שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

בפרסית זה נשמע יותר טוב

בניגוד לדעה הרווחת, שורשי התרבות האיראנית אינם מוסלמים כלל, האיראנים לא רואים את עצמם כערבים אלא דווקא כארים, וכיום רובם מתנגדים למעורבות מדינתם בסכסוך במזרח התיכון

ורד לי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ורד לי

בשנים האחרונות השיח הישראלי הציבורי על איראן הצטמצם לתחום החרדות מפני האיסלאם הקיצוני ופוטנציאל הנשק הבלתי קונבנציונלי שלה. בימים אלה רואה אור "הטוב, הרע והעולם - מסע לאיראן הטרום איסלאמית" (משרד הביטחון, מודן), המזמין את הקורא לאיראן הקדומה, לתקופה שהשפעתה על התרבות היהודית ישראלית היתה עצומה מבחינה תרבותית ולשונית. ד"ר תמר עילם-גינדין, בלשנית וחוקרת איראן הקדומה, מקווה שהאסוציאציות שיעלו אצל הקורא בתום הקריאה למשמע המלה "איראן", "יהיו קשורות למעשים טובים, מלים טובות ומחשבות טובות".

אילו דעות קדומות רווחות לגבי איראן חשוב לך להזים?

"נתחיל בשיוך האתני. כשמזמינים אותי לדבר על איראן במסגרת ‘העולם הערבי' אני מקפידה לציין שאיראן לא שייכת לעולם הערבי אלא לעולם האיסלאם, וגם מזה אפשר להסתייג. האיראנים אינם ערבים מבחינה אתנית, כי אם ארים. משמעות השם ‘איראן' היא ‘ארצם של הארים'. אגב, הארים האמיתיים הם ההודים והאיראנים, הגרמנים הם אלו שאימצו לעצמם את התואר הזה. מבחינת השיוך הדתי, איראנים רבים הם חילונים. רבים מהם אומרים ש'הערבים הרסו לנו את המדינה', ומתכוונים לכיבוש האיסלאמי במאה השביעית לספירה, כאשר עד אז הדת השלטת במדינה היתה הדת הזורואסטרית. איראנים רבים, גם אם נולדו למשפחות מוסלמיות, טוענים שהם אינם מוסלמים - חלקם ממירים את דתם וחלקם מגדירים את עצמם "בני בלי דת". רבים מהם כועסים על המעורבות של איראן בסכסוך באזורינו, כי הם מרגישים שזה לא שלהם, וזה ממומן מכספי המיסים שלהם. אחת מסיסמאות האופוזיציה היא ‘לא עזה, לא לבנון - נשמתי קודש לאיראן'. בפרסית זה נשמע יותר טוב".

כיצד קרתה מהפכת האיסלאם הקיצוני דווקא באיראן?

"באיראן תמיד היו רגשות דתיים חזקים, גם אם חלק גדול מהעם היה חילוני. המהפכה האיסלאמית היתה ריאקציה לשאה. השאה שאף להדגיש את הפן ההודו-אירופי, המערבי של איראן, על חשבון הפן הדתי. כפי שהיום יש משמרות צניעות ברחובות, בתקופת השאה היו משמרות אי-צניעות שתלשו רעלות ברחוב. האנשים שחוללו את המהפכה והפילו את השאה לא הבינו לקראת מה הם הולכים, והיום רובם מתחרטים על כך - גם הדתיים שביניהם. שם המשחק הוא כבר מזמן לא דתיות, אלא תמיכה במשטר. העובדה היא שיש גם אנשי דת בכירים ביותר שנמקים בכלא".

עד כמה הושפעה הדת היהודית מאיראן הטרום איסלאמית?

"הושפעה מאוד, משתי סיבות: אחת - האיראנים אינם עובדים צלמים. כל האלים שלהם הם בממד הרוחני, ובעיקרון הם מאמינים רק באל אחד. הסיבה השנייה היא שהאיראנים היו יותר נחמדים אלינו מאשר המצרים או הבבלים, ולראיה - כורש נתן לנו לחזור לישראל ולבנות את בית המקדש. קיבלנו מהם אמונות כמו השטן כיישות רעה, המלאכים והשדים, העולם הבא, אחרית הימים והמשיח. גם אוצר המלים הפרסי של הישראלי המצוי גדול בהרבה ממה שנהוג לחשוב. בהרצאות שלי אנשים תמיד מתפלאים לגלות שהמילים דת, זמן וגנזך הן מלים פרסיות".

מה היה היחס לנשים באיראן הקדומה?

"נהוג לתאר את הדת הזורואסטרית במונח האנכרוניסטי ‘פמיניסטית'. נשים יכלו להיות בעלות רכוש, לנהל את רכוש המשפחה, לסחור, להשכיר, ללמוד לימודי דת ולנהל טקסי דת לעצמן ולנשים אחרות. האשה אמנם נחשבה לרכוש הגבר, אבל אב או בעל יכול היה לתת לאשה אפוטרופסות על עצמה, אם היא מעל גיל 15. מצד שני, לאישה בנידתה אסור היה אפילו לראות את השמש".

איך הפכת לחוקרת פרסית עתיקה ואיראניסטית?

"אני באה ממשפחה של בלשניות, אבל בניגוד לקודמותיי, שעסקו בעברית, אני תמיד חיפשתי שפות שאף אחד לא מדבר. בתיכון היתה לי חברה שעלתה מאיראן וכל הזמן הייתי מתחקרת אותה, דווקא על החיים במלחמה. בצבא הכול התחבר: אמנם למדתי ערבית בקורס, אבל בכל רגע פנוי הלכתי לפרסים ולמדתי את השפה שלהם. לשון ותרבות הם שני חלקים בלתי נפרדים, ומתוך קריאת טקסטים בשפות איראניות שונות התאהבתי גם בתרבות".

תמר עילם-גינדין

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ