בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קסם מעשי האוריינטליזם

נשים שעוסקות בריפוי מסורתי בחברה הערבית הן נושא המחקר של ד”ר אריאלה פופר־גבעון. היא מצאה שהן מציעות הרבה מעבר לקריאה בקפה

2תגובות

שֵיחות, דַרוישות, חג’ות ופַתּאחות עומדות במוקד הספר “מעשה בקמע: מרפאות מסורתיות ערביות בישראל” ‏(הוצאת פרדס בשיתוף אוניברסיטת חיפה‏). המחברת, ד”ר אריאלה פופר־גבעון, המלמדת במכללה האקדמית דוד ילין ובאוניברסיטה הפתוחה, חושפת במחקרה את תופעת הריפוי המסורתי הנשי בחברה הערבית בארץ תוך התמקדות במרפאות המסורתיות, אופני פעולתן והשפעתן על הפונות אליהן. המחקר מאפשר התבוננות בעולמן של המרפאות המסורתיות המנסות - מבלי לנתץ את המסגרת התרבותית הקיימת - להיטיב את מצבן של הנשים הפונות אליהן, הנתונות בתפר שבין מסורת לחיים מודרניים ומתמודדות עם מוסכמות מגדריות נוקשות.

עד כמה תופעת הריפוי המסורתי רווחת כיום בחברה הערבית?

“הריפוי המסורתי ממשיך להתקיים בחברה הערבית גם כיום משום שהוא נותן מענה לבעיות ייחודיות, שהמוסדות החברתיים הקיימים לא מספקים להן פתרון. אף על פי שאין בנמצא נתונים כמותיים מדויקים על היקף התופעה, אני מעריכה שפועלות כיום עשרות נשים, המוכרות בקהילתן כמרפאות מסורתיות. מתוכן, התמקדתי במרפאות הפועלות בפזורה הבדואית בנגב, ביפו, לוד ורמלה. בערים אלו מתחוללים שינויים משמעותיים ותהליכי מודרניזציה, המשפיעים, בין היתר, על מצבן של נשים ערביות וגורמים לעתים למצוקה, שהמרפאות המסורתיות נותנות לה מענה”.

מה מעמדה של המרפאה המסורתית בחברה הערבית?

“המרפאות המסורתיות זוכות ליחס אמביוולנטי. הכוחות של המרפאות, ובפרט הכוחות העל־טבעיים המיוחסים להן - לרפא ולגרום לחולי, לזווג ולסכסך - מעוררים בבני קהילתן כבוד, אבל גם יראה. גברים רבים עוינים את המרפאות ובו זמנית חוששים מהן. הם רואים בפעולתן חתירה תחת יסודות המונותיאיזם המופשט וכלי המקנה לנשים השפעה מסוכנת. נשים רבות, לעומת זאת, רואות במרפאות אמהות סמליות ומופת נשי. המרפאות, גם כשהן מבוגרות, גרושות או חסרות השכלה, מדגימות כיצד יכולה אשה לצבור עוצמה רבה באמצעות הכלים שהיא מציעה”.

מהן שיטות הטיפול של המרפאות?

“הן מאבחנות באמצעות קריאה בשרידי קפה שיבש, ניתוח ערכם הגימטרי של שם הפונה ושם אמה, מישוש פריטים ששייכים לפונה ופענוח חלומות. הן נותנות שם וסיבה לבעיות - בדרך כלל פגיעת עין רעה או כישוף. לאבחנה זו ערך טיפולי שכן בעקבותיה, הפונה בוחנת ומנתחת מחדש את מצבה. הטיפול עצמו נעשה באמצעות צמחי מרפא, קמעות וחפצי כישוף, שהופכים בהדרגה לנפוצים יותר ויותר, בייחוד בערים. בקמעות משולבים פסוקי קוראן, שיטת טיפול שהיתה עד לא מזמן נחלתם הבלעדית של מרפאים גברים. ייתכן שבאימוץ הריפוי באמצעות הקוראן, מנסות המרפאות לנכס לעצמן מקצת מהיוקרה החברתית המיוחסת למרפאים המסורתיים הגברים”.

מהן הסיבות לפנייה של נשים לעזרת המרפאה המסורתית?

“נשים ערביות מבקשות את עזרת המרפאות המסורתיות בטיפול בבעיות גוף, בבעיות נפש ובעיקר בקשיי חיים שונים: תלאות פרנסה, בעיות בזוגיות וקונפליקטים במשפחה המורחבת. למשל, המרפאות נדרשות למתח בין שאיפתן של נשים ערביות צעירות לבחור לעצמן בני זוג ברוח האהבה הרומנטית לבין שאיפת בני המשפחות שלהן לחתן אותן בהסכם. המרפאות מספקות הקלה מסוימת בבעיות גוף ונפש, ומספקות לפונות לעזרה כלים - פרקטיים וערכיים - להתמודד בהצלחה עם קשיי החיים”.

מהן התובנות שעלו מהמחקר שלך על מציאות חייהן ומצבן של הנשים הערביות בישראל?

“המרפאות שבהן דן הספר מציעות לנשים ערביות בישראל נתיב התמודדות והסתגלות שעושה שימוש בכלים מתוך המסורת ובאמצעותה. העיסוק בריפוי המסורתי מאפשר הן למרפאות המסורתיות והן לנשים הפונות לעזרתן לחוות העצמה. הוא מעודד את הנשים להתקרב לנורמות ולערכים המקובלים בחברתן, ובכך הוא מקל על תחושות הדיכוי, הניכור, השוליות וההדרה שאותן חוות גם כיום נשים ערביות רבות בישראל. שיטות הריפוי המסורתי מאפשרות לנשים אלו, מרפאות ופונות, הלכודות במוסרות החברה הפטריארכלית וחוות לעתים קונפליקט בין המסורת ועולמן הפנימי, לסלול את דרכן חזרה למשפחה, לתרבות ולקהילה, ובכך לזכות במידה מסוימת של רווחה”.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו