולקטיבים שלמים. אלא שוייל אינו מצליח לפתח את רעיונותיו הרבים והספר מותיר תחושת אכזבה... וייל הוא תסריטאי. נקודה. המאמצים שהוא ממשיך להשקיע כדי לחזור לנקודת ההתחלה שלו, שהלמה אותו הרבה פחות, מעוררים תהייה. הרי משם לא תבוא תהילתו... מאמצים אלה נובעים, אולי, מכוחו של הרגל, אולי מסיבות סנטימנטליות, אולי מאהבת הספרות שלו. אך בכל מקרה, התוצאה מעלה בי תחושה דומה לזו שעולה בי למראה ספר מאת קובי אוז או גלעד כהנא: למה אתם צריכים את זה?

לביקורת המלאה של יוחאי ג'רפי
סגור
לפרטים נוספים

פרפר במחסן

שולמית לפיד

פרוזה מקור
הוצאת ידיעות ספרים, 206 עמודים, 98 שקלים

ספרה של שולמית לפיד הוא רומן בלשי מוצלח ומלא הומור, שמדלג מז'אנר לז'אנר ומזכיר כמה גדולה השפעתן של הסופרת והגיבורה שלה על ספרות המתח הישראלית... האקדמיה הפנתה עורף ללפיד ולא זיכתה אותה במחקר ספרותי מעמיק או בפרסים ספרותיים רבים. עם זאת, מי שקורא את "פרפר במחסן" מבין כי לפיד לא רק שאינה מודאגת מכך, אלא נושמת לרווחה. קוראיה הרבים הם שיקשרו לה כתרים, ובצדק.

לביקורת המלאה של שי רודין
סגור
לפרטים נוספים

חיים שנעזבו

איל מגד

פרוזה מקור
הוצאת ידיעות ספרים, 213 עמודים, 98 שקלים

בספרו מתחקה מגד אחר יחסיו עם הוריו, הסופרים אהרן מגד ואידה צורית, חוזר לטראומת ילדות שחווה עם עזיבת קיבוצו ומפשפש בעבר המשפחתי הרחוק. יש ברומן קטעים מהורהרים ומאופקים... בכולם ניכר מגע אלגנטי של עריכה נבונה ורגישה. אבל העריכה, רגישה ככל שתהיה, לא התגברה על השוביניזם, נקודות העיוורון והשקפתו הדינוזאורית של המחבר על יחסים בין גברים לנשים. גם אם הכל בגלל אמא, בגיל 72 הגיע הזמן להתבגר.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

ארזת לבד

אסף שור

פרוזה מקור
הוצאת כתר, 192 עמודים, 88 שקלים

גיבור הרומן השישי של אסף שור הוא חולה סופני הנערך להמתת חסד, שבאמצעות דמותו מנסה הסופר להשקיף בריאליזם צונן ובאומץ על תום החיים. אבל סגנון הכתיבה הקליל והשנון בא על חשבון בניית העלילה ופיתוח הדמויות... מה בכל זאת יש ב"ארזת לבד"? רעיון מוצלח ומעניין שלא הבשיל דיו לעלילה, כותב מוכשר ושנון שוויתר לעצמו ומיהר לברך על המוגמר שלא הוגמר ובעיקר המוני אפיזודות, פתיחות לסיפורים שונים, רעיונות וחלקי פנים לסיפורים שאינם מתלכדים לכדי רומן קוהרנטי והרמוני וקריאתם נחווית כהצצה לתיקיית הטיוטות, ההתחלות והסקיצות שנשמרה במחשבו של הכותב.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

ג'ונסון 38

אביבית משמרי

פרוזה מקור
הוצאת פטל, 144 עמודים, 45 שקלים

אביבית משמרי כתבה נובלה על משוררת ופרסומאית, בעלת דירה קטנה, המתקוטטת עם שכניה על שיפוץ הבניין. נקודת המבט הייחודית והמרושעת שלה הופכת את הספר לדיוקן סטירי מהנה של זעיר־בורגנות תל־אביבית... ככל שגיבורת הספר, סיגל, רעה יותר, כך "ג'ונסון 38" טוב יותר. ובכל פעם שהיא מסמנת מטרה חדשה לחציה המשוחים ברעל, אפשר להרגיש את חדוות הכתיבה הלעגנית של משמרי משתחררת מבעד לגוף הראשון האמין והיעיל של גיבורתה.

לביקורת המלאה של רועי בית לוי
סגור
לפרטים נוספים

ספר הנשים

שירה פנקס

פרוזה מקור
הוצאת ספרית פועלים, 156 עמודים, 86 שקלים

"ספר הנשים", ספרה השני של שירה פנקס, הוא קובץ סיפורים קצרים שמבקשים לשרטט דמויות נשיות יצריות... התוצאה: אסופה יומרנית, פטפטנית ודידקטית שהמאמץ לצלוח אינו מתגמל, שכן פנקס... מחמיצה את היסוד האלמנטרי ביותר בסיפור הקצר: תמצית וצמצום. 16 הסיפורים באסופה הם גיבוב של דימויים שחוקים וחזרות מייגעות על פיסות מידע טריוויאליות שנמסרו כבר לקוראים. שוב ושוב מופיעים אותם היגדים בנאליים ואותם מאפיינים של הדמות הראשית וקווי העלילה.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

הנוסעת האחרונה

טל ניצן

פרוזה מקור
הוצאת עם עובד, 216 עמודים, 82 שקלים

גיבורת הרומן השני של טל ניצן היא צעירה מדרום תל אביב שנקלעת לפרשה אפלה ומסועפת. אלא שהמחברת התקשתה להטעין את העלילה במתח, לבסס דמויות משכנעות וליצור שפה אמינה. זהו ספר צדקני שאינו מצליח להעניק ייצוג הולם לסוגיות החברתיות החשובות שהוא מבקש להעלות... ניצן היא מתרגמת מוערכת ומשוררת שחלק משיריה אני אוהב, וכן, היא אחת מהדמויות המכובדות ביותר בעולם הספרות המקומי. אבל בספר הנוכחי אין כל עדות להיותה סופרת שמצליחה לצוד את ההווה מבלי ליפול לקלישאות שלו.

לביקורת המלאה של איתן גלס
סגור
לפרטים נוספים

אהבה

מעין איתן

ביכורים
הוצאת רסלינג, 88 עמודים, 64 שקלים

ברומן הביכורים שלה על אשה בזנות, שכבר הצליח לעורר הדים, מתגלה כתיבתה של מעין איתן כווירטואוזית ומלאת תבונה. אלא שהטכניקה והשנינות אינן מחפות על היעדר מהות — והתוצאה היא ספרות ניהיליסטית חסרת אמירה... ולא שרומנים נועדו או יכולים לנפק אמירות, ודאי שלא תשובות, אך ספרות משמעותית ומרגשת נובעת מדחף לחקור ולהבין את העולם ולחדד את השאלות העמוקות והאפלוליות שעולות מהקיום האנושי של גוף בעולם. איתן אינה שואלת דבר.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

בית הנתיבות

זהר אלמקייס

ביכורים
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 83 עמודים, 72 שקלים

ברומן הביכורים שלה מפגינה אלמקייס רגישות לשונית מרשימה. אלא שהמיקוד המופלג בעצמה הופך את הקריאה למתישה ומתסכלת ומעלה את השאלה האם זה הכיוון שאליו צועדת הפרוזה... "בית הנתיבות" עשוי לעילא ומעיד על כישרון מרשים לתיאור מהלכים נפשיים, אבל... קיוויתי שאלמקייס תעשה בו בעתיד שימוש אחר — שתוכל להפנות את מבטה מהפנים אל החוץ. העשייה המסורתית הזאת אולי קורצת פחות מאשר נבירה מעוצבת בנפש פנימה, אבל היא מביאה בחשבון את קהל הקוראים הרחב שלה. וזה עניין שנעשה נדיר יותר ויותר.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

תורת הקבוצות

כרמית סחר

ביכורים
הוצאת כתר, 423 עמודים, 98 שקלים

ברומן הביכורים שלה כרמית סחר בוראת עולם ספרותי מרובד ונוצץ, שבמרכזו סיפור התבגרות אלים ורווי תשוקה של שני נערים. היא מתגלה בו כיוצרת בשלה, כריזמטית ונועזת... "תורת הקבוצות" מונה יותר מ–400 עמודים, והמרקם שלו עשיר ונוצץ. הוא מתנער באדישות מהתסריטים הצפויים של הצגה עצמית ספרותית ראשונה: אין בו אפיזודה מלודרמטית־פסיכולוגיסטית שלקוחה מתוך חיי נישואים; לא הקשר היסטורי נושא לקח על ניצחון השושלת המשפחתית על מוראות ההיסטוריה; גם לא יומן אישי מהורהר ומעוצב... הרומן מציע סיפור חדש לגמרי, שרק סופרים מעטים, בדרך כלל מנוסים, מעיזים לספר: הוא בורא עולם.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

עשרת אלפי הדלתות של ג'נוארי

אליקס א. הארו

ביכורים
הוצאת תמיר וידיעות ספרים, 432 עמודים, 98 שקלים

במרכז ספרה של אליקס א. הארו עומדת נערה אמריקאית, שנגרפת למסע בעקבות ספר אגדות המוביל לעולמות אקזוטיים. זוהי יצירה המשלבת באופן מוצלח סיפור הרפתקאות, פנטזיה ורומן רומנטי... ב"עשרת אלפי הדלתות של ג'נוארי" יש קסם אמיתי. אמנם יש בו מחלות של ספר ביכורים שהיה אפשר לנקות בקלות, אבל האמת היא שלא בכל יום אנחנו נתקלים בסופרת חדשה וטובה, שנמצאת על המסלול הישיר להפוך לסופרת משמעותית בז'אנר, מהסוג של ניל גיימן או טרי פראצ'ט.

לביקורת המלאה של שירלי גל
סגור
לפרטים נוספים

נשמות

רועי חן

ביכורים
הוצאת כתר, 325 עמודים, 98 שקלים

הרומן המבריק של רועי חן מתאר חמישה גלגולי נשמות של דמות אחת, העוברים בין תקופות ויבשות שונות, אבל אולי זו רק הזיה של אדם המחפש אחר נשמתו האבודה... "נשמות", ואת זה חשוב להדגיש, אינו ספר שמקשה על הקוראים; מורכבותו אינה גורעת מהנגישות של הסיפורים שהוא מגולל ומהארוס שמפעם בהם. הוא זוהר, מלהיב ונטול מאמץ. הקריאה בו היא מסע ברכבת הרים מסחררת, שנופיה משלבים במיומנות רגש והומור יהודי.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

אחרי הספירה

דורית שילה

ביכורים
הוצאת פרדס, 114 עמודים, 79 שקלים

בספרה הראשון, דורית שילה מפגינה אירוניה פלרטטנית לצד עומק ומקוריות, ומעוררת סקרנות לקראת המשך דרכה הספרותית... שילה היא סופרת, ולא חוקרת־ספרות־שכותבת־פרוזה. כמה מעלות מושיעות אותה: יש לה כריזמה, מידה בריאה של הומור ואירוניה עצמית וגם יכולת לכתוב על התרחשויות מורכבות ולעתים אף טראומטיות ללא פאתוס וללא יומרה. בקובץ נכללים סיפורים שידע ספרותי מוקדם עשוי להעשיר את הקריאה בהם, אך הם לא מחייבים אותו: הם מתאפיינים בקלילות רטורית לצד עומק וכנות.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

מה ששייך לך

גארת גרינוול

ביכורים
הוצאת עם עובד, 200 עמודים, 84 שקלים

ספר הביכורים של גארת' גרינוול האמריקאי, יליד 1978, נהפך במהרה לסנסציה ספרותית, זכה בפרסים ותורגם לשפות רבות. הרומן, שפורסם באנגלית ב–2016, עורר תגובות קוטביות: היו שראו בו קלאסיקה מודרנית חדשה ואף השוו את מחברו לוויליאם פוקנר, והיו שתיעבו את סגנון הכתיבה שלו ואת האמביוולנטיות המוסרית של תכניו. הקריאה ב"מה ששייך לךָ" לא הותירה אותי מתלבט לאורך זמן: לאחר עמודים ספורים אחזה בי התרגשות, כזאת המלווה מפגש עם יצירה חריגה ואמיצה, שנוגעת בטבע האנושי ומפעילה רגש כביר. זו יצירת מופת, ואיני משתמש במונח הזה בקלות דעת.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

חיי השקר של המבוגרים

אלנה פרנטה

פרוזה תרגום
הוצאת הקיבוץ המאוחד / הספריה החדשה, 314 עמודים, 98 שקלים

הרומן של פרנטה מגולל את יחסיה של נערה מנאפולי עם דודתה הדחויה והענייה, שנהפכת למחנכת ולמקור השראה בשבילה. גם הפעם הסופרת האיטלקייה מעצבת גיבורות בלתי נשכחות... ומצליחה להפוך דרמה אנושית ליצירת מופת... וכמו תמיד אצל פרנטה, הכל עובר דרך הסיפור, דרך העלילה. זהו חוק ברזל בכתיבתה — קדושת העלילה. וזה אולי סוד הקסם והכישוף של פרנטה, מה שהופך אותה לסופרת הגדולה של המאה ה–21, ומה שמעורר בעת הקריאה את התחושה כי יש לקרוא את ספריה כאילו חייך תלויים בכך.

לביקורת המלאה של ג'וליה פרמנטו צייזלר
סגור
לפרטים נוספים

קוריגדורה

גייל ג'ונס

פרוזה תרגום
הוצאת ספרית פועלים, 199 עמודים, 89 שקלים

הרומן של גייל ג'ונס מגולל את סיפורה של זמרת שחורה, שמתמודדת עם הגברים האלימים בחייה... זו יצירת מופת מכשפת שקשה להניח אותה מהיד ולהתיק אותה מהמחשבות — ובתנאי שנענים לה. ספרה של גייל ג'ונס הוא קינה למורשת הנשית השחורה וגם שיר הלל לה. זו קינה למורשת העבדות מוכת היגון ולשרשרת דורות של שפחות, קורבנות לאונס ולהתעללות מינית בידי בעלי חוות ערלי לב ביבשת אמריקה, ולא פחות, זו גם יצירה המהדהדת את סבלן של נשים העוברות התעללות באשר הן.

לביקורת המלאה של תמר רותם
סגור
לפרטים נוספים

הטירה

פרנץ קפקא

פרוזה תרגום
הוצאת אחוזת בית, 392 עמודים, 98 שקלים

בשנתיים האחרונות לחייה עמלה נילי מירסקי על תרגום יצירת המופת של קפקא. אף על פי שלא הספיקה לתרגם את כל פרקי הספר, היא הצליחה להגיש לנו את הפרוזה הצלולה והפשוטה של הסופר היהודי־צ'כי, שכתב בגרמנית... ברור שמירסקי, שהכירה ב"אי־אפשרותו של מעשה התרגום" והתעקשה אף על פי כן לדבוק בו, עשתה מלאכה נפלאה. הספר עשוי לעלות לכם כך וכך שקלים, אבל דעו שהוא ניתן לכם ממנה במתנה.

לביקורת המלאה של שלומציון קינן
סגור
לפרטים נוספים

ספרי יעקב

אולגה טוקרצ'וק

פרוזה תרגום
הוצאת כרמל, 701 עמודים, 129 שקלים

רומן היסטורי מאת הסופרת הפולנייה כלת פרס נובל אולגה טוקרצ'וק על חייו המרתקים של יעקב פרנק, הוא מסוג הספרים הנדירים שמחזירים לקוראים את האמונה בבני האדם ובמלאכת הספרות... פרשת חייו של המשיח היהודי שהתנצר לא היתה אלא משל, ובין כה וכה הובילה הסופרת הנפלאה הזאת את הקורא באפו כדי שיבין שכל חפצה היה לחגוג עמו את הבשורה הפרטית שלה: שאחרי ככלות הכל, יישאר קיים ועומד אותו דבר המכונה "הרומן הגדול", שלמרות כל התיאורטיקנים הקמים עליו לכלותו, הוא אינו מגלה שום סימנים של הזדקנות, והשמועות על מותו היו, בקיצור, מוקדמות.

לביקורת המלאה של בני ציפר
סגור
לפרטים נוספים

דיסאוריינטלית

נגאר ג'וואדי

פרוזה תרגום
הוצאת חרגול ומודן, 311 עמודים, 98 שקלים

נגאר ג'וואדי משלבת בספרה בין קורותיה של משפחה שהיגרה מאיראן לאחר המהפכה האיסלאמית ובין סיפור ההתבגרות של הגיבורה בפריז. ג'וואדי הצליחה ביד בטוחה לדחוס אליו כמה מהנושאים הבוערים על סדר היום הפוליטי והחברתי באירופה של ימינו: התנועה התמידית של מהגרים מערבה, הגזענות וההתנגשות התרבותית שמגיעות בעקבותיה, וכן המאבק לכינון של זהות מינית בתוך חברה שמרנית (יותר או פחות)... לצד החיבור בין הסיפור המשפחתי הסוחף לסיפור הפוליטי של איראן לפני ואחרי מהפכת 1979, "דיסאוריינטלית" נוגע ללב בעיקר בזכות יכולתה של ג'וואדי לכתוב את הגלות.

לביקורת המלאה של תהילה חכימי
סגור
לפרטים נוספים

בית גולדן

סלמאן רושדי

פרוזה תרגום
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 414 עמודים, 98 שקלים

סלינג'ר אמר פעם שעל ספרים טובים באמת אסור לדבר. לשיטתו, הדבר היחיד שמותר לעשות אחרי קריאת ספר טוב במיוחד הוא לעמוד מאחורי פודיום, לנופף לקהל באגרוף ואז לרדת בשקט מהבמה. אני מניחה שאם הייתי אדם קצת יותר רציני, הייתי כותבת "פייייייי כוסאומו איזה ספר", סוגרת את הקובץ וממהרת לשלוח למערכת. כיוון שאיני רצינית מספיק, ארחיב על "בית גולדן" של סלמאן רושדי, אחד הספרים המטלטלים, הממזריים והמענגים שקראתי בעשור האחרון... הספר אינו רק סיפורה של משפחה הודית העוברת לניו יורק בניסיון לברוח מעברה, אלא גם אפוס פוליטי ביקורתי, סוחף ומשעשע.

לביקורת המלאה של גלית דיסטל אטבריאן
סגור
לפרטים נוספים

האיש הטוב

אני כץ

פרוזה תרגום
הוצאת תכלת, 221 עמודים, 98 שקלים

האיש הטוב", הרומן השנוי במחלוקת של הסופרת האמריקאית אני כץ, קיבל תשומת לב בינלאומית משום שהוא מסופר מנקודת מבטו של גבר מתעלל. הקריאה בתרגומו העברי בעת הזאת — במקביל לידיעות חדשותיות תכופות על קורבנות של אלימות ביתית בעקבות הסגר — מצמררת לגמרי. הרומן אכן מגולל סיפור של גבריות רעילה ומעוררת בעתה; הוא עושה זאת בכריזמה מניפולטיבית יעילה, שעל אף הבעייתיות הספרותית והאתית שעולה ממנה, קשה להתנגד לאפקט שהיא מעוררת.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

העדויות

מרגרט אטווד

פרוזה תרגום
הוצאת מחברות לספרות, 412 עמודים, 98 שקלים

"סיפורה של שפחה" היה דיסטופיה אפלה ומרתקת. לעומתו, ספר ההמשך שזכה בפרס בוקר אינו אחד מטובי הרומנים של הסופרת, אבל למעריציה מובטחת הנאה... הוא מתבסס לא רק על הספר, אלא גם על ההמשך שיצרו יוצרי הסדרה, אולם מיד עם פתיחת "העדויות" מתבהר ההבדל בין תסריטאים זהירים לכוחה של סופרת גדולה כמו אטווד לברוא עולמות. בעוד יוצרי הסדרה טיפטפו 13 פרקים בשנה, שרבים מהם מרחו את הזמן בסיפורי משנה מעגליים, אטווד מגישה לקוראים בקלילות שלוש עלילות חדשות הגדושות בפרטים מעניינים על גלעד ומפרטת יום אחרי יום את עלייתה של רודנות.

לביקורת המלאה של צליל אברהם
סגור
לפרטים נוספים

הולכים לפגוש את האיש

ג'יימס בולדווין

פרוזה תרגום
הוצאת הקיבוץ המאוחד / ספרית פועלים, 222 עמודים, 92 שקלים

אף על פי שג'יימס בולדווין הוא סופר נפלא שעודנו רלוונטי, חד ומרגש שנים אחרי מותו, קובץ סיפוריו הקצרים "הולכים לפגוש את האיש", שראה אור בתרגום ראשון לעברית, הוא אסופה בינונית. אין בה אלא וריאציות גולמיות על שני הרומנים המצוינים שלו, "ארץ אחרת" ו"Go Tell It on the Mountain", ופרסומה כעת בעברית נראה כמו ניסיון לרכוב על גל העניין המחודש והנלהב במנוח וברפרטואר שהותיר... הקובץ התקבל בקרירות גם כשראה אור, ולאחר 55 שנים מתברר כי אינו עומד במבחן הזמן.

לביקורת המלאה של גפי אמיר
סגור
לפרטים נוספים

איסטנבול איסטנבול

בורהן סונמז

פרוזה תרגום
הוצאת מודן, 252 עמודים, 98 שקלים

ארבעה אסירים פוליטיים בטורקיה, שמספרים זה לזה סיפורים כדי להפליג אל מחוזות הדמיון ולברוח מהמציאות, עומדים במרכז ספרו המתוחכם ומלא החמלה של בורהן סונמז. ואולם, הגיבורה הראשית היא דווקא העיר הגדולה, שיחסם אליה מתאפיין בכמיהה עזה ואהבה מוטרפת... סונמז עשה ב"איסטנבול איסטנבול" מעשה חתרני. הוא סופר אמיץ לב לאין שיעור מרבים מהסופרים הטורקים בני דורו ובני הדור שלפניו, שבתירוץ שנמאס להם מהריאליזם, שפשט את הרגל, עברו לכתוב ספרות פוסט־מודרנית מתוחכמת ומשתבללת בתוך עצמה, שאינה מפריעה לאיש ואינה מסוכנת להם.

לביקורת המלאה של בני ציפר
סגור
לפרטים נוספים

המלכות

עמנואל קארר

פרוזה תרגום
הוצאת בבל, 474 עמודים, 112 שקלים

עמנואל קארר בספרו "המלכות", שראה אור בצרפת ב–2014 וזכה להצלחה מסחרית גדולה, לשבחי הביקורת ובפרסים ספרותיים נחשבים, אינו מבקש ללמוד את תולדות אירופה וגם לא את תולדות הנצרות פֶּר סֶה. הוא מבקש לחקור, או שמא לחפש, במובן הכפול של הפועל הצרפתי chercher, את תולדותיו הוא. להתחקות אחרי ההיסטוריה האישית שלו, הכרונולוגית והנפשית, ולשזור אותה בסיפור חיצוני — סיפורה של ראשית הנצרות. הכריזמה של הסופר הצרפתי ניכרת בכל פינה של הספר ועל הנרקיסיזם של המחבר מחפות כנות כובשת, שפה קולחת וגישה משעשעת למוסר ולהיסטוריה.

לביקורת המלאה של דורית שילה
סגור
לפרטים נוספים

היסטוריה של אלימות

אדואר לואי

פרוזה תרגום
הוצאת עם עובד, 185 עמודים, 79 שקלים

מפגש אינטימי עם גבר זר שמידרדר לאונס וניסיון רצח מצליח להפוך במלותיו של המחבר לסיפור מורכב על גזענות, אשמה וגם השלמה... לואי, שנולד בעיירת פועלים בחבל פיקרדי לאב מטאטא רחובות ולאם מחוסרת עבודה, נהפך ב–2014 לסנסציה ספרותית בינלאומית עם צאת ספר הביכורים שלו "הסוף של אדי", והוא בן 21 בלבד. הוא פדה את הצ'ק כעבור שנתיים עם צאת "היסטוריה של אלימות", והוכיח שהוא הרבה יותר מסנסציה... "היסטוריה של אלימות" הוא רומן סוחף שהקריאה בו מלווה במועקה קשה.

לביקורת המלאה של נטע הלפרין
סגור
לפרטים נוספים

כותב את עצמי לדעת

איתי אהרון זיו

עיון
הוצאת אהרון לאור, 248 עמודים, 88 שקלים

"כותב את עצמי לדעת" של איתי אהרון זיו הוא ספר נדיר בסוגו. זיו מגולל בו את סיפורו האישי: הוא כותב על ילדותו ושירותו הצבאי הטראומטי, שבעקבותיו יצא למסע רוחני; על התקף פסיכוטי, אשפוז כפוי ושיקום ממושך, שבמהלכו השתתף בטקסים שבהם התנסה בחומרים משני תודעה... הספר של זיו, שיצא לאור בהוצאה עצמית, מעניק קול לקבוצה לא קטנה של אנשים שחוו משבר נפשי עמוק... סיפורו האישי מרתק ומרגש, וספרו מציג קול צלול וחשוב, שקורא לחברה שלנו לעדכן את יחסה למשברים נפשיים ולבחון כיצד אפשר להקשיב להם וללמוד מהם בלי לדכא אותם.

לביקורת המלאה של עידו הרטוגזון
סגור
לפרטים נוספים

הזיות סיפוח

חגי ארליך

עיון
למדא עיון ומכון בן־גוריון לחקר ישראל והציונות, 178 עמודים, 49 שקלים

ספרו של חגי ארליך, המספק הצצה סדורה ונוחה לכמה מהאירועים הבולטים שקרו באזורנו במאה ה–20, אינו דן בישראל של ימינו, אבל הנמשל ברור: קשה למצוא בפוליטיקה המודרנית של המזרח התיכון חלומות סיפוח שלא הסתיימו בשפיכות דמים... ארליך לא היה צריך להרחיק בחיפושיו אחר דוגמאות להזיות סיפוח שהתנפצו בפניהם של העמים ושל המנהיגים שקידמו אותן והוציאו אותן לפועל: ממש כאן לידנו, במזרח התיכון, וממש לא מזמן, נסחפו עמים ומדינות אחרי מנהיגים ורעיונות שנראו בני־ביצוע ומפתים: השתלטות על טריטוריות קרובות, במטרה שתבצר את גבולות המדינה, את ביטחונה ועוצמתה.

לביקורת המלאה של גיא הורוביץ
סגור
לפרטים נוספים

כל שקרי האקדמיה

תמר אלמוג ועוז אלמוג

עיון
הוצאת ידיעות ספרים, 672 עמודים, 118 שקלים

"כל שקרי האקדמיה" כולל דיון מקיף, בהיר וחריף בכשליה הרבים של מערכת ההשכלה הגבוהה כיום. מגובים בנתונים סטטיסטיים, בתיאורי מקרים ובאנקדוטות, המחברים תמר ועוז אלמוג מתגייסים למשימה הביקורתית באנרגיה תקיפה ותוקפנית: הם מתארים את המערכת האקדמית במלים כמו חמדנות, כסילות, שקיעה, שפל, שחיתות, עיוות, צרות אופקים, הכחשת מציאות, קיבעון, פחדנות ואנכרוניזם. הם מעידים שאנשי אקדמיה נתפשים כ"חרטטנים קולניים" ו"שטחיים ומניפולטיביים"; האקדמיה "מרמה את עצמה ואת הציבור" והצעירים שמידפקים על שעריה לוקים ב"תמימות, עיוורון ובורות".

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

חופש. מניפסט

אלון מזרחי

עיון
הוצאת לוקוס, 181 עמודים, 84 שקלים

היו לי סיבות לא מעטות להסתייג מ"חופש. מניפסט", ספרו של אלון מזרחי, שנע בין מסה פילוסופית לכתב אשמה חברתי ופוליטי. הרעיונות שמובעים בו אינם חדשים; הם חוזרים על עצמם במהלך הספר ונמסרים במחוות שנעות בין יומרנות לנאיביות. מזרחי מציג עצמו כאדם שמצא את האור, וכעת חולק במלוא רִגשה את רעיונותיו המופשטים, המשופעים בהנחיות לחיים מוסריים וראויים יותר. אלה בדיוק הדברים שאיני מחבב בכתיבה עיונית. ובכל זאת, למרבה ההפתעה הערכתי את הספר הזה; על אף פגמיו, ואולי בגללם, הוא ספר חשוב בזמן הזה.

לביקורת המלאה של עמרי הרצוג
סגור
לפרטים נוספים

ספקות ואהבות: יהודה עמיחי — חיים

עידו בסוק

עיון
הוצאת שוקן, 485 עמודים, 125 שקלים

הביוגרפיה שכתב עידו בסוק מקיפה ויסודית מאוד, אולם אהדתו לגיבורו מביאה להאדרה של המשורר המעוותת את הצגת הביקורת עליו... בסוק מתוודה על הערצתו לעמיחי ועל הקשר האישי שהוא חש ליצירתו... גילוי נאות זה נועד לפוצץ באופן מבוקר את מוקש מעורבותו הרגשית של הכותב ביחס למושא כתיבתו... ואולם, בכל זאת עולה השאלה: איך ייתכן כי למרות המודעות שהוא מפגין לכאורה בראשית הספר מצליח בסוק ליפול שוב ושוב לניסוחים בלתי מודעים, המפקיעים את הביוגרפיה מהמהוגנות ה"אקדמית" שלה ולעתים כמעט הופכים אותה להַגְיוֹגְרַפְיָה — ספרות שבחים על קדושים?

לביקורת המלאה של יהושבע סמט שינברג
סגור
לפרטים נוספים

סופה של האהבה

אווה אילוז

עיון
הוצאת כתר, 380 עמודים, 98 שקלים

אילוז מתבוננת בחדות וללא משוא פנים באופן שבו גברים ונשים משחקים בשוק הזיווגים ומציגה לנו את האופן שבו נטמעה הסקסואליזציה בתהליך קביעת הערך של הסחורה הנסחרת בשוק. הבעיה בסקסואליזציה הזאת, אילוז מבהירה מעמדה מנומקת ולא שמרנית במובן הפמיניסטי או הפטריארכלי, היא שהשוק אינו באמת חופשי והסחר אינו באמת הוגן. המציאות היא שהשוק נשלט על ידי גברים, בזכות מעמדם הגבוה יותר בחברה והעובדה שהם שולטים ברוב הנכסים.

לביקורת המלאה של עמליה רוזנבלום
סגור
לפרטים נוספים

מתעוררים: גברים מדברים מיניות

רון דהן

עיון
הוצאת פן וידיעות ספרים, 240 עמודים, 98 שקלים

"מתעוררים" מצהיר על עצמו מעל גבי הכריכה האחורית שהוא מענה ישיר ל"ערות", ספרה המצליח והמשפיע של תמר מור סלע (ידיעות ספרים, 2017), שבו נשים נשאו מונולוגים על מיניותן. זה לצורך העניין הדיסקליימר שמשחרר את ספרו של דהן מעול העיסוק בפגיעה מינית. כמו "ערות", זהו ספר ברנז'אי שמתהדר בכמה וכמה שמות מוכרים... בספר יש היעדר אחד ענקי, כל כך מפתיע עד שהוא משתק ממש: להוציא קרעי זיכרונות ושברי אבחנות מבזיקים וחולפים, אין בו שום דיבור על התנהגות מינית גברית שפוגעת בנשים במובן של #MeToo.

לביקורת המלאה של אבי פיטשון
סגור
לפרטים נוספים

הקץ של קץ העולם

ג'ונתן פראנזן

עיון
הוצאת עם עובד, 208 עמודים, 88 שקלים

בקובץ המאמרים, "הקץ של קץ העולם", ג'ונתן פראנזן טוען שהשמאל מכחיש את המציאות לא פחות מהימין. בעוד הימין מכחיש את ההתחממות העולמית, השמאל מכחיש את העובדה שכבר אי אפשר למנוע את הקטסטרופה: עליית טמפרטורות של כשש מעלות עד סוף המאה, שתביא לחורבן כדור הארץ. "אפילו קודם לבחירתו של טראמפ לא היתה כל עדות לכך שהאנושות מסוגלת לקצץ את פליטות הפחמן במהירות ובחדות הנדרשות", כתב פראנזן. גם אם יש מאחוריה כוונות טובות, ההתכחשות הזאת היא לטענתו חוסר יושר ופגיעה באינטליגנציה של הציבור. לא רק שאין היא מועילה, אלא היא גם מזיקה.

לביקורת המלאה של עפרי אילני
סגור
לפרטים נוספים

איך כדאי לחיות

רנה ורבין

עיון
הוצאת ערבי נחל, 144 עמודים, 78 שקלים

"איך כדאי לחיות" מתאר חוויות פסיכדליות באופן מדויק, ממשיך מסורת ענפה של כתיבה אישית על התנסויות בסמים משני תודעה ומצליח לחבר בין שתי סוגות שונות לגמרי: אוטוביוגרפיה רוחנית וספרות נשית קלילה... מעבר לפן האוטוביוגרפי, להרהורים הפילוסופיים או להקשר של מסורות הכתיבה הנשית, השאלה שעומדת בבסיס ספרה של ורבין היא מה משמעות החוויה הפסיכדלית או המיסטית לאדם המודרני. בכך היא מצטרפת למסורת למסורת ספרותית ארוכה של ניסיונות להתמודד עם החוויה הפסיכדלית ומשמעותה לאדם, והיא תורמת תרומה ייחודית ומקורית לשיח הזה.

לביקורת המלאה של עידו הרטוגזון
סגור
לפרטים נוספים

בגידת האינטלקטואלים

ז'יליין בנדה

עיון
הוצאת כרמל, 192 עמודים, 84 שקלים

מסתו הקנונית של ז'ילין בנדה דנה בתפקידם הציבורי של אינטלקטואלים. זהו טקסט לוחמני ונשכני, שזכה לתרגום מצוין, אבל... למרות ההזדהות עם עיקרי הביקורת של בנדה, הגדרתו מטרידה כיום... מפני שהיא מאפשרת לאינטלקטואלים לשבת על הגדר ולשתוק בשאלות מוסריות ופוליטיות, גם כשאין להם פריבילגיה כזאת... לאינטלקטואל בישראל יש דברים רבים לומר בעת הזאת. עליו להשמיע את קולו בעניינים רבים — החל באופן שבו מנהלת המדינה את משבר הקורונה, דרך שיעורי אבטלה חסרי תקדים, השפלתם של מאות אלפי אנשים שבקושי מקיימים את עצמם... רצח נשים בחברה היהודית והערבית, וכלה בנושאים מטרידים נוספים.

לביקורת המלאה של יהודה שנהב
סגור
לפרטים נוספים

ההסכמה

ונסה ספרינגורה

עיון
הוצאת תכלת, 189 עמודים, 94 שקלים

ספרה של ונסה ספרינגורה, המתאר את מערכת היחסים שהסופר גבריאל מצנף ניהל עמה בנעוריה, אינו נטול מגרעות אך הוא חשוב ביותר... הספרות עצמה משמשת כאן גם כתפאורה שעל רקעה מתפתח הרומן האסור, גם כנשק הרסני שמאיים על שפיותה של הנערה ומעיב על ניסיונות השיקום של חייה, וגם כתרופה המאפשרת לבסוף לספרינגורה להשלים עם סיפורה ולעבור הלאה... אף שהכותבת טוענת ש"ההסכמה" אינו ספר נקמה וסגירת חשבונות, הוא בהחלט כזה לדעתי — ואין שום פסול בכך. ספרינגורה נופלת לעתים לחישובים קטנוניים מייגעים או לטענות המנוסחות בצורה ילדותית ממש, אך האין זו זכותה?

לביקורת המלאה של רוני בר
סגור
לפרטים נוספים

מסתערבים: אגדה ישראלית

מתי פרידמן

עיון
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 255 עמודים, 98 שקלים

"מסתערבים: אגדה ישראלית" מדגים היטב את האמרה "אין לשפוט את הספר על פי כריכתו". הוא עוסק במרגלים, אך אינו ספר ריגול. הוא מגולל את ההיסטוריה של "מחלקת השחר", אחת מהיחידות המרתקות ביותר בפלמ"ח ובצה"ל, אבל אינו ספר עיון היסטורי... כישרונו המיוחד של מתי פרידמן לשזור תיעוד מדויק של מאורעות היסטוריים בסיפור אישי עתיר רבדים מתגלה שוב ב"מסתערבים" כפי שקרה בספריו הקודמים — "תעלומת הכתר" ו"דלעת: מוצב אחד בלבנון". חרף זאת, הספר עלול להותיר טעם קל של החמצה למי שמצפה לחוויה דומה לזו שעוררו שני רבי־המכר הקודמים.

לביקורת המלאה של גיא הורוביץ
סגור
לפרטים נוספים

שירי עזובה לאהבה

ישראל דדון

שירה
הוצאת הליקון, 107 עמודים, 59 שקלים

חיכינו וציפינו, ובסוף זה בא. אחרי הדקלרציות והפרובוקציות, סוף־סוף צץ משורר עוצמתי מקבוצת "ערס פואטיקה" הפופוליסטית. שיריו של ישראל דדון בספר הביכורים "שירֵי עזובה לָאהבה" חזקים כשהם יוצאים מהמחאה המזרחית לַהיבט הקיומי באופן סובלימטיבי. דווקא כשהוא מעדן במידת מה את הזעם הקדוש בזיכרונות ילדות הוא מתעלה... אלה שירים שאין בהם מקום לאחר, אלא רק לאני הזועק הממלא חללו של עולם ברגש המיואש. אך הם מעוררים הזדהות כי יש בהם עוצמה פואטית רטורית וזעם קדוש המביא למרד תמידי ולעשיית דברים אסורים כמו להתפלל לאלוהים דווקא בשירותים.

לביקורת המלאה של רן יגיל
סגור
לפרטים נוספים

נפש אחת אחריךָ

דורי מנור

שירה
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 125 עמודים, 74 שקלים

השתדלתי לבוא כלוח חלק ל"נפש אחת אחריךָ", קובץ השירה החדש של דורי מנור. ביקשתי לחפש מה מוצא המילייה הספרותי בשירת מנור שהוא מרים אותה מעם, מה יתרונו על פני משוררים אחרים שזכה למעמד שכזה, ונכזבה תוחלתי. בדומה לאתגר קרת בפרוזה, כך גם אצל מנור בשירה, הקסם אינו מתחוור לי. נראה ששניהם הם סוס פוני של טריק אחד. אצל קרת זו לשון המקומונים של שנות ה–90 המתחפשת ללשון רזה ומשוחררת, ואצל מנור השיר מתחפש לשיר חרוז ושקול. אך הוא לא באמת כזה. זה פּסטיש. זה נראה לא טבעי, מלאכותי ופומפוזי.

לביקורת המלאה של רן יגיל
סגור
לפרטים נוספים

אהבתי יותר את החומר המוקדם שלך

אודי שרבני

שירה
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 117 עמודים, 79 שקלים

בספר השירה הראשון שלו אודי שרבני משתמש בשפה מדוברת ונעזר בטרמינולוגיה מהתרבות הפופולרית והספורט. הוא מפגין רמה פואטית גבוהה וגישה מרעננת, במיוחד בשירים הסיפוריים, אך נחלש כשהוא הולך שבי אחרי משחקי מלים ומטפורות... שרבני מצליח בספר הזה לשמור על רמה שירית גבוהה, ובעיקר מַשִּׁיב לשירה הישראלית מעין רוח חדשה וחסרה המאווררת אותה מתקיעותהּ. הייתי מסתכן ואומר שבניגוד לפרוזה שלו, ובניגוד לכותרת האירונית של הספר הזה, אני אוהב את החומר הזה שלו יותר מספריו הקודמים, כי יש לי תחושה שהחופש שהשירה מאפשרת דווקא מיטיב עם כתיבתו.

לביקורת המלאה של רן יגיל
סגור
לפרטים נוספים

בורא מיני יללות

לורן מילק

שירה
הוצאת טנג'יר, 55 עמודים, 60 שקלים

את שירתה של לורן מילְק, אני מלווה בקריאה מאז תחילת דרכה בעולם הספרות. אפשר לומר שכבר אז ראיתי את כישרונה הפואטי המוכח. אלא שעם השנים נראה שהשתבחה ביותר. ולאו דווקא משום איזו מטפוריקה מורכבת, אלא משום שהיא דבקה, זה טבוע בליבת שירתה, בממד עומק של ארוטיות מתפרצת, תוך ויתור על איזה קיטש של גותיקה, שליווה לא אחת את שיריה הראשונים והבוסריים. רוצה לומר: נשתחררו השירים, וזה האחרון הוא הספר הטוב ביותר שלה.

לביקורת המלאה של רן יגיל
סגור
לפרטים נוספים

מחלוטה

סיגל נאור פרלמן

שירה
הוצאת פרדס, 67 עמודים, 69 שקלים

רק עתה התפנתה נאור פרלמן לכינוס שיריה, שפורסמו בעבר פה ושם, בספר ביכורים מאוחר, "מחלוטה"... הקורא חש בשיריה את הבליל התרבותי שממנו באה נאור פרלמן, מזרח ומערב; ממש כמו בשיריו האהובים של אבות ישורון המערבל פעמים רבות ערבית ויידיש לתוך העברית. ככלל, לנאור פרלמן יש יכולת לכתוב שיר חזק שיעלה מהקומה האתנית־מחאתית או הפולקלורית — בינינו, כמה כבר אפשר לקרוא שירי בורקס על מפרום, ג'חנון וגפילטע פיש של אמא ושל סבתא? — אל הממד הקיומי האוניברסלי, הנראה נעלה יותר בעיניי, ולהחזיק בשניים גם וגם.

לביקורת המלאה של רן יגיל
סגור
לפרטים נוספים

מה עושות האיילות

לאה גולדברג

ילדים ונוער
הוצאת ספרית פועלים, 88 עמודים, 92 שקלים

"מה עושות האיילות" היא קלאסיקה שעמדה במבחן הזמן באופן מפליא. שירי הילדים של לאה גולדברג הם מגדלור של יופי, צלילות ותשוקה לעברית. המהדורה המחודשת של ספרה האהוב מגלה עד כמה האג'נדה והשפה שלה שמרו על רעננותן... ייתכן שחתירתה המכוונת של גולדברג לשירה הצומחת מהמקום וחיבתה האותנטית לאגדה ולפזמון העממיים הן בין הגורמים לכך ששפתה נשארה קרובה אל חיי הילדים ולשונם גם ב–2020... זו היתה מבחינתה גם אג'נדה חינוכית: לא להגיש את הטקסט בכפית, אלא להשאיר מרחב פרשני ואסוציאטיבי לקורא, להרחיב ולעורר את עולמו התרבותי והרוחני.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

מה זה טוב ומה זה רע

ולדימיר מאיאקובסקי

ילדים ונוער
הוצאת קדימה, 64 עמודים, 97 שקלים

החיבור בין הוצאת קדימה למתרגם רונן סוניס הניב את מה שמסתמן כתרגום המוצלח ביותר עד כה ליצירה "מה זה טוב? ומה זה רע?", שיר ילדים השגור על פיו של כל ילד רוסי —כמו "נדנדה" לביאליק אצלנו. מדובר בשיר שמסריו פשוטים מאוד: להיות מלוכלך זה רע — להיות נקי זה טוב; להיות פחדן זה רע — להיות אמיץ זה טוב; וכיוצא באלה קביעות נחרצות, שבנחרצותן אנו יכולים להתקנא כיום... אין ספק כי מצד התוכן מדובר ביצירה דלה למדי, אך כאן נכנסת לפעולה הספרות, ובמקרה הזה השירה, אשר אין תוכן שאינה יכולה לרומם.

לביקורת המלאה של יהודה ויזן
סגור
לפרטים נוספים

פריקי

נורית זרחי

ילדים ונוער
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 28 עמודים, 74 שקלים

גיבורת "פריקי", ספר הילדים הנהדר של זרחי, היא דינוזעורה קטנטנה — יצורת איגיון משובשת וחסרת בינה, שנוצרה בבית המלאכה של יוחנן טווילי, בהשראת ספר ציורים על "יערות העד של כדור הארץ לפני מיליוני שנים". אלא שטווילי יצא לכנס צעצוענים וטרק אחריו את הדלת. פריקי מתעוררת לחיים כמו חידה מנקרת — זרה לסביבתה החדשה וזרה לגמרי לעצמה. היא מחפשת תשובה, ומזכירה את מחפשי התשובה המהגרים, היתומים או המשוטטים של תחילת המאה הקודמת; אם כי יש בה גם לא מעט מהעידן העכשווי ובכל מקרה, מעצם טבעה הדינוזעורי, היא ישישה־ילדה, תקועה בין העולמות.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

העיירה שבתיבה

ולדימיר פיודורוביץ' אודוייבסקי

ילדים ונוער
הוצאת קדימה, 48 עמודים, 97 שקלים

"העיירה שבתיבה" היא יצירה מהנה על תיעוש ומצבו של הבורג במכונה... העלילה היפהפייה מספרת על הילד מישה המתפעם מתיבת נגינה, שאביו מביא הביתה עם אזהרה: "אל תיגע בקפיץ הקטן, כי אז יישבר הכל". מישה נרדם לצליליה וחולם. בחלומו הוא מתכווץ ונכנס מצדה האחר, שם רוחשת עיירה זעירה, ובה חיים ילדונים־פעמונים, שרתים־פטישונים ונסיכת הקפיץ. מישה מתאהב בעיירה, שבה הכל פועל בהרמוניה, אולם עד מהרה מגלה שהחיים בה אומללים ולא הוגנים... מישה לא מתאפק, ממרה את הוראת אביו ולוחץ על הקפיץ — מה שמביא לסחרור של המנגנון וממוטט את העיירה על יושביה.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

קרלסון על הגג מעופף שנית

אסטריד לינדגרן

ילדים ונוער
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 170 עמודים, 84 שקלים

"קרלסון על הגג מעופף שנית" הוא הספר השני בטרילוגיה של לינדגרן. אפשר להגיד בוודאות שהוא טוב, מצחיק ופרוע הרבה יותר מקודמו. לינדגרן מממשת כאן את קרלסון שלה עד תום, בקומדיה סלפסטיקית נוירוטית וטורדת מנוחה. גם התרגום של דנה כספי מקסים, ומשעשעים האיורים... קרלסון הוא אותו יצור שדוני מעופף, שנחת יום אחד בחדרו של קטני בן ה–8. קרלסון מחריב כהרגלו את הבית ומקלקל את קטני, הילד הבורגני הקטן והנחמד... ונדמה שבספר הזה נחשף איזה רגש של הכותבת לגיבור שלה הילד — היא מבינה לנפשו, אבל קצת נהנית להעביד אותו בפרך.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

מומו

מיכאל אנדה

ילדים ונוער
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 288 עמודים, 84 שקלים

"מומו" של מיכאל אנדה יצא כעת בתרגום חדש ויפה של חנה לבנת. זוהי אחת הקלאסיקות הידועות של הסופר — יחד עם "ג'ים ונהג הקטר" המוקדם ו"הסיפור שאינו נגמר" המאוחר — והיא נכתבה ביניהן, ב–1973, כשכבר היה סופר ילדים ידוע. גיבורת העלילה היא מומו האניגמטית, מעין מלאכית רחוב לבושה סחבות, שמופיעה יום אחד בעיר חסרת שם ויוצרת קשרים מיוחדים עם תושביה... בקריאה עכשווית, ניכרות בה כמה מגרעות, אבל כתב האישום החמור שניסח הסופר נגד התועלתנות, התיעוש והחיים המהירים, המנכרים את האדם והופכים את הזמן למוצר צריכה, שומר על כוחו.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

דורי פנטזורי

אבי הנלון

ילדים ונוער
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 153 עמודים, 78 שקלים

"דורי פנטזורי" הוא הראשון בסדרת ספרוני היומן הנבונים והמשעשעים של אבי הנלון האמריקאית על דורי, ילדה בת 6 המכונה "נזק". עלילתו מתרחשת בבית פרברי נחמד, בתוך משפחה רגילה, אפילו היפר־רגילה לזמננו: אבא שממהר לעבודה, אמא שממלאת משימות ושלושה ילדים בגיל בית הספר היסודי. דורי היא השלישית והקטנה מביניהם, וסיפורה הוא גם סיפורם הקורע לב של המוני ילדים "שלישיים", או הקטנים בין כמה אחים — אלה שהצטרפו באיחור, שתמיד קצת פיגרו מאחור בעל כורחם, והוריהם כבר היו מותשים ושבעי הורות כשנולדו.

לביקורת המלאה של עופרה רודנר
סגור
לפרטים נוספים

מנהרות

רותו מודן

קומיקס
הוצאת כתר, 275 עמודים, 128 שקלים

"מנהרות" אינו רק ספרה הארוך ביותר עד כה של מודן, אלא נדמה שהוא גם השאפתני מכולם — עם שלל דמויות משני צדי גדר ההפרדה, עלילה שנמתחת מימי בית המקדש, עוברת דרך האינתיפאדה הראשונה ומגיעה עד המציאות בהווה, ועם שלל מאבקים יצריים ופוליטיים, שבהם מעורבים צה"ל, דאעש, מתנחלים, אנשי עסקים תאבי בצע ואקדמאים תאבי פרסום. בהתחלה עלול להיווצר רושם שהרומן הגרפי הזה עמוס מדי ויומרני, אולם כבר בתחילת הקריאה כל החששות מתפוגגים. זהו לא רק ספרה הטוב ביותר של מודן, אלא הוא גם מועמד רציני לתואר הרומן הגרפי של השנה.

לביקורת המלאה של תום שפירא
סגור
לפרטים נוספים

ספר הציפורים

נעה כ"ץ

קומיקס
הוצאת ידיעות ספרים, 128 עמודים, 98 שקלים

"ספר הציפורים" הוא יצירה מצחיקה, ולא משנה כמה אטום הלב וזועף הרגש כשניגשים אליה. האיורים, המלים והשליטה של המחברת בזרימת העמודים מבטיחים להעלות חיוך על שפתיהם של הקוראים. בין שאלה תיאורי העורבים כזוגות מונוגמיים נאמנים עם חיבה לרצח או התמונה האבסורדית של היקנה האפריקאית עם גוזליה, שמהלכים מתחתיה כמרבה רגליים — כ"ץ מצליחה למצוא זווית קומית בכל מין ומין. במובנים רבים, די בזה. זהו ספר הומוריסטי, שמציג ציפורים שונות ומשונות. המטרה שלו היא להצחיק והוא עומד בה, ובשלב הזה, אין למבקר מה לעשות מלבד להוריד את הכובע בפני היוצרת.

לביקורת המלאה של תום שפירא
סגור
לפרטים נוספים

הקסטה השחורה

ניר מטרסו

קומיקס
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 262 עמודים, 89 שקלים

ניר מטרסו חוזר בספרו לשנות ה–90 ויוצא למרדף אחרי זיכרונות אישיים וקולקטיביים כדי לפתור תעלומה מוזיקלית מהעבר. אפשר להתווכח אם זה רומן גרפי ואם הקוראים ימצאו בו עניין, אבל אין ספק שהיצירה הזאת יוצאת דופן... האיורים שלו פשוטים, לפעמים כמעט ילדותיים, אך לא בגלל חוסר כישרון, אלא משום שסגנונו הפשוט והלא מעודן הוא חלק בלתי נפרד והכרחי של האווירה והמציאות בספר — עולם של סקוואטים, הקלטות ביתיות, מוזיקה ניסיונית ואלתורים. במלים אחרות, "הקסטה השחורה" אינו מסוג הספרים שתרצו לראות מלווים באיורים מצוחצחים.

לביקורת המלאה של תום שפירא
סגור
לפרטים נוספים

הכתבות המומלצות

הכתבות הנקראות היום באתר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות