עוזי צור

אמיל נולדה כמיתוס גרמני, האמן בתקופת הרייך השלישי, המבורגר באנהוף, ברלין

עד איזו נקודה אפשר להפריד בין גאונות היצירה לאדם בשר ודם שיצר אותה? אמיל נולדה היה אחד הקולוריסטים המופתיים בתולדות האמנות. האקספרסיביות שלו חרגה מהאקספרסיוניזם הגרמני הראשון אל איזו מיסטיות פגאנית כמעט, כשברא כמו מחדש בציורי השמן שלו, המתאפיינים בקומפוזיציות ברוטליות ודחוסות, סצינות מהמקרא ומהאוונגליונים הנוצריים כאירועים היוליים המתרחשים במזרח קדום ממשי, חי, שמי ולא אירופי. ואילו האקוורלים שלו מתאפיינים באורגניות נושמת ובמין יחסים ארוטיים בין קו לכתם. נולדה היה לכל הדעות אקוורליסט בחסד עליון. מעטים הצליחו כמוהו להאיר את המדיום הזה של "ציירי יום ראשון" באור יקרות של קדמת הבמה. החיבור בין יצירתו לטבע ולגוף האדם כמקור של יופי וכליה, תחושת הרגעי, החולף, האופן שבו לעתים הכעור והדחוי מותכים בנעלה וביפה ביצירתו — כל אלה ועוד הפכו אותו בעיני לאחד היוצרים הגדולים בכלל.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ