שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

יוסי וקסמן מנתץ את הפומפוזיות של עולם האמנות

עמרי הרצוג
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עמרי הרצוג

תולדות האמנות

יוסי וקסמן. הוצאת חרגול ומודן, 286 עמודים, 74 שקלים

נניח ששתי יצירות אמנות מוצגות לפנינו. אחת היא יצירת המופת "החמניות" של ואן גוך והשנייה היא העתק מדויק שלה, שיוצר בסין בייצור המוני. אנו מתבוננים בשתי היצירות: אי אפשר להבחין ביניהן. בכל זאת ברור לנו שהאחת שייכת למוזיאון, ואנו יודעים בוודאות מלאה שהיא נחשבת לאחת היצירות הקאנוניות המשפיעות ביותר; השנייה היא קיטש נחות ומסחרי, שמקומו בשווקים. ההכרעה הזאת אינה אסתטית, משום שהן נראות זהות לגמרי. ההבחנה ביניהן קשורה במהות חיצונית ליצירה, שאינה נכללת בה: ההקשר ההיסטורי שאופף אותן, שמעניק שווי־ערך גבוה לאחת ונמוך לשנייה. מה שמבחין ביניהן אינו העין המתבוננת וגם לא האפקט החזותי שמייצר המבט, אלא רק מה שמכונה "תולדות האמנות".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ