בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה מפחיד ב"דוקטור ג’קיל ומיסטר הייד"?

מה שמאיים בסיפור אינו הדמות המרושעת של מיסטר הייד, שאף הופכת להיות מעט נוגעת ללב בסוף הנובלה, וגם לא ההיבריס המדעי של דוקטור ג'קיל, אלא האפשרות של אדם להיות כפול, והאופציה הממשית של הכפילות

4תגובות

המקרה המוזר של דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד

רוברט לואיס סטיבנסון. תירגמה מאנגלית: עטרה אופק. הוצאת כתר, 135 עמ', 84 שקלים

הוצאת "כתר" מוציאה לאחרונה מחדש סדרת קלאסיקות של ספרות מופת לילדים ולנוער, ולאחר כרכי "האסופית", הגיעה שעתה של הנובלה המונומנטלית "המקרה המוזר של דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד" (שאליה מצורפת בספר גם מעשיית מוסר אקזוטית בשם "השד בבקבוק"). שם הנובלה התקבע כמטבע לשון בשפת היומיום כדי לציין אדם שמתגלה חליפות בפרסונה טובה או בפרסונה רעה, והנובלה מעתירה על הכפילות הזאת רבדי משמעות דקים ועמוקים, אוניברסליים ובני-הזמן כאחד. כמו דמותו של דוקטור ג'קיל, גם הנובלה משנה פנים וגוף בהתאם לעדשה הפרשנית שמבעדה מתבוננים בה.

הסיפור ידוע: עורך הדין הלונדוני אמרסון מתחקה כבלש אחר תעלומת נוכחותה של דמות זעירה ומרושעת הנתונה להתקפי זעם רצחניים, שקשורה באופן משונה למיודעו המכובד, הרופא-מדען דוקטור ג'קיל. הקשר בין השניים מתחוור בהדרגה באמצעות מכתבים, אגרות וצוואות: הוא מתווך דרך מלים, שנושאות את סיפורו יוצא הדופן של דוקטור ג'קיל מנמען לנמען. באמצעות מסעם של הכתובים נגלה הסוד: דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד הם גלגוליה של אותה דמות, שלובשת ופושטת צורה. המכתבים הם אתר התרחשות אחד שבו מתנהל הסיפור. אתר התרחשות שני הוא המעבדה, שבה רוקח הרופא דוקטור ג'קיל את הטרנספורמציה הכימית שמאפשרת לכוחות הנפש השוכנים אצלו במסתרים - כוחות טהורים של איד, של תאוות חיים אנוכית ומשולחת רסן - ללבוש דמות פיסית וביוגרפית חדשה. מכתבים ומעבדה; אלו שני הצירים שמחוללים את מכונת הסיפור של סטיבנסון: המלים כמעבדה, המעבדה כמלים.

רקס

המעבדה היא מקום התרחשות מרכזי בספרות המסתורין של סוף המאה ה-19 משום שהיא מקום הקדושה של הדת החדשה: המדע. במעבדה נוצרת התפישה שעל פיה האדם יכול להבין את עצמו ואת עולמו בכלים מדעיים אוטונומיים, אובייקטיביים ובלתי תלויים בסוכנות הקודש של הכנסייה או של המיתוס. ובמעבדה הספרותית של התקופה נולדים הגיבור המודרני ורומן החניכה שלו, המציב את סיפורי ההיבדלות וההגשמה כסיפור-העל החילוני החדש. הגיבור המודרני החדש מנסח לעצמו קול וזהות אוטונומיים; הוא עצמו, ולא האל, אדון לגורלו, והוא כשיר לשלוט בגורלו משום שהוא מבין את העולם ואת החוקיות שמפעילה אותו.

במשך המאה ה-19 הגיבור הזה אך נולד במעבדה הספרותית. וככל לידה, גם זו מגואלת בדם, בזוהמה ובחרדה. האימה הגותית שפורצת מהנובלה דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד היא זעקות השבר של הסיפור היולד גיבור חדש; היא תקלה בדרמה המודרנית שבראה את הסובייקט הסמכותי והמגובש. רבים סיפורי האימה הגותיים שנכתבו בתקופה זו מתרחשים במעבדה; בראשם כמובן פרנקנשטיין של מרי שלי. האימה היא מעבדה שבה היוצר מסתגר כדי לברוא דמות ספרותית חדשה, אבל כלי המעבדה מתערערים, אינם מתפקדים כהלכה, ולפיכך הוא מייצר מפלצת פורעת סדר, משובשת, עקומה ואפלה, ולא-נאורה ומוארת; קשורה בדמיון מטאפיסי, בקשר חריג עם הטבע ועם העולם שמעבר, ולא-אוטונומית. ספרות האימה הגותית היא צרחת עורב המקונן על החופש ועל המיתוס שמעבר לתבונה, שהודחקו בעולם המדעי המודרני. האיקונות שלה הן רוחות רפאים שעולות ממרתפים, מעליות גג ומקברים; הן מגיבות לשלטון התבונה המדעי, שכלא אותן שם. הן מתפרצות לתוך חיי היומיום כדמויות פרימיטיביות, ברבריות ונטולות שליטה, ומשמשות כהזיית מרד אל מול הרסן המודרני של חוק, רציונליות וסדר.

כך גם מיסטר הייד, שעולה מתוך המעבדה המכובדת של דוקטור ג'קיל: דמות מטרידה ואכזרית, שמתאפיינת באיזה "עיוות לא ברור", ושחוגגת את טבעו הלא-מרוסן של האדם; את התאווה למין ולאלימות, את חוסר ההכרה בסייגים מוסריים מסרסים ובצנזורה עצמית. דוקטור ג'קיל מאמין שהוא יכול לשלוט בנסיבות הופעתו של מיסטר הייד, והוא שואב מהכפילות רווחה ואפילו אושר. הוא כותב במכתב הווידוי: "כיוון שבמהותי אני אדם כפול, יכולתי לזהות את הניגודים שנאבקו בנפשי. אמרתי בלבי: אם כל אחד מהם יוכל להשתכן בגוף נפרד, ישתחררו החיים מהסבל. החוטא יוכל ללכת בדרכו שלו, חופשי ממוסר הכליות והחרטה של תאומו היצר הטוב, והצדיק יוכל לצעוד איתן ובטוח בנתיב הצדק שלו". אולם הוא מגלה שלאחר שמשחררים את השד, כבר אין בכוחם של הנפש, או של המדע, להשיבו לתוך הבקבוק.

את הסיפור אפשר לקרוא בדרכים שונות, וככל שחלף הזמן מאז פרסומו כך הועשר הידע המדעי, הכימי, התרבותי והפסיכולוגי, שמרחיב עוד ועוד את אפשרויות הקריאה בו. זו יכולה להיות נובלה על פיצול אישיות פתולוגי, או על התוצאות ההרסניות של ההתמכרות לסמים או לאלכוהול, המשחררים את עכבות היצר הרע; זה יכול להיות סיפור פילוסופי שדן בתודעת המוות שרודפת את האדם החי ומתגלה כדמות בשר ודם, או סיפור פסיכואנליטי, שבו מיסטר הייד מתפקד כפנטסיה נרקיסיסטית של דוקטור ג'קיל. מזווית תרבותית, הנובלה מצביעה על השרירותיות של מופעי הזהות האינדיבידואליים ועל חוסר האפשרות לעמוד בתביעת העקביות שמופנית כלפי האדם, וקריאה מרקסיסטית תמקד את תשומת הלב באופנים שבהם עושר ומעמד עלולים לשחרר את האדם מאחריות מוסרית ביחס לזולתו. הסיבה שדוקטור ג'קיל ומיסטר הייד הוא סיפור בעל השפעה מכריעה על תולדות הספרות המודרנית, וגם על השפות שאליהן הוא תורגם, נעוצה בכך שעושר אפשרויות הפרשנות ממשיך להפעיל את הקריאה בנובלה, ומתפתח אתה לאורך הזמן.

אולם כוח מסתורי וקמאי רודף את הנובלה ואת קוראיה, והוא אינו מתחייב לפרשנויות הללו; יש בו עוצמה מיתית. מה שמאיים בסיפור אינו הדמות המרושעת של מיסטר הייד, שאף הופכת להיות מעט נוגעת ללב בסוף הנובלה, וגם לא ההיבריס המדעי של דוקטור ג'קיל, אלא האפשרות של אדם להיות כפול, והאופציה הממשית של הכפילות.

תמונת התשליל של דוקטור ג'קיל מוכרת משכבר הימים לחיי הנפש האנושיים. היא מודחקת, משום שהיא הצל של הקדמוני ששייך לעבר הרחוק; העבר המיתי הברברי הרחוק, וגם העבר הפסיכולוגי-אינפנטילי של הסובייקט. במיתוס הקמאי, הכפיל שומר על חיי האני, מלווה אותו ודואג לו, כמימוש פיסי של הכחשת המוות, כמו אמונה במלאך השומר או בנשמה בת האלמוות. אולם עם ההתבגרות, כמו שכותב פרויד, הכפיל משנה תפקיד: ממי שערב לנצחיות הנפש, הוא נעשה למבשרו המאיים של המוות. בחיים הבוגרים, הכפיל נהפך לשריד מאיים של הנרקיסיזם הילדותי המודחק, של תאוות החיים ושל תאוות המוות הבלתי מרוסנת, ההרסנית וחסרת הגבולות. השריד הזה נוכח ונפקד, מבקיע בדמות חזיונות של חלום, התפרצות פסיכוטית, תשוקה בלתי מרוסנת וחרדה א-רציונלית. כאשר משהו מהם נרמז בממשות, נוצרת חרדה שמגולמת בדמותו של הכפיל, קרי של האני-המתאווה, הפראי ומשולח הרסן. זו הסיבה לכך שהפרנויה ביחס לכפילים-מרושעים ולבובות טוטם רצחניות העסיקה מאז ומעולם את דמיון הביעותים האנושי.

סיפורו של רוברט לואיס סטיבנסון "דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד" הוא עצמו מעבדה שמשחזרת את חרדת הכפיל באמצעות מלים, מציירת לכפיל צורה ומשחררת אותו לחלל העלילה, וגם לתוך תהליך הקריאה. הקריאה בנובלה מאיימת, משום שהיא מאפשרת הכרה בנוכחותו החבויה, העמוקה והסודית של מיסטר הייד בקוראים עצמם. יתרה מכך, היא גם מבהירה שהתבונה וכללי הצנזורה החברתיים, שמבקשים לדכא או להעלים את ששוכן במסתרים, יובסו על ידי הדמיון הספרותי, שצר בו מלים ודמות.

Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde \ Robert Louis Stevenson



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו