בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הכינו את הסימניות פרוזה מקור

20תגובות

שתי כפות ידיים ומלה* ישעיהו קורן

הספריה החדשה

20 שנים לאחר ספרו הקודם רואה אור ספר חדש של ישעיהו קורן: קובץ סיפורים שהרקע שלהם הוא מושבה ותיקה בשרון. כמה מן הסיפורים מתרחשים בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ערב קום המדינה, ובהם נופים, דמויות ומצבים אנושיים המסופרים מנקודת מבטו של ילד.

רומן (ללא שם)*מאיר שלו

עם עובד

ספר חדש ובו שני סיפורי אהבה ושני סיפורי נקמה במשפחה אחת. וגם שיטה, חרוב ותות, ורובה מאוזר ישן.

בצל גבירתנו*נורית זרחי

ידיעות ספרים

הסיפורים שכתבה נורית זרחי לספר זה סובבים סביב דמותה של אם ומספרים, בין השאר, על החיים בצילה. הסיפורים קשורים אלה באלה ומספרים יחד סיפור אוטוביוגרפי שמשולבים בו פרקי חיים, עם פרקי תרבות, הגות וספרות.

רומן (ללא שם)*אמיר גוטפרוינד

כנרת, זמורה-ביתן

אלפי מתנדבים סורקים את נופיה הנטושים של ישראל בחיפוש אחר הנערה הנעדרת ליב אוחיון. עמם נמנה גבר חיפאי צעיר, השרוי במשבר אישי עמוק ונסחף בזמן החיפושים אל סחרחרת אירועים בהוויה הישראלית העכשווית.

מיס ג'רוזלם (שם זמני)* שרית ישי-לוי

מודן

סיפורה של משפחה ירושלמית ותיקה לאורך שלושה דורות, דרך דמויותיהן של שלוש נשים שונות זו מזו. סיפור חייהן והקשר הגנטי הסבוך ביניהן מקפל בתוכו גם את עלילותיהם של הגברים בחייהן. בתוך כך נפרשים החיים בירושלים בצלם של אירועים היסטוריים בארץ ישראל של לפני ואחרי קום המדינה.

האדמה זוכרת*דורון נשר

אחוזת בית

רומן שנכתב בעקבות יציאתו המפתיעה של המחבר לשליחות ארוכה עם משפחתו כנציג קק"ל בקליפורניה. במרכז הרומן עומד אב משפחה, שבמסגרת תפקידו החדש נקלע לסיטואציות יוצאות דופן, כאלו שמביאות אותו להתבוננות מזווית חדשה על זהותו כיהודי וישראלי ועל קשריו עם משפחתו, חבריו ועברו.

בעלת הבית*נועה ידלין

כנרת, זמורה-ביתן

אסא פוגל, בן 40, מתעורר בוקר אחד למציאות מבהילה: אמו, אלישבע פוגל, פרופסור להיסטוריה של עם ישראל וסמנכ"ל מרכז תיאודור הירש על שם לנדוי לשלום בר קיימא, חשודה כי גנבה מהמרכז 3.4 מיליון שקל. רומן על כסף ועל משפחה.

קיץ וחמניות*יאיר אסולין

חרגול

הרומן השני של אסולין, שספרו "נסיעה" זכה בפרס ספיר לספר ביכורים. נערה ושני נערים ממשפחות דתיות-לאומיות מתגוררים בעיר קטנה ומחפשים את דרכם בין דת לחילוניות, אמונה למרד. הם מסתבכים במערכות יחסים רומנטיות ממשיות ומלאות פנטסיה. מתוך סיפורם נחשף מקומה המיוחד של הציונות הדתית כנקודת גבול חשופה בין חילוניים וחרדים בחברה הישראלית.

ערים של מטה*שמעון אדף

כנרת, זמורה-ביתן

בעת שהותו בברלין נתקל בחור ישראלי בסמל שממלא אותו חרדה, והוא נכפה לחקור את תולדותיו. במקביל מתוודעים הקוראים לסיפורם של אח ואחות שחייהם עומדים בצל משיכתו של אביהם לתורת הסוד.

פריפריה*סביון ליברכט

כתר

אחרי שנים ארוכות של כתיבה לתיאטרון חוזרת סביון ליברכט לכתיבה הספרותית בקובץ סיפורים חדש, העוסקים כולם בנקודות ההשקה שבין מרכז לפריפריה, במובנם החברתי, התרבותי והפסיכולוגי.

הגבעה*אסף גברון

עליית הגג/ ידיעות ספרים

הרומן עוסק באחת הסוגיות הטעונות ביותר בחברה הישראלית בשנים האחרונות: ההתנחלויות. הספר פורש גלריה רבגונית של דמויות וחושף את המורכבות העמוקה של שגרת החיים בהתנחלות לא חוקית, המאחז הבדוי "מעלה חרמש ג'". הרומן, מבוסס על תחקיר שנמשך כמה שנים, ומציג את עולמם של המתנחלים מנקודת מבט חדשנית.

ועכשיו מה (שם זמני)* אברי הרלינג

כרמל

אלמן גמלאי אפרפר שמתגורר עם חתול בדירה בדמי מפתח בדרום תל אביב, הוא מן הקורבנות הקטנים והשקופים, הנעלמים מן העין. דווקא האנטי-גיבור הזה, כשהעוול עובר את הגבול בעיניו, אוזר אומץ וזעם לצאת אל העולם במעשה מרי דרמתי ומהדהד.

פרוזאק בייבי*גידי קורן

ספרית פועלים/ הקיבוץ המאוחד

הדמות הראשית וגם המספר, הוא עובר, שהמחבר יוצר אצל הקוראים קרבה רבה אליו והזדהות אתו. הוא יודע את סודותיהם הכמוסים והאינטימיים של הוריו ואף מה שהם אינם יודעים על עצמם. הוא מבקר, מוכיח ומלגלג, אך גם חושש מהם משום שהשאלה המרכזית בחייו: "להיות או לא להיות" תלויה בחסדם.

הדור השני: דברים שלא סיפרתי לאבא*מישל קישקה

חרגול

הרומן הגרפי הראשון של קישקה ראה אור לאחרונה בצרפת ובבלגיה, וכעת הוא מתורגם לעברית. זוהי יצירה אישית וחושפנית שראשיתה בילדותו ובנעוריו בבלגיה, בצל השתיקה הרועמת של אב ניצול מחנות המוות, וסופה בחייו הבוגרים בישראל עם השיח הבלתי פוסק על השואה.

רחוב הפרדס *דקלה קידר

כנרת, זמורה-ביתן

בצהרי יום אחד רגיל אדם קם ועוזב את ביתו אחרי 20 שנות נישואים. אף שנראה שפטריית העשן לעולם לא תתפזר, מופיע לפתע בחייהן של אשתו ובנותיו גבר חדש ועמו הבטחה גדולה. רק שפרט אחד עתיד להעכיר את התמונה המושלמת.

צילה*יהודית קציר

הספריה החדשה

רומן מתולדות משפחתה של המחברת, המבוסס על זיכרונות שכתבה אם-סבתה צילה, וחומרים דוקומנטריים נוספים, שנאספו ב-20 שנות תחקיר. תחילתו בפוגרום באודסה ב-1905, שבו נפגעו צילה וארוסה אליעזר במכת גרזן בפניהם וצילה איבדה אחת מעיניה. המשכו בעלייתם לארץ ישראל ב-1906, נדודיהם, התיישבותם בקומונה צמחונית ברמת גן והקמתה של פנימייה לילדים.

רומן (ללא שם)*אביעד קיסוס

אחוזת בית

רומן ביכורים של שדרן הרדיו ומנחה הטלוויזיה שבמרכזו גיבור בן גילו של קיסוס, שנקלע בו זמנית לכמה צרות גדולות, במישור האישי והמקצועי, ונאלץ לעשות שינוי משמעותי בחייו.

כתר זמני*יהונתן גפן

כנרת, זמורה-ביתן

האשה שמתי וייזר אהב איננה, המדינה שאהב איבדה את שאריות התום שלה, והקשר עם בתו נותק. בשנת 2017 הוא גבר כבוי ומר אבל כשהוא פוגש את גיל, מלצרית במסעדה ריקה ליד הים - הפגישה משנה את שניהם.

מבחר סיפורים*רן יגיל

עמדה

ספר חדש המאגד בתוכו מסיפוריו הקצרים של המחבר אשר לוקטו ונערכו על ידי גבריאל מוקד בתוספת אחרית דבר.

העד שכשל*שלמה גיורא שוהם

שוקן

יוש וחברו הטוב איצקה מבלים את ימיהם בהצצה על עשירי חיפה המתרועעים עם קצינים בריטיים בקזינו שבבת גלים של תקופת המנדט, מבלים בדיג, מסייעים להברחת עולים ומאזינים לראשי הפלמ"ח בתכנון המבצע "מצדה על הכרמל". יוש מאוהב בשולמית. כסטודנט בירושלים הוא מגויס לש"י. פעולותיו החשאיות נגד הבריטים מובילות אותו להרפתקאות סוערות בתקופת הפיצוץ הגדול ברחוב בן יהודה בירושלים. במלחמת השחרור הוא נופל בשבי בגוש עציון. שיאו של הספר מתרחש בעת ניסיון הבריחה מן השבי.

כשהחלטתי להיות קטנה* נגה אלבלך

הספריה החדשה

נובלות וסיפורים קצרים. בסיפורת של נגה אלבלך מצוי ריאליזם שמחוות זעירות משבשות אותו. בכתיבתה מקופלת מוזרות מרתקת, שמעמידה בספק את החיבור בין הדברים הפשוטים. הספר זכה בפרס שרת התרבות תשע"א לספרי ביכורים.

התלקחות (שם זמני)* ישראל המאירי

עם עובד

חוקר ביטוח מגיע למושב נידח בצפון כדי לחקור שריפה שפרצה בו. מה שמתחיל בזוטות נמשך ומתגולל כדרמה ייצרית, שנחשפים בה עוד ועוד מתושבי היישוב והאזור, על סבך יחסיהם הנפתלים זה עם זה.

עצם*אייל דותן

ידיעות ספרים

אדם לוריא הוא מנהל השקעות מצליח ומוערך, רווק צעיר וזחוח בתל אביב של סוף 2007, שנייה לפני משבר הסאב-פריים העולמי. הוא נגרר לזנוח הכל ולהישאב לתוך סצנת האמנות בניו יורק, תוך חתירה להציג במוזיאון גופת אדם על כל תהליכי ריקבונה. מכאן יוצאים חייו של אדם משליטה ומשתוללים בין בועת שוק ההון לעולם האמנות.

קצב התמוססות הקרחונים* יזהר הר-לב

כתר

גיבור הספר הוא איש ביטוח שפוטר מעבודתו בנסיבות שערורייתיות. גם משפחתו של הגיבור הולכת ונשמטת ממנו, ובמיוחד מדאיגה אותו התמכרותו של ילדו המתבודד בן התשע למשחק מציאות וירטואלית. לאחר שהניסיונות לחלץ את הילד מעולמו המדומיין נכשלים, מחליט גיבור הספר להצטרף אליו שם, והוא שוכר את שירותיה של מתבגרת מוזרה שתשמש לו מורת דרך ותוביל אותו אל ילדו האבוד.

ראש בעננים*גד יעקבי

אפיק

סיפורים קצרים מן העיזבון של הפוליטיקאי והמשורר גד יעקבי, המתגלה כאן כמתבונן רגיש וחכם, המאזן בראייתו פאתוס עצור עם חוש הומור רגיש. אישים ידועים בפוליטיקה ובספרות בישראל מצוירים כאן בחדות.

לראות בשדות זרים* יוסיפיה פורת

הוצאת אוריון

רומן על אשה ישראלית, אם וסבתא שיקיריה חיים במדינה אחרת, רחוק ממנה. בארץ הזרה והרחוקה היא מתוודעת ונפתחת, לא רק לעולמם החדש של ילדיה, כי אם גם לעצמה.

השער של ג'ולייט*דורית אדרין

הספריה החדשה

גיבורת הרומן, ציירת, מספרת את סיפור קורות משפחתה שהוא גם סיפור היצירה של הציור המשפחתי. כל פרק הוא פיסת ציור וגם פרק מן ההיסטוריה המשפחתית. הציור אמור להינתן כמתנת יום נישואים לאמה של הציירת.

הנכס*רותו מודן

עם עובד

רומן גרפי חדש על נסיעה לפולין שיכולה היתה להיות מסע שורשים רגיל, אבל הרפתקאותיהן של סבתא רגינה, לכאורה פולנייה קלאסית ובעצם אשה צופנת סוד; ומיקה נכדתה היפה, מפיקת טלוויזיה דעתנית - יקחו אותן רחוק מאוד.

ספר ילדים*עידו אנג'ל

מודן

אפרת ואורי, סופרת ומבקר ספרות, עומדים משני עברי הבטן ההולכת ותופחת של אפרת. ככל שהבטן גדלה, כך הם מתרחקים זה מזה. כל אחד מהם נושא אתו, כגבנון, את ילדותו ואת משפחתו. אורי את הוריו, שזה שנים מתעקשים לא להיפרד למרות האיבה הגלויה השוררת ביניהם; ואילו אפרת נושאת את מחלת הנפש של אמה, שפרצה מיד אחרי שילדה אותה.

מגלה טמירין*יוסף פרל

מוסד ביאליק

הספר, שראה אור בווינה ב-1819, הוא יצירת פרוזה עברית חשובה שנכתבה במחצית הראשונה של המאה ה-19. הסיפור כתוב בצורת מכתבים שהחליפו ביניהם עסקנים של כמה מחצרות הצדיקים החסידיים.

קורות חיים (שם זמני)* איימן סיכסק

ידיעות ספרים

מרצה צעיר באוניברסיטת חיפה נחוש לגלות מה עלה בגורל דודתו, שמתה בנסיבות מסתוריות בעודו ילד. בייאושו הוא פונה לאחיו, אסיר ופושע של עבירות קטנות, בתקווה למצוא תשובות.

ישנני*אילנה סטרלין

מודן

קשר של שתיקה סביב דרמה מצמררת שהתרחשה באחד מקיבוצי העמק, נפרם באיחור של 40 שנים. האחיות נילי ושלומית נפגשות בעקבות משבר בחיי הנישואים של נילי, ויוצאות למסע מטלטל של גילוי סודות שטמונים באותה דרמה רחוקה, שעיצבה את היחסים ביניהן והשפיעה על חייה של כל אחת מהן בנפרד.

13 (שם זמני)*עפי גור-ארי

אחוזת בית

מרצה לתורת התרגום, מנהל קשרים לא שגרתיים עם שכניו ועם הסטודנטים שלו באוניברסיטה. מתוך תחושת הזרות והניכור, מתוך הקושי שלו ליצור קשר אנושי, הוא שוקע אט-אט בעולם פנימי מתעתע, שמוביל אותו לעשות מעשה.

כביש מספר 1* גיתית כבירי

מודן

רננה, כתבת בכירה בתוכנית חדשות מרכזית, נשלחת לסקר פיגוע בירושלים. ביום-יום היא מצליחה להחביא את רגשותיה מעצמה ומהעולם בתפקיד המסקרת, אבל כשמתברר שהוריה ובנה נפגעו בפיגוע, מגיע הרגע שבו היא נאלצת לעבור לצד השני של העדשה ושל החיים.

חזרה*יואב בר-חיים

עמדה

גיאוגרף ואדריכל ערים שב לארץ מאפריקה לאחר מהפכה שם, וחווה כאן אכזבה באוניברסיטה המתהווה לאחר מלחמת ששת הימים. לאורך הרומן נפרשת מערכת היחסים המורכבת בינו לבין הנשים אשר אהב.

בת של רב*אביגיל גרץ

אבן חושן

רומן חניכה המסופר דרך עיניה של אלישבע, בת של רב קונסרווטיבי וסטודנטית לקולנוע המתמודדת עם מות סבתה בעזרת היזכרות בביקור מסתורי של אשה אמריקאית כשהיתה נערה בת 18 בעת בה התחבטה בזהותה היהודית - החילונית. הביקור העשיר אך גם ערער את עולמה של אלישבע, ובעיקר חשף את יסודות וסודות הבית שבו גדלה והתעצבה.

פתאום באמצע האהבה* מרים שחק

קונטנטו דה סמריק

מה עושים כשהאהבה הגדולה מתדפקת על הדלת? נותנים לה להיכנס בלי חשבון? פוחדים מהרגע שהיא תיגמר, או מאפשרים לה פשוט להיות? זה ספר על אהבה ואובדן.

המיטה שאתה מציע בעצמך* אילת שמיר

עם עובד

איתן רוסו, איש חזק ומסוכסך, חוזר אל בית ילדותו במושבה, ומבקש להקים בו חוות סוסים טיפולית בעזרתם של שני אחים מוואדי ערה ושל ארכיטקטית מתל אביב. מתחת לשגרה השלווה לכאורה של חיים בספר מבעבעת דרמה משפחתית ישנה, החוזרת ופוקדת בעוצמה את ההווה, ומציגה באור מפוכח ואירוני את הטבע האנושי.

רודפי הסערות*מיכל שלו

כנרת, זמורה-ביתן

בליל סערה נקלעים שבעה אנשים שלכאורה אין ביניהם כל קשר לצימרים מבודדים בישוב צפוני נידח. שלג כבד יורד, הדרכים נסגרות, אין יוצא ואין בא, ואחד אחרי השני נחשפים החוטים הנסתרים המחברים ביניהם והסודות שהם מסתירים.

רישומים מאוחרים*אהרן פלמון

גוונים

סיפורים, דמויות ואירועים תנ"כיים מקבלים בספר זה זווית אחרת ונקודת תצפית מודרנית ואקטואלית.

צרור חבצלות ליום האהבה, בייבי *חיים שדמי

גוונים

חמישה סיפורים הנוגעים באבסורד הקיומי של החיים, שנעים בין פנטסיה למציאות, בין הזיה ריאליסטית לעומק פסיכולוגי. הגיבורים בספר מוצאים את עצמם בסיטואציות מוזרות, שלעיתים נראות יותר מציאותיות ממה שהדמיון יכול להעלות.

איך שהעולם נהיה לבן* דליה ביטאולין-שרמן

כנרת, זמורה-ביתן

בספרה של ביטאולין, שעלתה מאתיופיה, מובאים סיפוריהן של דמויות החיות בתא משפחתי שתמיד חסר בו משהו: עבודה, רציפות תרבותית, דמויות אב ואם מתפקדות ומסלול המראה תקין מהמציאות אל החלום.

עבודת אדמה (שם זמני)* לירן גולוד

כנרת, זמורה-ביתן

בכפר קטן ומרוחק בגבול הצפון מתבשרים יורי ואביגיל - הוא חקלאי והיא פנסיונרית המנהלת חדרי אירוח - כי המגרש שיעדו לבנם היחיד הופשר סוף-סוף לבנייה. הבן מודיע על החלטתו לשוב ארצה, אך הם אינם מעלים על דעתם מהן תוכניותיו האמיתיות.

בובת תרנגול*נמרוד איטקין

כנרת, זמורה-ביתן

יודה עובד כגנן בצפון תל אביב ומתאהב ביוליה, צעירה יפהפייה וחסרת מעצורים. ברומן הקצר שלהם הם עסוקים בסקס בוטה ובהגשמת חלומות - עד שמשהו קורה ליוליה.

דוקודרמה*אורית שחם-גובר

כתר

הרומן משלב בין סיפורה של תסריטאית גרושה, המתבקשת לכתוב בדחיפות תסריט לסרט טלוויזיה המבוסס על חייה של סופרת עברייה נשכחת, ושוקעת בתחקיר על חייה ועל כתיבתה, לבין חקירת מותו של איש עסקים ישראלי מצליח שקפץ או נדחף אל מותו מדירתו במגדל תל-אביבי מפואר.

על קו החוף*מירי רוזובסקי

כנרת, זמורה-ביתן

סיפורה של שנה אחת בחיי משפחה אחת. האם אפשר לפרק משפחה ליחידות של יחסים? לרזולוציות של פגישות חד פעמיות? "על קו החוף" מפרק את המשפחה ואת הסיפור ומניח אותם על שולחן הניתוחים, מתחת למיקרוסקופ, מעבר למלים, כדי ללכוד אותם ולבנות מחדש.

סימן חיים*שגיא תומר

סלע ספרים

בצהרי יום שגרתי מתהפכים חייה של רונית, כשהיא מקבלת טלפון המבשר לה שבנה הקטן נפגע בתאונת פגע וברח. מכאן מתפתחת עלילה דרמטית רבת תהפוכות המאלצת את הגיבורה להתמודד עם מצב חדש ולקחת החלטות קשות.

ארזתי לבד*ירון פריד

ידיעות ספרים

מיומנו האמיתי של איש באמצע החיים (במקרה הטוב) שהחליט לעזוב הכל (ולא כלום?) ולנדוד בעולם בלי הפסקה, בלי כרטיס חזרה, בלי עוגן קבוע, בלי לדעת איפה יישן בשבוע הבא או מאין יגיע הכסף לטיסה הבאה, ובעיקר - בלי חרטות.

כמיהה לעדן*נעמי רגן

כנרת, זמורה-ביתן

רבקה בת ה-16, נערה מפונקת ממשפחה חרדית, מוצאת מתחת למיטת אמה האדוקה ספר אסור וכמוס, הפורש את מסכת חייה השערורייתית של קרובתה שרה, שהותירה הכל מאחור במרדף אחר חלומה להפוך לסופרת.

כנף אחד*ענבר פז

גוונים

ענבר פז מתעדת וחושפת את מאחורי הקלעים של הקורס הכי יוקרתי בצה"ל, קורס טיס. בספר נגלית אווירת הלחץ והתחרותיות היוצרות תגובות בלתי צפויות אצל פרחי הטיס, וחושף את מאבקה של הגיבורה בתוך סביבת הקורס הגברית.

שלושת ימי הרעה*שאול בן ציון

גוונים

כאותה מפה טופוגרפית המנסה לתת מידע על צורת השטח, הכי קרוב למציאות, כך משרטט המחבר את סיפור חייהן של שלוש דמויות בצל שבר גדול. וכמובן, יש משהו בדמויות שהוא מאישיותו ומסיפור חייו.

ברטוק*צבי צרי

נהר ספרים

רומן ביוגרפי מאת מחבר "מוצרט", "שוברט" ו"בטהובן". בלה ברטוק נמנה היום עם הדמויות הקלאסיות של המוסיקה המודרנית. באישיותו הרב-גונית כפסנתרן, מלחין, פדגוג ומוסיקולוג, ברטוק תרם תרומה גדולה למוסיקה של המאה ה-20, וכבש את מקומו כמי שידע לשלב חידוש עם מסורת וחופש עם משמעת.

הבחורה העיקרית*ענבל מלכה

כנרת, זמורה-ביתן

סילבי היא נערת הטלפרומפטר במהדורות החדשות בטלוויזיה. כמו בחדשות עצמן, סילבי מביטה בעולם מהצד הלא נכון, מבקשת לפרש אותו ולמצוא את מקומה בתוכו. בטח יש דרך לעבור מהשוליים אל מרכז הבמה. סילבי היתה רוצה להצליח אבל לא יודעת איך לנסות.

עשתונות* אופיר טושה גפלה

כתר

רומן פסיכדלי מותח ומתעתע, שנפתח בפגישה בין שני גברים שמזהים זה את זה, אך לא יודעים מהיכן. פגישתם היא ראשיתו של מסע מוזר ורב-תפניות, שמתברר כמסע אל תוך הנפש ותת-ההכרה, אל סיוטים וטראומות שהודחקו.

קולות של עשרות רגליים קטנות צועדות בכעס על פני האדמה*אדם קומן

עם עובד

מאמר נרגן מאת אדם קומן על דימוי העיר ברלין בתרבות התל-אביבית העכשווית גורר אחריו את "ביקורת השנאה הטהורה", תגובתו הנזעמת של הפולני מבת ים, פייסק גלודנה, וזאת רק תחילת הסיפור רצוף העימותים והשערוריות הכרוך איכשהו לבלי התר בשאלה - עם מי תיאות דפנה לשכב ועם מי לא. יצירה צעירה, אפלה ונושכת, הבנויה כשעטנז גרוטסקי של טקסטים כביכול מלומדים, ולמעשה אישיים, מאת סולן להקת "המיותרים" לשעבר.

חלומות*רעיה אדמוני

גוונים

סאגה משפחתית בשלושה חלקים שנפרשת על פני כיובל שנים. מבוסס על סיפור אמיתי של בני משפחתו של איש הרדיו מנחם פרי, החל מתחילת המאה ה-20 ועד לאחר מלחמת העולם השנייה.

דברי הימים א' דברי הימים ב'* קובי עובדיה

כתר

ספר הביכורים של קובי עובדיה הוא רומן התבגרות המערבב מציאות ודמיון סוער. במרכזו נער הגדל במשפחה קשת יום בעיירת פיתוח דרומית וחולם על חיים אחרים דרך טלנובלה שהוא כותב במחברתו.

וודקה בטעם מסטיק בזוקה* שון איילון

גוונים

הטייס שון איילון מספר על תקופת שהייתו במועדון צניחה בטקסס. אקשן ואדרנלין, מתברר, לא קורים רק בגובה של 60 אלף מיל, אלא גם על פני האדמה.

עכשיו מתחילים*אלעד ערמון

ידיעות ספרים

גיבור רומן הביכורים הזה מאושפז בבית החולים בעקבות נפילה ממגדל מים בקיבוץ שבו הוא מתגורר. אותה נפילה משמשת כנקודת פתיחה שמתוכה מפענח הגיבור את ההיסטוריה הפרטית שלו, משפחתו ובני דורו - כולם שושלת של שכול ונפילות.

מעקב*עופרה עופר אורן

כנרת, זמורה-ביתן

הסיבה לכך שסוכני סי-אי-איי עוקבים אחר בני משפחת פאר מתגלה בסופו של הרומן וחושפת סוד אפל. "מעקב" סובב סביב פרשת קסטנר וגורל יהודי הונגריה, ומטפל בעדינות ביחסים בין צברים לניצולים, בין הורים לילדים ובין בני זוג.

סיפור האהבה המופלא ביותר שנכתב מעולם (שם זמני)* שי גולדן

כנרת, זמורה-ביתן

סיפורים קצרים הפורשים גלרייה רחבה של קולות שכולם מסורים לתכלית האחת: הניסיון החמקמק לצקת משמעות בעיסוק המתקרא "חיים".

ליM* קרן דהרי

כנרת, זמורה-ביתן

טקסט עצוב ופרוע העוסק ביתמות ונטישה הורית. דהרי בוראת עולם ספק-ריאליסטי ספק-פנטסטי עם גיבור שנכנס אל הלב.

אורחים*אורית וולפיילר

אחוזת בית

קובץ סיפורים שבו המחברת מבקשת לחדור אל נבכי הנפש האנושית באמצעות שילוב שבין ריאליזם לסוריאליזם.

קוץ ודרדר*משה מאיר

כנרת, זמורה-ביתן

יובל, גיבור הספר, משתוקק אל עידית הפרועה וגם אל אביגיל החסודה. הוא מיוסר ומאושר, מטיל ספק בעיקר ומאמין בכל לב. בעולם כזה הכל יכול לקרות.

פרווה אדומה מעל המים* אריאלה בהלול-דימנד

ספרי עתון 77

מפגש טעון יצרים בין דוד לבת דודו ליה מגלה היסטוריה משפחתית הנגועה בקללה, העוברת בין הדורות: אונס, מחלה, חולשות של הגוף ושל הנפש, מחפשים מקום להיטהר בו.

שחף שחור*רונית קליין

סלע ספרים

דרמה משפחתית שבמרכזה ניצבת תמרה, חוקרת במחלקה לזיהוי פלילי, אשר נקראת לסייע בפענוח חקירת מותה של אשת אדמירל רוסי. שם, בעיר סיבירית אפורה ובלתי מזמינה, באופן לא צפוי, מתחיל מסע הגילוי העצמי של הגיבורה.

האיש המת*אוריה שביט

כתר

רומן על איש המגלה שמת בעודו בחיים. הספר נפתח בכך שברק לביא, איש עסקים כושל ומשורר חובב, מוצא בטיסת לילה מלונדון לתל אביב מודעה על פטירתו בטרם עת. כשהוא חוזר לארץ הוא מגלה שבני משפחתו ומכריו מתכוננים להלוויתו.

טווס בחדר המדרגות* גלית דיסטל אטבריאן

כנרת, זמורה-ביתן

איב לא העלתה על דעתה שבזמן שהיא מפזמת לה, הולך ומתבשל אירוע גדול יותר מכל מה שחשבה שצפוי, ושבעוד יממה אבא שלה ישב מולה במטבח הישן ויכוון אל עצמו אקדח.

החיים קשים, הא?*קובי ניב

כנרת, זמורה-ביתן

מה באמת קרה לילד שצעק "המלך הוא עירום" ושעל פי האגדה המפורסמת של הנס-כריסטיאן אנדרסן זכה בכבוד ויקר? ברומן היסטורי-היסטרי חדש מגולל הסטיריקן קובי ניב את קורותיו.

חמש נפשות*יותם טולוב

כתר

אשה שאיבדה את תינוקה, נער שהולך ומאבד את מאור עיניו, נהג מונית שאיבד את דרכו, אשה צעירה שאיבדה את מקומה ורב שחושש לאבד את אלוהיו נפגשים כולם בבית כנסת אחד במרכז רעננה, ומנסים למצוא, כולם ביחד וכל אחד לחוד, גאולה.

אוקסנה*מירב נקר סרי

אחוזת בית

עובדת זרה מברית המועצות לשעבר נעלמת יום אחד ומשאירה אחריה מכתב. וכל הסובבים אותה - מאהבה הישראלי, בנה הקטן, מעסיקתה, שותפותיה לדירה ואחותה - יוצאים לחפש אחריה.

מחשבות נסתרות*גיא חסון

יניב

שלוש נובלות המתרחשות בעתיד שבו מסתובבים בינינו אנשים בעלי יכולת לקרוא את מחשבותינו: צוערת באקדמיה ללימודי טלפתיה מתחילה בקריאת זיכרונות של נערה שמתה לאחרונה ומתחקה אחר תעלומת מותה; סוכן חשאי חושף את רחל המנהלת את חייה במסווה ומציע לה הזדמנות לעזור לארצה בתמורה לחייה; וניסיון לבדוק מה יקרה לאשה המחוברת טלפתית לעובר הגדל בתוך רחמה.

בחייהם ובמותם*נרי ליבנה

מודן

אוטוביוגרפיה שקרית המבוססת על תחקיר מקיף והעוסקת בנפתולי חייהם וסודותיהם של הורי המחברת, ששניהם מתו באותו יום עצמו, בנסיבות שונות ובמקומות שונים, ובכך מתמצה כל הדמיון ביניהם.

הכותל זז*יואב בן ארי

אפיק

סיפורים עתירי דמיון בעלי עולם פנימי סוער, המשקפים את עולמה הנפשי של ישראל.

אשה כמוה*יהודית וינשטוק

כנרת, זמורה-ביתן

תעלומה מזעזעת את אמות הספים של הקהילה הדתית הלאומית: היעלמותה של הרבנית זיסמן, רועה רוחנית, מחזירה בתשובה, ממגנטת ויפהפייה, וחברת נעורים של המספרת - זו שבידיה מופקדים יומניה הסודיים של הרבנית, הפורשים את סוד חייה.

הזמנים המתים*שחר ברם

כרמל

סיפור מסע שבמרכזו משפחה אחת, המתאר בה בעת את מלחמתה של הארץ בכוחות הרעילים המחלחלים באדמתה, ואת החיפוש אחר המלים הנכונות שיביעו את תלאות הדרך. רומן שבני עולמות שונים מהלכים בו, ועלילתו מתרחשת במחוזות דמיוניים; אבל עיקרו הפחדים, הרגשות והספקות שבחיי אנוש.

בנגאזי-ברגן-בלזן*יוסי סוכרי

עם עובד

סילבנה חג'ג', צעירה יהודייה מבנגאזי שבלוב, מגוללת את קורותיה ואת קורות משפחתה בתקופת מלחמת העולם השנייה מריכוז היהודים בטריפולי ועד העברתם אל מחנה המוות ברגן-בלזן. המחבר פורש פן כמעט בלתי ידוע של השואה - שואת יהודי לוב.

בעלי החוב (שם זמני)* איריס לעאל

כתר

רומן העוקב אחר השפעת הדרמות הכלכליות של השנים האחרונות על חיי הנישואים של זוג ישראלי מן המעמד הבינוני. חלקו הראשון מתרחש בלונדון בתחילת העשור הקודם: עסקי הנדל"ן של הבעל פורחים בזמן שאשתו נקלעת למשבר נפשי ויצירתי ומנהלת רומן עם מלצר בריטי צעיר; בחלקו השני, המתרחש בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי, עוברים היחסים ביניהם היפוך אלים.

זהב?*ניצה סלונים

כנרת,זמורה-ביתן

בתיה היא אשה יפה ועקורה שעולמה מתערער כאשר נודע לה שבעלה מנהל רומן והיא מפוטרת מעבודתה. היא יוצרת קשר עם צעיר המבקש ממנה לשמש כמזכירה לאביו הקשיש, הצלול והדעתן, המתאהב בה אהבה של חסד אחרון.

יום עיון (שם זמני)*יונתן פיין

כתר

ספר הביכורים של יונתן פיין נוגע במרבית תחנות ההתבגרות של נער ישראלי: בית הספר התיכון והצבא, הנסיעה לחו"ל והחזרה ללימודים. כשהם נקראים כמכלול, יוצרים הסיפורים מעין מסע של התבגרות והתפכחות בישראל של ימינו.

אובדן וגעגוע

כתב

ספר זה מאגד בתוכו את 20 הסיפורים הקצרים הטובים ביותר שייבחרו בתחרות השנתית המסורתית של הוצאת כתב. נושא התחרות השנה היה "אובדן וגעגוע" ובאנתולוגיה נבחנו, מזוויות שונות, מערכות יחסים משפחתיות טעונות, אהבות אבודות, נכויות נפשיות ופיסיות, התפרצויות סוערות והניסיונות הנואשים להתמודד עם כל זאת.

כשהמתים חזרו*אילן שיינפלד

כנרת, זמורה-ביתן

פנטסיה יהודית על שובו של משיח ישראל: משיח בעל כורחו, שאינו יודע מה הוא עתיד לחולל. רומן הנובע מהקרע שבין הזהות המינית לבין היהדות, ומבקש תיקון.

הנשארים*אסתי ג. חיים

כנרת, זמורה-ביתן

במכונת כתיבה שירשה מאחות סבתה כותבת דבורי על אודות קיץ אחד בתולדות משפחתה, משפחת מהגרים צפופה. על אביה שהתחפש לחייל אך נותר פליט, על דודתה שהצילה את משפחתה בשואה בדרך שנויה במחלוקת, על עוני, זרות, שיגעון ותנים מייללים בוואדי.

הצורף*משה סקאל

כתר

יהלום נדיר, שהתגלגל לאורך מאות שנים מיד ליד ברחבי אירופה והמזרח התיכון, בין סולטנים, קיסרים ומאהבות, נמצא ככל הנראה בתל אביב. באמצעות גלגוליו של היהלום מספר סקאל את סיפוריהן של דמויות רבות, חלקן מישראל של ימינו וחלקן מימים אחרים, שבהם היה המזרח התיכון שטוף באהבה, ולא רק במלחמות.

ספר המסעות*משה סקאל

אפיק

המספר מתבונן בעצמו ובחברה מסביב לו, מזווית הראות של היהדות המזרח-תיכונית הספרדית. סיפורת מסעות סביב הים התיכון, באירופה ובישראל עצמה.

מבלי לראות*אתי זטלמן

סער

קלייר חיה מבלי לראות באמת. העיוורון שליווה את חייה כמעט לכל אורכם, עובר בהם כחוט השני, עד שהצטמצם ונעשה פיסי בלבד. מבלי לראות את הדרמה המתחוללת סביבה חיה קלייר עטופה בשכבות של שקרים ורמיות, לא יודעת, לא חושדת בדבר וחווה אידיליה עיוורת, עד לטלטלה השוברת את לבה לרסיסים.

הפטנט*נפתלי ברזניאק

אוריון

הספר חושף לקוראים את העולם המסתורי, המסוכן והסבוך של רשת אינטרנט, עולם הסמוי מעיני המשתמש התמים. בספר משולבים תיאורי קליטתם המורכבת של עולי ברית המועצות לשעבר בארץ, וארוגים בו רגעי אתנחתא המתארים את מסעות האופניים של הגיבור על רקע נופיה הקסומים של ישראל.

אין כמו במבי*זיו כהן

סלע ספרים

המדריך לתל-אביבי המתחיל. צעיר אחרי צבא מגיע מדימונה לתל אביב, מוצא דירה מתפוררת בשכר בלתי אפשרי, מחליף עבודות בקצב מסחרר ונכנע לכל פיתוי שהעיר מציעה.

כשאת אומרת לא למה את מתכוונת*יחיעם בן ארי

קונטנטו דה סמריק

פרשיית חקירה והשתלשלות של תיק האונס על צדדיו הרבים. המחבר שוזר בתוכה פרקי חיים שלו עצמו וכן עלילות משנה של תיקים שבהם הוא מטפל.

מסע לקצות ישראל*אלי רוה

עכשיו

המחבר מביא את סיפורם של אנשים יוצאי דופן - לטוב ולרע - שהם בני משפחה, שכנים וידידים שלנו ולא ידענו שהם כאלה.

רומן (ללא שם)* אורי הדסה קלוש

ספריית בית-אל

ליאה, סטודנטית לאדריכלות בארצות הברית, מגיעה לסיור אמנים בארץ ונשאבת למסע העוקב אחרי תולדות משפחתה בארץ ואחרי הסוד האופף את הסיפור המשפחתי.

שלושה חבלים לתלייה* דניאל דנה

אוריון

סיפור המבוסס על הביוגרפיה של מחבר הספר, יליד איראן שנלחם במשטר השיעי הקנאי. הוא גדל כמוסלמי שיעי. ברבות הימים התנצר; וכשהתגלה לו כבדרך אגב שהוא נולד יהודי החליט להתגייר.

החתול של שרדינגר*אילן עמית

אריה ניר

ענבל, ביולוגית מולקולרית, מתבשרת על ידי בן זוגה שהוא עוזב אותה. היא יוצאת מדירתה אל הרחוב ומתחילה לרוץ. במשך שלושה ימים של מרתון היא מדלגת בין זמנים ומקומות, מגלה את עצמה שלא הכירה כלל, ומנסה ללכוד אחת ולתמיד את אלינור, אחותה המסתורית והבלתי מושגת, שהתנתקה ממנה לפני שנים בעקבות אסון.

 

אל-אשר תלכי* חוה עציוני הלוי

אריה ניר

בשבתה מתחת לעץ אלה בגינה בבית לחם, תוהה אסנת, אחייניתו הצעירה של שמואל הנביא, על פיסת קלף עתיקה שגילתה על מדף שכוח-אל בלשכת הספרים של משפחת דוד בן ישי. בקלף מופיע רמז על מאהבה עלום השם של אם-סבו של דוד, רות המואביה. התגלית מעוררת את סקרנותה, ומדרבנת אותה להתחקות אחר התעלומה בחייה של רות.

טרינידד*תמי זר

מודן

יום אחד יוצא דרז'ן מהמכולת שלו ובמקום לחזור הביתה הוא מחליט לנסוע לטרינידד. כבר שנים הוא מבטיח לעצמו לרקוד שם קליפסו על החוף. מהר מאוד נמהלת תחושת השחרור הראשונית בגעגוע עז לאשתו שדמותה הקסומה, הדמונית והמפתה לא מניחה לו להתרחק.

שלישיית בית הכרם*אביחי אורן

גוונים

הרומן מספר על דמויות אחדות המנהלות ביניהן יחסים מורכבים ורוויי סתירות בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים. בתוך כך נפרשת תמונה רחבה הבוחנת יחסי דורות טעונים וסבוכים.

עוגת הצפון*חיותה דויטש

אחוזת בית

רומן שמתרחש בקרב הציונות הדתית ומחוצה לה, לאורך 30 שנה. במרכזו ארבעה חברים שמשתתפים בחוג לכתיבה יוצרת ביישוב בצפון הארץ, ומחפשים אמת ואהבה - לא בהכרח בסדר הזה.

יצירת האימהות הטוטאלית* ינון ניר

אריה ניר

שנה וחצי חלפו מאז שילדה תמר את דניאל וכמעט ולא עובר יום מבלי שתשאל את בועז: "למה לא סיפרו לנו שכל כך קשה להיות הורים?" מבחינתה כולם שיקרו לה, לא מתוך כוונות רעות... כדי שתרצה להתרבות. "העולם שגדלנו בו לא קיים יותר, טבע במצולות של שקרים וטכנולוגיה, ואנחנו מעמידים פנים שהוא עדיין קיים", היא חושבת לעצמה, ומנסה להחזיק מעמד.

לאורה הצח של המציאות* אסתר פלד

בבל

שלושה מתוך קובץ הסיפורים עוסקים באופן ישיר בטיבה של הפסיכותרפיה. הסיפורים האחרים עוסקים בחיים בכלל ובאהבה בפרט. הספר נע בין תפישה רוחנית, לבין גישה אינטלקטואלית.

עיניים כחולות מדי*מירה מגן

כנרת, זמורה-ביתן

איש צעיר, לוזר מוחלט, מתחזה למשורר, וחודר לביתה של קשישה אקסצנטרית במטרה לשכנע אותה למכור את ביתה לכריש נדל"ן. כך מתחיל הספר שמלא בהומור אפל, וחשבון חשוף עם החיים.

מחלות קטנות*רועי סגיר

מטר

קובץ סיפורים המציג גלריה של דמויות מכמירות לב. הספר הוא פרי התבוננות בת שבע שנים - מלימודיו של המחבר באוניברסיטה העברית, דרך עבודתו עם גופים ואנשים מקצות החברה הישראלית ועד חזרתו לנהריה, עיר מולדתו.

אהבה גרמנית*דניאל כהן-שגיא

כנרת, זמורה-ביתן

התמכרותה של הגיבורה, נלה, לתרבות הגרמנית, גורמת לה להימלט מחייה האפרוריים בתל אביב למינכן ומכתיבה שרשרת אירועים טראגית.

כלא ללא סורגים* פביאן לוגסי-כהן

קינג

סיפורה של אשה עולה מאלג'יריה שבעל כורחה הגיעה לארץ. למרות חבלי הקליטה הקשים ושאיפתה לחזור לצרפת, היא מצליחה להקים בית ומשפחה ולמצוא עבודה. בגלל התעללות מצד בעלה היא מוצאת נחמה בזרועותיו של אסיר.

נמר מעופף*יעל טבת קלגסבלד

כנרת, זמורה-ביתן

נמר מעופף הוא סיפורה של משפחה הנאלצת להגדיר את זהותה מחדש לאחר שצעיר בניה הורג בשוגג את חברו הטוב באקדחו של אביו. יעל טבת קלגסבלד עוקבת אחר בני המשפחה המיטלטלים בין התנערות מאשמה ולקיחת אחריות, כעס וחמלה, תהייה והשלמה.

בגוף הדברים*ענבר אשכנזי

גוונים

נוכחות הגוף בסיפורים חושפת מה שמעבר לבשר ולחומר; הגוף מספר מה קורה לו כשחומדים אותו, כשכואב לו וכשהוא מגורה.

פושקאר*טל נויברגר

רימונים

איתמר הירושלמי יוצא עם בת הזוג שלו לשחזר את הטיול הקודם שלה בהודו. מפגש מקרי אחד מחזיר אותו דווקא לירושלים של שנות ה-80 וה-90, להתמודדות כילד חריג בשכונת בקעה בירושלים.

תל אביב*יאיר חסדיאל

כנרת, זמורה-ביתן

בהיסטוריה שבה לא התרחשה השואה עיתונאי מתבולל המתגורר בפולין, הריכוז היהודי הגדול בעולם, מוצא את עצמו בדרך לעיר הולדתו של אביו הזקן, החולה והדתי - תל-אביב הנטושה והחרבה ברובה. כשהוא מגיע לכאן הוא מוצא אהבה מפתיעה וסוד מטלטל.


פותחים ספר

אשה בגן

הרומן הבא של רות אלמוג הוא מסע אל עולמן ונבכי נשמתן של אמניות גדולות שלחמו בכל דרך על הזכות ליצור. הספר ארוג מפרטים אמיתיים ובדויים.
הוצאת כנרת, זמורה-ביתן

אשה מקיפה את עצמה בגלימה של דממה ומקשיבה. היא מאזינה לעולם תוך התבוננות בפירות וירקות, לעתים בתות ובשזיפים ולעתים היא מתבוננת בזר של קלחי אספרגוס צהבהבים ושמנמנים שהיא מניחה סביבה. דממה מרחיקה אותה מחרבות ומרובים. היא השירה של השקט. קצב נשימתה הוא היופי. והיופי הוא נס. כך האזינה לעולם לואיז מויון, וכך מאזינות נשים לעולם עד היום.

לואיז נסוגה אל הדממה מחרדת המוות ומפחד הרדיפות שליוו אותה כל ימי חייה. היא לא יכלה לשכוח את טבח סן ברתולומיאו שבו נרצחו ללא רחם בני עדתה. היא נסוגה מן הזיכרון אל הדממה. היא נסה ממנו אל יופיו האדום והבשל של תות הגינה המתוק.

לואיז נולדה אמנם אחרי כל הדברים האלה, וגדלה בפאריס בסביבת סן ז'רמן דה פרה, סביבה שאליה נקהלו אמנים פלמים מרחבי דרום ארצות השפלה בנוסם מפני רדיפות הקתולים. אבל אביה סיפר לה על מות סבה בחרב של קנאי קתולי, ואביה החורג, שהיה הוגנוטי אף הוא, קילל בחשאי ובכל הזדמנות את קתרינה דה מדיצ'י, אמו של מלך צרפת, שהורה על רצח מנהיגיהם הדתיים וכך חנך את הילולת הדמים שפשתה בכל רחבי צרפת.

בפאריס נרצחו רק שלושת אלפים, אבל בצרפת כולה נרצחו שבעים אלף. היא היתה ילדה כששמעה את הסיפורים האלה ונזהרה לנפשה. אביה מת בשחפת בעודו צעיר, ואמה נישאה לפרנסואה גרנייה שהיה אספן וסוחר אמנות. היא ידעה שכתב הזכויות שניתן על ידי המלך החדש, עשר שנים קודם הולדתה, הגן עליה, אבל הסיפורים שסיפר לה אביה ערב-ערב לפני השינה על ליל ברתולומיאו הקדוש ועל רצח אביו וקרוביהם בפאריס, לא הרפו ממנה.

"הייתי ילד קטן," חזר וסיפר, "ואמי הסתירה אותי בארגז כשהם באו, אבל הזעקות נשארו תקועות באוזני."


פותחים ספר

מבחר

סיפור חדש ומבחר סיפורים ונובלות מאת יצחק בן-נר יכונסו בקובץ, שגורלן של הדמויות בו נכרך באירועי תקופתן. הקטע המתפרסם כאן לקוח מהסיפור החדש "מותשים, 1969". הוצאת עם עובד

לרומי שניידר היו עיניים עצובות עוד לפני שבנה מנישואיה הראשונים, חסרי האהבה, דויד כריסטופר, בן ארבע-עשרה, נפל ושופד על חודי מוטות גדר. עיתוני הרכילות סיפרו שדוד הצליח לחלץ את עצמו ולקרטע איכשהו לבית הורי אביו החורג לשעבר - מזכירה האישי של הכוכבת, שהיה בעלה השני ושגם אותו נטשה - שם עברה עליו שנת חייו האחרונה. אמו עבדה בתעשיית הקולנוע וחיתה בפאריס עם גבר חדש, והתמכרותה לאלכוהול ולסמי הרגעה ושינה העמיקה. הסבים המבוהלים הזעיקו עזרה, אך עד שהאמבולנס והרופא הגיעו, גווע הנער מאיבוד דם: חנית הגדר פרצה בירכו עורק מרכזי. כך נכתב בעיתוני הקולנוע, שהופכים את מציאות חייהם של הכוכבים לדרמות גדולות מן החיים.

בקיץ 1969, שנה שבה די היה במותו של חייל אחד במעוז או בסיור על גדת תעלת סואץ להשרות יגון על מדינה שלמה, התחילו בתל אביב צילומי סרט קולנוע ישראלי-בריטי, "בלומפילד" שמו, ובמרכזו שחקן כדורגל מזדקן שימי הזוהר שלו מאחוריו ומכל מעריציו נשאר רק ילד קטן. ברקע הדברים היה איצטדיון הכדורגל היפואי החדש, שנתן את שמו לסרט. אורי זוהר מונה לבמאי, והרבה שחקנים ישראלים שותפו בצילומים לצד שני כוכבים בינלאומיים, רומי שניידר וריצ'רד האריס. על שני אלה שמרו המפיקים מכל משמר מרגע נחיתתם. כיוון שזו היתה הפקה בינלאומית, נדרשו גיבוריו הישראלים - בתסריט הם נקראו איתן ונירה - לדבר אנגלית, והכתבים הישראלים הורחקו משניהם. הכל התנהל, כמו שכתב ג' עיטור ב"עולם הקולנוע", "תחת מעטה סודיות", אך למרות האיפול הסתננו ידיעות בדבר "אי הבנות שהתגלעו בין המפיקים לבמאי", ואחרי כמה ימי צילום שוחרר אורי זוהר מן הבימוי. כוכב הסרט האריס נתבקש למלא את מקומו. היו שאמרו שהאריס חשק מלכתחילה בבימוי.

ב"כסית" ההומה ביום שישי בצהריים סיפר אחד מאנשי הצוות ששניידר מבלה את הזמן שלאחר שעות העבודה עם בן-זוגה בסרט, שהוא עכשיו גם הבמאי שלה. היא היתה בת שלושים ואחת, נשואה עם ילד - והאריס בן שלושים ותשע, נשוי ואב לשלושה.


פותחים ספר

בא בימים

גיבור הנובלה החדשה של יורם קניוק הוא צייר זקן שזנח את עולם האמנות ומתפרנס מציור קלסתרם של מתים. לילה אחד הוא נקרא לצייר את האדם היחיד שהאמין ביצירתו. הוצאת ידיעות ספרים

בתחילה היה כמעט. הכל כמעט בא, כמעט נוגע. הרגע שבין הדברים הוא עיקר הדברים, שהם רק הדבק ולא להפך.

אני צייר זקן בא בימים, מצייר מתים למי שרוצה אותם, אך מבין שגם המזמין ימות, מבין שכולם ימותו, עם התמונות שלי או בלי התמונות שלי, עד עתה אף אחד לא חזר וככל הנראה גם לא יחזור. והלא שום דבר לא יעזור, גופת המת תהיה לאבק, לא תלך לשום מקום בשמים או בארץ, תתפורר לחלקיקים בלתי נראים ורק צאצאיו של המת - בתנאי שלא ירד גשם ולא ישרור שרב - יבואו להלוויה וידברו אלה עם אלה בשקט אבל לא על המת ואחר כך אולי יבואו לכמה ימי זיכרון וזהו. צאצאיו הרחוקים יותר לא יידעו מי היה, ואולי גם מישהו יחשוב שהוא תופס מקום מוגזם בשדה המתים וגם לא יידעו היכן בדיוק הוא טמון, גוש ב' או ג', חלקה חמש או שש, ובכל זאת מישהו אולי ימשיך ויתלה את הציור על קיר ביתו ויחשוב למה לא? הרי ירש אותו מסבו או מסבתו. אבל גם הציור יישכח בסופו של דבר, וירד מהקיר ובצדק. הסבא והסבתא לא יספרו לנכדם מי היה אותו המצויר התלוי על הקיר, ואם נכדם ישאל, כבר לא יהיה מי שיספר לו מפני שגם הסבא והסבתא ימותו ויניחו את התמונה בבוידעם. ומן הדברים הללו בדיוק בא ערכה המפואר של עבודתי - בזכות אי-חשיבותה הנצחית.

אינני צייר חשוב של אנשים חיים, אני צייר לא חשוב של אנשים מתים. אינני מצייר כדי להציג את ציורי ואת שמי אלא כדי להחביא את אומנותי, שחס ושלום איננה "אמנות". אני מצייר כדי להבין חיים מצוירים, כדי למצוא את האמת הנחבאת של הצופה ביצירה, אמת שאינו מכיר לבד מתוך עצמו, וכדי להתאחד עם המוות.

אמנם אני צייר מנודה, אך בכל זאת מכרתי ציורים אחדים של אנשים חיים ואולי עוד איזה קשקוש או שניים, קדיש יתום לשולחן ריק, אגרטל מלא פרחים נבולים, מיצג של מדחנים לגמלים ברחוב המלך ג'ורג' שביקשתי להקים. בעירייה לא רצו מדחני גמלים, כי גמלים הם אאוט. ככה אמרו.

רק משפחה אחת בלבד תראה את הציור שיישאר. כל ציור הוא אחד ויחיד, לא כמו ספר שכל אחד יכול לקרוא בו ואם אזל יימצא בחנות יד שנייה או בספרייה. ובעצם אני לא כל כך בטוח שציור באמת נועד להיות מוצג, הרי את רוב הציורים של הציירים האמיתיים, הגדולים, שלא כמוני, רואים רק הצייר, המוכר, הקונה והממסגר.


פותחים ספר

3 דרכים להתמודד עם מוות

רומן הביכורים של כרמל בן-נפתלי, בת 16, ממושב ברקת. הוא מורכב משלוש נובלות המחוברות זו לזו מבחינה רעיונית. הקטע המובא כאן לקוח מהנובלה "זעזוע", שהגיבורה שלה מנסה בדרכים שונות להיפגש עם סבה שהלך לעולמו. הוצאת אחוזת בית

הפעם הראשונה ששמעתי את המלה "מניפולטיבית" היתה כשהייתי בת תשע. לא ידעתי מה פירוש המלה, אז שאלתי את דודה שלי. אני זוכרת שנסענו במכונית שלה, והיה שם ריח טוב של ניקיון, ושאלתי אותה מה זה מניפולטיבית, והיא אמרה שמניפולציה זאת סחיטה רגשית מתוחכמת. היא שאלה איפה שמעתי את המלה הזאת, ואמרתי לה שראיתי אותה בהורוסקופ שלי. היא אמרה שאני באמת מניפולטיבית. אני זוכרת שהרגשתי שמחה גדולה באותו רגע. נכון שהייתי אמורה להיעלב, אבל מבחינתי זאת היתה המחמאה הגדולה ביותר שקיבלתי עד אז, המחמאה האמינה ביותר. ידעתי שהמחמאות האחרות שקיבלתי היו משוחדות. כולם אהבו אותי, כולם חשבו שאני באמת מאוד מוצלחת, אבל אף אחד לא אמר לי משהו כל כך אובייקטיבי כמו "את מניפולטיבית". זאת היתה האמת הראשונה ששמעתי בחיי. היום אני יודעת שכל הילדים הקטנים הם קצת מניפולטיבים. הייתי מניפולטיבית בלי לדעת שאני כזאת, ובאיזשהו גיל זה היה אמור לעבור, אבל ההבדל ביני לבין הילדים האחרים הוא שאחרי שדודה שלי אמרה לי את זה, הייתי מודעת למניפולציות שלי וחשבתי שזאת התכונה הטובה ביותר בי. יש כל כך הרבה דרכים להשיג מה שאת רוצה בלי לדרוש או לריב, וברגע שאת מגלה את הדרכים האלה אין לך כבר סיבה לעשות שום דבר חוץ מזה, הכל מונח לפנייך על מגש. את לומדת לפעמים לבלוע את הגאווה שלך בשביל המטרה, כי גאווה לא לובשים ולא נעשים שבעים באמצעותה ולא נהנים ממנה כל כך. את לומדת לדעת מתי להגיד ומתי לא להגיד דברים, את לומדת לחפש פרטים סביבך, כאלה שיכולים לעזור לך לכבול אנשים אלייך, לקשור אותם בכוח. כל מיני דברים מפלילים, מביכים, מביישים. כאלה שאנשים רק רוצים לקבור ויהיו מוכנים לעשות כל דבר בשביל שזה מה שיקרה. אף פעם לא אמרו לי שאני רגישה, ובאיזשהו מובן זה נכון, כי במושגים של אנשים מסוימים רגישות מתבטאת בהזלת דמעה לכאב של אחר, או בניסיון לשנות את העולם, או באימוץ חתולים נטושים. אבל במושגים שלי אני רגישה. אני רגישה מאוד, רגישה לפרטים, רגישה לעצמי, רגישה לדברים החשובים באמת, כי לא משנה כמה בקבוקים אמחזר, אני לא אציל את כדור הארץ; ולא משנה כמה חתולים אאמץ, עדיין יהיו חתולים ברחוב. אז אני מנצלת את הרגישות שבתוכי למטרות שיכולות לשרת אותי, לשנות משהו במציאות שלי באמת.


פותחים ספר

אחות שמש

בפתיחת ספרו החדש של דרור בורשטיין חוזר הגיבור, אורי אולמן, עורך דין בתחילת שנות ה-40 לחייו, לבית אביו בירושלים כדי לנסות לברר מדוע התאבדה אחותו בדיוק שנה קודם לכן. הרומן מגולל את סיפור התפוררותה של המשפחה. הוצאת כתר

וכמו מתוך שינה כבדה של יום שישי אחר הצהריים שאתה ניעור ממנה בגרון דואב יבש ולרגעים אינך בטוח כלל אם אתה ישן עדיין או שמא התעוררת באמת, יצאתי מן המכונית, עברתי בחצר שלו, שגשם אימתני ממש הכה בה, חלפתי על פני האבנים, האבנים העתיקות שלו, על פני מאובניו, על פני הכלובים הפתוחים של התרנגולות והשרקן שבאו והלכו מהם כרצונם - אף פעם לא סגר חיה בכלוב, אף פעם לא נעל את דירתו - ונעמדתי מול דלתו. הלימונים זרחו באור הסגרירי. ידעתי שהדלת תהיה פתוחה. ידעתי, במגע של אצבעי אפתח אותה אם רק ארצה והוא יהיה שם, מעיין בעמידה בספר או אוכל פרוסת חלה. כל יום שישי היה קונה חלה בשוק מחנה יהודה, מתיישב אל השולחן עם קצת חמאה ו"מחסל את החלה". והוא יגיד לי, בוקר טוב, אם זה עוד בוקר, שב, תגיד לי: מה כבר השעה? ואם אשיב לו "ארבע" הוא יגיד, חמש? חמש? קשה להאמין. היה בו משהו שונה, ולא ידעתי מה.

המתנו לרתיחה. בחוץ הכה הגשם את הפסלים ואת האבנים ואת תל האצטרובלים שלו שבחצר. היה שם גם פסל קטן של "האריה השואג" שמלניקוב עשה כהכנה לאריה הגדול של תל חי. האריה שאג לעננים האפורים ופיו נמלא במי גשמים. "כל זה קיים במציאות," נזכרתי שאמר לי אבא פעם, כשהיינו בחרמון. אולי לא החרמון. הר קר מכל מקום. אולי שדות. הסבתי את הראש מהפסלים שנרטבו ונרטבו שם. ייקח קצת זמן למים, הוא אמר. זה הקומקום האטי. מילאתי במי גשם ("אני מופתע לראות אותך, אורי" - את זה הוא לא אמר), אולי זה לא נראה לך ("אבל הוא בן מאתיים, הקומקום הזה"), אבל הוא בן מאתיים, הקומקום הזה. תגיד לי, הוא אמר, והסתכל על מצלמת הקודאק הישנה שלו, אכפת לך שאצלם אותך? לא עניתי. הוא החזיר את מבטו אל הקומקום. מילמל, "הוא לא עונה."

<hr>

פותחים ספר

בת המקום

גיבורת הרומן של לאה איני היא ג'ני, שחייה מתהפכים עקב מות האפוטרופסית שלה. לא די שעליה לעבור לחסותו של איש זר במדינה אחרת, היא נחשפת למידע המעמת אותה עם גורלה. הוצאת כנרת, זמורה-ביתן

"ג'ניפר-ג'ני? או סמוקי? תעזרי לי כאן, סיס... איך לקרוא לך?... במכתב סמוק, את שומעת אותי? איך לקרוא לך?"

שרלוט המתינה עוד כמה שניות, אך שום תשובה לא הסתננה מדלת הרשת שכמה חרקים מכונסי כנפיים התאמצו לחדור מבעדה פנימה. שרלוט נאנחה, הדפה עצמה משולחן המכתבה הישן שבחדר המגורים בעזרת הכיסא המתגלגל, וקמה וניגשה להעיר את אחותה הקטנה מעילפון הקיץ.

היה חם מכדי להמשיך בפיסול הטראש בחצר הקדמית של הבית, והבחורה השתרעה על מלוא 118 הקילוגרמים שלה על מדרגות המרפסת החזיתית כשגג העץ עם הפיתוחים הקריאוליים מוסיף ומצייר צלבלבים אלכסוניים מוצלים על גופה ולאורך רצפת החזית. כששמעה את אחותה יוצאת, כמעט התפתתה לפקוח עין ולשאול שוב, בפעם האלף, האם באמת הן לא יוכלו להישאר בבית, עכשיו כשגברת סולומון מתה. כלומר, אולי רק סמוקי היתה יכולה להמשיך ולהתגורר בחדר הוורוד-כתום שלה אצל המשפחה החדשה שתחיה כאן, וכך תוכל להמשיך לעבוד בחצר ולפסל את הדברים האלו שלה, כמו שהיתה קוראת להם שרלוט - דברים שהיתה מוצאת במזבלה שמחוץ לפאלמס-ואלי, וגוררת אותם עד הנה במריצה הכתומה - ובטח לעזור להם עם הילדים...

לבן של גברת סולומון שצריך היה להגיע הנה בשבוע הבא מניו יורק, בתחילה לבד, ללא משפחתו, היו ארבעה, ברוך השם. ואת "הברוך השם", היתה אומרת סבתם הזקנה שלא ראתה אותם מעולם, כשחיוך יהודי - כך סמוקי קראה לו - צץ במקום שפעם היו בו שפתיה. סמוקי היתה מציירת אותן מחדש, בכל בוקר, בשפתון כתום-ורוד, לאחר שסיימו עם כל הכנות הבוקר, שאת חלקן ביצעה סמוקי בעומסה את גברת סולומון על גבה.

ההכנות הללו חזרו על עצמן מדי יום: קימה וישיבה על השירותים, חזרה למיטה, פשיטת כתונת הלילה ורחצה, לבישת כתונת היום ומעליה חלוק הבית, אכילה ציפורית של ביציה, רבע אשכולית, טוסט עם ריבת תפוזים לצד שני ספלי תה לואיזה ולימונית, שסמוקי הכינה כמחצית השעה בטרם נכנסה לחדרה, בליעת שמונה כדורים לבנים, בגדלים שונים, ואחד ורוד, עז במיוחד, מריחת המשחה הארומאטית מהחנות של הסיני שמאחורי המרכול, אגב עיסוי עדין שבעדינים, ולבסוף איפור ובישום. בשלב הזה סמוקי כבר היתה מתנשפת למרות שמשקלה של גברת סולומון דגדג, לפי המשקל בחדר הרחצה, את הארבעים ושניים קילו בלבד. ובכל זאת, זה היה הזמן להעלות את השאלה מה יהיה על הבחורה הגדולה שלה, על קטר הדבש שלה, כמו שקראה לה גברת סולומון, כשהגברת הזקנה תלך לעולמה. זה היה הזמן, כי היו בקרים, ובייחוד בעת החלפת הבגדים, שניכר שהמחלה ששנים רק קיננה בגופה של רייצ'ל במצב של תרדמת, טיפסה עליה בעוד כמה אינצ'ים מאז הלילה האחרון, ועד הבוקר כבר דילדלה עוד איבר בגופה הקשיש, ובדיוק כמו שהסביר להן שיקרה, שלב אחר שלב, דוקטור נוקס. בבקרים האלה, לפיכך, היתה השאלה נתלית מעצמה באוויר, רופפת כזרוע של בובת סמרטוטים שמחכה להשתחל לשרוול, עד שרייצ'ל המותשת היתה מצליחה לחייך את החיוך שלה, ואומרת מאחורי חישוק השפתיים שצבע טרי החזירן לפניה, שבלי נדר - כך בשפת הקודש שלה - בלי נדר, היא תדאג לסמוקי, כי קשר גורלות כמו זה שמתקיים ביניהן כבר עשרים שנה, לא זורקים לזבל.

אלא שעכשיו התברר לסמוקי שהיה זה שקר גס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו