ירושלים, ירושלים, בין בנייך השרי נא שלום!

קריאה בשיר המלא של אביגדור המאירי "מעל פסגת הר הצופים" מגלה שזהו שיר ביקורתי על "פוליטיקת הזהויות" והפלגנות המפצלת את העם. חלק מכוחו נעוץ בכך שהוא הושמע לראשונה ברגע היסטורי קריטי שבו קצין בריטי הוריד את המחיצה המאולתרת בין נשים לגברים שהוצבה בכותל בניגוד לסטטוס קוו ועוררה את חששות המוסלמים לניסיון השתלטות ציוני על הר הבית, אירוע שהמשכו הדרמטי במאורעות תרפ"ט בקיץ שלאחר מכן

מרים נייגר־פליישמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מרים נייגר־פליישמן

שירו הידוע ביותר של אביגדור המאירי "מעל פסגת הר הצופים", שנכתב כפזמון לתיאטרון הסאטירי "הקומקום" וכביקורת חברתית, נהפך ברבות הימים לשיר קנוני, למעין המנון חלופי או שיר תפילה המדגיש את הכמיהה לגאולה באמצעות ירושלים כסמל לאומי, כאשר הבתים הביקורתיים אינם מושמעים בדרך כלל.

בילדותי שמעתי את אמי מזמרת לא פעם שיר געגועים לארץ ישראל בהונגרית. לחן הפזמון החוזר שלו הושר בנעימה דומה ללחן השיר "מעל פסגת הר הצופים" והוא מתחיל במלים Az én hazám, שפירושן "מולדתי", ומסתיים ב"שְׂפָתַי נִפְתָּחוֹת, תְּפִלָּה לוֹחֲשׁוֹת: / יְרוּשׁוֹלָיִים, יְרוּשׁוֹלָיִים", או גם: "ירושלים, ירושלים, מיין טייערער הייליגער ארט". לשאלתי הסבירה אמי שאביה היה שר את השיר בקידוש ליל שבת לאחר שחזר מהשבי הרוסי. אביה, סבי, שמואל פרלמן, כמו אביגדור המאירי, היה חייל יהודי בצבא האוסטרו־הונגרי במלחמת העולם הראשונה וכמוהו נשבה בסיביר. בדמיוני באותה העת, סבי והמאירי שהו בשבי יחדיו, והמשורר לימד את סבי את השיר הזה ויחדיו נכספו לציון שאותה הכירו רק מכתבי הקודש.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ