בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דן בונה משוכנע שאין אלוהים

בספרו "לא היה ולא נברא: משנה אתאיסטית סדורה" האנתרופולוג דן בונה לא רק טוען כלפי אנשים מאמינים שהם דבקים בדבר שאינו קיים ולכך יש מחיר, אלא גם מציע מערכת אלטרנטיבית של אמונות לחילונים

30תגובות

פסקל, מדען ופילוסוף בן המאה ה-17, טען שמבחינה רציונלית מוטב לחיות כאדם דתי. הסיכון שאנו נוטלים על עצמנו אם לא נאמין באלוהים ויתברר לבסוף שהוא קיים גובר בהרבה על המחיר שנשלם אם נחייה כמאמינים. מהם כמה איסורים ומצוות לעומת חיי נצח בגהינום? בניגוד לפסקל, האנתרופולוג הד"ר דן בונה טוען בספרו "לא היה ולא נברא: משנה אתאיסטית סדורה" (הקיבוץ המאוחד) שמחיר האמונה הוא גבוה, ומתפרש על פני תחומים רבים. אחרי מאות שנים שבהם פילוסופים ניסו להוכיח את קיומו של האל, בונה מציב את עצמו באותה חזית עם כותבים כמו ריצ'רד דוקינס, כריסטופר היצ'ינס ודניאל דנט, המנסים בשנים האחרונות להוכיח את ההפך.

 

מה הניע אותך לכתוב את הספר?

"הניעה אותי ההכרה שאין אלוהים בעולם. העובדות, ההיסטוריה והמדע כולם מצביעים על כך שאין דבר כזה, אין בורא, אין גורם עליון על טבעי שמנהל את חיינו. אני זוכר שהשתתפתי בעליה לתורה לרגל טקס בר-מצווה, והתבוננתי בכניעה המוחלטת של המתפללים. זה נראה לי כמו שיעבוד של האינטליגנציה האנושית לטובת אלוהים. אז החל להירקם בתוכי הרעיון של הספר".

 

מהו, לדעתך, מחיר האמונה באלוהים?

"הרבה דם נשפך בשם אלוהים. קשה לדמיין, למשל, את התקפת הטרור על מגדלי התאומים אם לא היה אלוהים במשוואה. מחירי האמונה הם רבים, ואני מונה אותם בספר. אחד מהם הוא המחיר הדמוגרפי. המונותיאיזם דוגל בפרו-ורבו ואנחנו יודעים שדתיים בעולם, ובמיוחד חרדים בישראל, מביאים הרבה ילדים. יש היום בעולם יותר מ-7 מיליארד בני אדם, נטען שעוד 20 שנה המספר הזה יכפיל את עצמו, כך שאנחנו במסלול התנגשות דמוגרפי. מבחינה זו, וגם מנקודת המבט של תפישת האשה כמכונת פריון, ‘פרו ורבו' היא מצווה נוראית".

 

האם הוויכוח בין המאמין והלא מאמין הוא בכלל ויכוח בנוגע לעובדות?

"הפילוסוף היווני פרמנידס אמר: ‘היש ישנו והאין איננו - אסור לנו לטשטש את הגבול בין היש לאין, שהרי זו האמת כולה'. ואכן, הוויכוח הוא בפירוש על העובדות ועל האמת. שאלת האמת שאני מתמודד אתה בספר היא השאלה האם קיומו של אלוהים הוא אמת או שקר? לא יכול להיות כאן פתרון של פשרה, אלוהים לא יכול גם להתקיים וגם לא. אפשר לטעון שאלוהים קיים במחשבותיהם של אנשים, כרעיון, כסמל, כתקווה - אבל במציאות האמפירית, כגורם אמיתי ביקום שבו אנו חיים - אין אלוהים. הייתי רוצה לקוות שהוכחות יכולות וצריכות לשכנע אנשים מאמינים".

 

מהו "הגן האלוהי"?

"זו תיאוריה של מדען אמריקאי בשם דין האמר, שטוען שלאמונה, או לרוחניות, יש בסיס גנטי שאפשר לאתרו בצופן הדנ"א של האדם. כלומר, מדובר בתכונה גנטית אנושית, כמו צבע העור, שהתפתחה בתהליך אבולוציוני רב-שנים. כאשר אדם שיש לו את הרצף הגנטי שדין האמר מכנה 2-vMAT יושב בכנסיה ושומע את המוסיקה של המקהלה, הוא מרגיש התעלות; הוא מרגיש את אחדות ההוויה עם אנשים אחרים, הוא חש סיפוק ופליאה. מנגד, אדם שאין לו את הגן הזה לא יגיב למקהלה. הראש שלו יהיה במקום אחר, הוא יחשוב על צרותיו וירצה לצאת מהאולם המחניק. חשוב להבין שזאת טענה אתאיסטית, שמשמעה שאנחנו לא מאמינים באלוהים כי הוא קיים, אלא כי יש לנו נטייה גנטית לכך".

 

מה אתה מציע כאלטרנטיווה רוחנית לדתיות?

"הפרק האחרון בספר נקרא "חיים ללא אלוהים - רוחניות חילונית", והוא דן בצורך האנושי ברוחניות, בשאלה האם אפשר להיות יהודי ולא להאמין באלוהים, ובסוגיית החילוניות: האם היא עגלה ריקה, או שיש לה תכנים משל עצמה. אני מציג את משנתה של המדענית פרופ' אורסולה גודיאנף, מחוקרות התא המובילות בעולם, שטוענת שחוויה והתנסות היא דתית אם היא כוללת רגשות של התפעמות, פליאה, הכרת תודה ואושר, רגשות שאין להם קשר לאלוהים, או לדת. בסוף הספר עולה השאלה במה עלינו להאמין? אני מונה 13 עיקרים שבהם כדאי להאמין: בחיים עצמם, בטבע, בהומניזם, בחופש, באהבה, באמנות, בגוף האדם, בטוב לב ועוד. אנחנו לבד בעולם הזה, היכולת לשפר את חיינו היא בידינו, אין צורך באלוהים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו