שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מיכה אנקורי
מיכה אנקורי

במאמרו על ספרו של יובל נח הררי, "ההיסטוריה של המחר" ("ספרים", 8.5), תוקף מיכה גודמן את הפילוסופיה של הררי מצד הטיעון האבולוציוני: "וכאן אנו דורכים על אחד הכשלים הגדולים, המערערים על הפילוסופיה של הררי. אשמה היא רגש אנושי ולא יונקי".

לא בטוח שכלב אינו מרגיש אשמה על מעשיו, אולם הניסיונות להבין את האדם כתולדה של תהליך אבולוציוני רציף נתקלים בקשיים שכבר דרווין עמד עליהם. למרות הישגיה הרבים מספור של תורת האבולוציה בהסברת התנהגות בעלי חיים, תרומתה של האבולוציה לסוציולוגיה ולפסיכולוגיה היא אפסית. היות בעל חיים פירושו לחיות ולפעול על פי הטבע. היות אדם, לעומת זאת, פירושו להתייצב מול טבענו. המונח השכיח כל כך בקרב צעירים — "תזרום עם זה" — טומן בחובו סכנות חמורות. כפי שהראה הררי בספרו הקודם "קיצור תולדות האנושות", ההומו ספיינס הוא יצור מורכב, שהצלחתו על חשבון גזעים אחרים של מין האדם באה לו בשל רצחנותו, שהיא חלק מטבעו. איננו מוכנים לזרום עם כל מה שטבוע בנו.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ