בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמש שאלות לעלי יסיף | המהפכה הצפתית

בשיא תהילתה הרוחנית, במאה ה-16, נולדו בצפת לא מעט אגדות שבמרכזן גדולי רוח בעלי תכונות על טבעיות, פשוטי עם שנכנס בהם דיבוק ובעלי חיים שנהגו כבני אדם. ספר חדש מעביר את האגדות האלה אל קדמת הבמה המחקרית וחושף את תרומתן למיתוס של העיר

תגובות

רוחניות, תורה ומיסטיקה נקשרו בצפת מאז המאה ה-16, אז התקיים בה מרכז יהודי חשוב שחידש בתחומים של הלכה, מדרש, קבלה ותורת המוסר. "כל אחד מהתחומים האלה זכה למחקרים מפורטים, אך תחום האגדה לא זכה להתייחסות מחקרית", אומר פרופ' עלי יסיף, חוקר פולקלור יהודי מהחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. בספרו החדש, "אגדת צפת - חיים ופנטסיה בעיר המקובלים" (הוצאת ידיעות ספרים בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה), מציג יסיף את מחקרו העשיר, שנסמך על אגדות, מעשיות, חזיונות וחלומות, ומצביע על מקומם ביצירת המיתוס הספוג עד היום בסמטאותיה של העיר.

מהי חשיבותן של אגדות צפת?

"האגדות, לא פחות מן ההלכה והקבלה, הפיוט ותורת המוסר, מבטאות ומשקפות את החיים הצפתיים. בעוד לתחומי היצירה ה'עילית' הללו יש אופי מגמתי, והם מבטאים אינטרסים ודעות של המלומדים, האגדות האנונימיות, שעברו בין השכבות החברתיות השונות בעל פה, מבטאות את חרדותיהן, שאיפותיהן ותפישת עולמן של אותן קבוצות שוליים, שקולן לא נשמע בחקר צפת עד עתה".

כיצד עלו האגדות האלה על הכתב?

"זה אחד הסיפורים המעניינים מאחוריהן. יהודי פשוט ממורביה בשם שלמה (שלימל) החליט ב-1602 לעלות לצפת ולחוות את מה ששמע על נפלאות הקבלה. הוא אסף מרחובותיה, משווקיה, מבתי המדרש ובתי הכנסת, וגם מהכפרים הסמוכים, סיפורים על תקופת האר"י המופלאה. את מה שליקט העלה על הכתב ושלח כאיגרות - ידועות לנו ארבע איגרות ארוכות כאלה - לרבותיו ובני משפחתו בעיירתו. בעצם, יש לראות את שלימל כאתנוגרף ראשון בתרבות היהודית המוכר לנו בשמו, שאסף מסורות שבעל פה ותיעד אותן בכתב".

מיהם גיבורי האגדות הצפתיות?

"מתקיימת באגדות היררכיה: במרכז רובן עומד האר"י, שתכונותיו הייחודיות הן ידיעה על טבעית, ראיית מציאויות שמעבר למציאות הנגלית והכרה עמוקה של הגלגולים שעבר האדם העומד לפניו. אחריו מופיעות דמויות כמו תלמידיו, בעלי ניסים שהיו ידועים בכוחותיהם בצפת של אותה תקופה, וגם אנשים ?בשר ודם', כמו סוחרים, נשים חוטאות או כאלה שחדרו אליהן רוחות מתים (דיבוקים). אחת התופעות המעניינות העולות באגדות היא של דמויות לא אנושיות: בעלי חיים ודוממים. אני רואה בתופעה ייחודית זו גילוי מובהק של ניאו-אנימיזם, כלומר ייחוס נפש אנושית ללא אנשים, שחלקה מושפעת מתורת הגלגול הקבלית וחלקה מאמונות עממיות שרווחו בגליל העליון באותה תקופה".

מדוע אתה טוען שהאגדות צמחו על רקע של מתח ומשבר?

"אנשי צפת חוו דיסוננס מתמיד. הם חיו במציאות שהיא הקרובה ביותר לימות המשיח: דרכו יומיום על אדמת הקודש, עיתותיהם הוקדשו ללימוד התורה, הם הונהגו על ידי גדולי רוח וחיו בשלום עם העולם הלא יהודי שסביבם. יחד עם זאת, החטאים היו מרובים בצפת, כמו בכל מקום: פריצות מינית, אי שוויון חברתי, מחלוקות וריבים. הדיסוננס הזה מזכיר את השבר שאנחנו חיים במציאות הישראלית. בין מדינת ישראל כ'ראשית גאולתנו' למציאות הקשה המוכרת לנו אותו מתח שאפיין את צפת שלפני 400 שנים, ונראה שאף תוצאותיו הפסיכולוגיות והחברתיות אינן שונות בהרבה".

האם הקסם של צפת ההיא נשמר עד היום?

"משהו ממנו נותר בסמטאות, באבנים העתיקות ובכמה מהדמויות המיוחדות שסובבות שם. עם זאת, אני חש אכזבה רבה, לאו דווקא מ?ההשתלטות של קבוצות דתיות', כפי שרבים רואים זאת, אלא מההרס של יופיה של צפת העתיקה בידי קבוצות כוחניות. אני מתכוון בעיקר לבניינים המכוערים של קרית ברסלב, שהוקמו על חורבות העיר העתיקה, וגם להשתלטותם של אינטרסים מסחריים-תיירותיים על מרכז העיר העתיקה. על גילויי הגזענות, שהם ביטויי כוחות מסוג אחר ומכוער יותר, אין צורך להכביר מילים".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו