בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אין ייאוש בעולם

כולם נוסעים לאומן: חסידיו של רבי נחמן מברסלב עולים לרגל לקברו, יש שמגיעים כדי לבקש רפואה ופרנסה, אחרים מגיעים מתוך חיפוש רוחני וניסיון לתשובה על חטאים, ויש כאלו שבאים מתוך "תיירות רוחנית". ספר חדש מתעד את הנוסעים לקברו של המנהיג הרוחני

תגובות

מדי שנה, בימים שלפני ראש השנה, יוצאים כ-30 אלף גברים ישראלים חרדים, דתיים וחילונים לשהות בקברו של הרבי נחמן מברסלב בעיירה אומן שבאוקראינה. הד"ר משה וינשטוק, בן 38, מרצה למחשבת-ישראל במכללת הרצוג, תיעד מבפנים את חווית המסע לאומן באמצעות ראיונות, ניתוח והתבוננות, והתנסות אישית. ספרו "אומן - המסע הישראלי לקברו של רבי נחמן מברסלב" שיצא בידיעות ספרים הוא המחקר הראשון המתחקה אחר התופעה שממזגת בין יהדות, מיסטיקה ורוחניות עכשווית.

מיהו הנוסע הטיפוסי לאומן?

"מנעד הנוסעים לאומן הוא רחב מאוד וניתן להבחין במניעים שונים. חסידי ברסלב עולים לרגל לרבם, לשוחח אתו ולתנות בפניו. יש נוסעים שמגיעים כדי לבקש מן "הצדיק" רפואה ופרנסה, ומקווים שהתמורה תתקבל בעת שיבתם הביתה. נוסעים אחרים מגיעים לאומן מתוך חיפוש רוחני וניסיון לתשובה. במקביל, יש כאלו שבאים מתוך "תיירות רוחנית" - סקרנות דתית או אנתרופולוגית. כל אחת מן הקבוצות מתארת את חווית אומן בצורה אחרת. עם זאת, ניתן להבחין גם במוטיבים משותפים. רבים, לדוגמה, מרגישים לא בנוח עם התדמית של הנסיעה, כשכבר בשדה התעופה הם נתקלים במראות השירים והריקודים ומקבצי הנדבות - המעלים בקרבם את השאלה האם הם שייכים לקבוצה זו".

מה קורה במתחם הקבר בימי החג?

"מתחוללת שם התרחשות רוחנית אינטנסיבית, שאצל חלק מן הנוסעים אף חוצה סף מיסטי. רבים מהמבקרים נוהגים בפרקטיקות ברסלביות כמו התבודדות, תענית דיבור וקריאת תהילים נרגשת. בנוסף, מתקיים שם מפגש מרתק בין קבוצות מהאוכלוסייה הישראלית שאינן נפגשות זו עם זו במציאות היומיומית - חרדים קיצוניים, חילונים מוצהרים, בעלי אמצעים, מעוטי יכולת ועוד. המגוון האנושי, ההתנהגויות הייחודיות המאפיינות את אומן, ותנאי השטח הלא פשוטים יוצרים תחושת אחדות, נדיבות ושיחות נפש עמוקות בין ציבורים שלא היו מדברים זה עם זה בישראל".

 

מדוע בחרת לחקור את חווית המסע לאומן?

"הגעתי לאומן לפני כשלוש שנים מתוך חיפוש רוחני וסקרנות, ונסעתי שוב בראש השנה שלאחר מכן. כאדם דתי המנהל את חייו באורח רציונלי, ואף למד יהדות באקדמיה, ההחלטה לנסוע היתה מורכבת מאוד. גם אני תהיתי האם לנסוע עם ה"מוזרים" המטורפים והקופצנים הללו. לאחר שכבר חציתי את שלב ההחלטה ונסעתי, הדברים שראיתי וחוויתי טלטלו עמוקות את עולמי הרוחני. שבתי משם עם תחושות ומחשבות שלא ידעתי למלל, להמשיג או לעמוד על טיבן. בפעם השנייה שנסעתי התחושות התעצמו מאוד. כאשר התנתקתי קצת רגשית יצאתי למסע אקדמי,שבמהלכו ראיינתי קרוב ל-40 נוסעים, ושוחחתי עם מאות אחרים".

 

מדוע המסע הזה כל כך פופלרי?

"הפופולריות של הנסיעה לאומן גואה בישראל מכמה סיבות. האוכלוסייה הדתית והחרדית מגיעה לאומן בעקבות משברים אידיאולוגיים, תחושת קיפאון וכמיהה למציאות יהודית אחרת, שכוללת בתוכה תחושת עמידה משמעותית נוכח פני האל. הדבר חובר לצורך אנושי דתי עמוק של ‘עלייה לרגל', הבא לידי ביטוי בדתות רבות, אך אינו מצוי בפועל ביהדות העכשווית. בציבורים מסוימים הנסיעה לאומן מקבלת דחיפה משמעותית מהחיפוש הרוחני המאפיין את ה'עידן החדש'".

 

באיזה מצב נפשי חוזרים העולים לרגל?

"רוב הנוסעים שבים הביתה בתחושה רוחנית מיטבית. לעתים, עם החזרה לארץ ישנה נפילה מסוימת בעקבות הפער הגדול בין שתי המציאויות. מעטים הנוסעים שמשנים את אורח חייהם באופן קיצוני. אך חלק ניכר מהשבים לוקחים מאומן תובנות ומשלבים אותם באופן מינורי בחיי היומיום. למשל, הדרכות ברסלביות כמו התבודדות ותפילה אישית, נוסעים חילוניים מספרים כיצד היחס שלהם לחרדים השתנה ללא היכר, ולהפך. חוויית אומן מלווה את הנוסעים במשך כמה חודשים, ועם הזמן תחושת ההתחדשות הרוחנית דועכת ומפנה את מקומה לחיי היומיום. עד ראש השנה הבא".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו