בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעבר לממשי

תגובות

דן אורימיאן - "יירד גשם - נוכל לבכות", גלריה שי אריה, תל-אביב

זה עולם ציורי, שכשם התערוכה "יירד גשם - נוכל לבכות" נגלה לצופים מבעד לגשם או לבכי. הלך הרוח והחומר, הנובעים משפתו ועולמו הפנימי של דן אורימיאן, קורמים עור וגידים באופן פלסטי מופתי אך נמנעים משלמות. הוא מחויב בכל מאודו לציור, והממשי בציוריו נאבק בגלוי ובסתר במופשט. בציוריו מתקיים מאבק נוסף בין אקספרסיביות ציורית טעונה למין התבטלות וסתמיות.

אוצרי התערוכה החליטו בתבונה לא לכלול בה את הציור הראשון בסדרה ואת הציור האחרון. הם הותירו גוף עבודות מגובש, על המאבקים הסמויים והגלויים בו. אך מי שמסתקרן יכול להציץ בהם במחסן שבעיבורי הגלריה. בראשון, באפילה חומה-ירוקה, מונחים שני ראשים ערופים על מצעים בהירים וקרים, וכפות ידיים מהצד מציגות אותם לראווה לצייר שינציחם. הראשים הללו הם ראשיהם של הצייר ובנו הקטן. בציור האחרון בסדרה צונח מלמעלה מסך תיאטרון ארגמני, מרוטש בקרקעיתו אל לובן הבד שמתחת. בין הקרעים המצוירים לבד הגולמי יש התרחשויות צבעוניות המסרבות לשקוט, טורפות צל ואור.

בגלריה עצמה שוככת התיאטרליות הרוגשת במחסן. בנוף שעל סף המופשט נבלעים ומופרדים הרקיע החשוך ושאריות האור ומרחבי ים או שדה, והם חושפים מופשטים מתחתם. תוגה שורה על הציור "טיילת"; בנוף ימי שהשמים והים משתקפים זה בזה נבצעת חורבה, ונגיעה בודדת של לבן מקפיצה את הציור. בקדמת הציור מתרוממת מתוך החורבה דמות ללא גוף או ראש, כנחשון המוביל אותנו אל התוגה הקרירה ויפה של הציור הזה. עונה לו כהד דמות מהציור האחר, נשי ברכותו, לבושה חולצה אדומה כדם, שבאזור החזה נפער בה שבר. הציור שבו קרביים היו לנוף ונוף היה לקרביים, מאיר מלגו את הסנה הזה שבקרביו בוערת אש קרירה וחמימה.

 

 

 

 

"ספרי-אמן" - ספר-קטלוג של סדנת ההדפס ירושלים

הספר-הקטלוג הזה הוא יצירת-מופת בפני עצמה, והוא מאגד בתוכו היסטוריה של ספרי-אמן שנוצרו בסדנת ההדפס ירושלים במשך השנים. זה ספר יפה, מרגש ומעמיק, בעיצובה של בתיה סגל, המצליח לאגד את תחושת המקום הפיסי הייחודי הזה, על האנשים הפועלים בו, את האווירה המפרה והמידבקת שם, את המיזוג של עשייה ויצירה עם חללי התצוגה שבהם מוצג הדבש הנרדה ממכבשי הדפוס. כעת מוצגת בהם התערוכה "קליפות אדומות". "ספרי-אמן" מציג לאוהבי האמנות באהבה את הייחוד של ספרי-אמן כחלק מתולדות ההדפס האמנותי; סוג ההדפס, סוג הנייר שעליו הודפס, הכריכה והקופסה. על כריכת הספר-הקטלוג מודפס תקריב עצום של שולי הניירות, שכמעט נבלעו במכבשי התחריט המעוגלים המתכתיים (צילם שלמה סרי), תקריב הנמשך מצד לצד כחתך עומק של שולי הניירות.

בספר-אמן שיצר משה גרשוני ב-1987 לשירי ביאליק (מהדורת חובבי השירה עברית, ברלין תרפ"ג) מופיעים 13 תצריבים מודפסים בדפוס-רשת על נייר ארש 240 גרם, מאוגדים בקופסת קרטון שעיצב הכורך יהודה מקלף. עצם המלים הללו - תצריבים ונייר ארש - מעוררים את מיצי היצירה. "לא-זכיתי באור מן-ההפקר" - הדפסיו של גרשוני מפיקים ממלותיו של ביאליק את כל האור והחושך הגנוזים בהם. צבי טולקובסקי מציג עשרה תצריבים לעשרת פרקי "ארעא" מאת הרולד שימל, הנתונים בקופסת עץ. ביניהם אחד מכה בבטן: פלסטינית קשישה ועירומה, שטולקובסקי צולב אותה על צלב עץ שדוף, ואותיות השנה תרפ"ט מרעידות לצדי גופה.

שאול שץ יצר שמונה תצריבים לשירים מאת אדמיאל קוסמן, אקווטינטת-סוכר. שץ לוכד את נשמתו של הנוף הירושלמי בריתמוס משתנה של נגיעות זיפיות, אדמת טרשים וברושים המבתרים אותה. הלנה מרקסון מציגה תצריבי אקווטינטה לפי "מיתות וכניסות" מאת דילן תומס, מודפסים בדפוס רשת על נייר קוזו, עננים של מים וחמרה שביניהם מתפתל האור בחוש אסתטי נדיר, ועליהם תמונות קטנות מתומצתות מתוך השירים כחתכים. שרון פוליאקין היא מאמני ההדפס הגדולים שיש לנו, ומגיעה בהדפסיה אל רבדים שמעטים מגיעים לעומקם.

התצריבים בעקבות שירי טד יוז על נייר סאמרסט מאוגדים בקופסת קרטון שעיצב עדו אגסי. הם נדמים לתצלומי רנטגן ליריים שבהם חותרים עורקי דם על אור וחושך. לארי אברמסון מציג תצריבים למלים של זלי גורביץ. כנגד טוטם השיר האנכי, אברמסון מרכיב את אחד מדימוייו היפים ביותר: ירח לבן הנשלף כחרב, לצד צדודית המשורר כצללית שחורה. יגאל תומרקין מופיע בתחריטים לשירי טלה ליצחק לאור. באחד מהם תלוי על אנקול תשקיף אדמדם ושרוט של עלי שלכת הנושרים בין בתרי השה, והמאכלת מונחת בתחתית משתוקקת וחדה. יעקב פינס מיוצג בחיתוכי עץ מלוחות מ-1953 ל"מיכאל קולהאס" מאת פון-קלייסט, כרוכים בכריכה שיצר יהודה מקלף. פינס הוא גרמני יותר מגרמני בחיתוכי העץ האיקוניים הללו, המאחדים את ימי הביניים עם האקספרסיוניזם הוויימארי.

אברהם אילת הדפיס תצריב צילומי ושיר של רמי דיצני "פחד", מודפס בדפוס-רשת על נייר מארש באורך 165 ס"מ ומקופל בקופסת קרטון שיצר אליהו ברקוביץ. המונומנטליות של פירמידות הפרעונים חוברת לגרפיקה של תחילת המאה העשרים: מחילות וצלליות של בני אנוש זעירים, נתונים בשיגרת חיים ובמעגלים של אלימות ופחד. אלכס קרמר מציג את "גיא בן-הינום" - הדפסי רשת לשיריו: "לך תצוד את זאב הערבות / שיגלה לך את סוד הבריאה" - והזאב חומק בין קוציו השרוטים-השורטים. מיכל בקי מציגה את "סלק זרחני" - הדפסי רשת מודפסים על נייר אנאמולה לפזמון ולמערכון מאת חנוך לוין. זו צבעוניות מפתה, שדם הסלק מפעפע כמו מברכה של ילדה שנפלה מנדנדה. בקי לוקחת את הדמויות הילדותיות אל עולם המבוגרים המסויט. אלה הם יוצרים ספורים מבין 29 האמנים שספרי האמן שיצרו בסדנת ההדפס מאוגדים ב"ספרי-אמן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו