בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אור בין האוקיינוסים": כיצד פורטים על נימים בעמקי הנפש

ספרה של מ.ל. סטדמן נהיה רב מכר לא רק בגלל העלילה הסוחטת דמעות, אלא דווקא בגלל הנושאים המיתולוגיים והקלאסיים הרבים שבהם הוא מטפל

6תגובות

אור בין האוקיינוסים
מ.ל סטדמן. תירגמה מאנגלית: ברוריה בן־ברוך. הוצאת כתר, 394 עמ’, 98 שקלים

מיד בפסקה הראשונה של “אור בין האוקיינוסים” מבין הקורא מדוע הפך הספר הזה לרב מכר. איזבל שרבורן עסקה בטיפוח קברו של הילד השלישי שאיבדה כתוצאה מלידה מוקדמת, כששמעה בכי של תינוק. תינוק עזוב המתגלה פתאום הוא דמות שחוזרת על עצמה במיתולוגיות שמוכרות לכל מי שהוא בן העולם המערבי. באקספוזיציה הזאת רומזת מ.ל סטדמן שמשהו גדול עומד להתרחש, ושלתינוקת הזאת נכונו גדולות ונצורות. הרי גם אדיפוס המלך היה תינוק עזוב; גם רמוס ורומולוס, התאומים שיסדו את רומא, הושלכו לטיבר; ואפילו משה נמצא בתיבה ששטה ביאור.

בשלב הזה עדיין לא ידוע אם התינוקת תביא גאולה או סבל למי שמצא אותה, והמתח בין שתי האפשרויות מזין חלקים רבים בעלילה. בתחילה בטוחה איזבל שהבכי שהיא שומעת הוא פרי ייסוריה: נישואיה לטום שרבורן, שומר המגדלור שחזר ממלחמת העולם עם אותות הצטיינות אבל עם פגיעה נפשית, הם נישואים מאושרים אמנם, אבל חשוכי ילדים. התינוקת נראית לה כהתגשמות של משאלה, ששום כוח לא יכול היה להגשימה, זולת התגלות אלוהית.

גם בבחירה לנהל חלק גדול מהעלילה במקום מרוחק, על אי בודד למעשה, ממקמת המחברת את הקורא בסיפור אחר. הוא אינו מיתולוגי, אבל הוא פורט על נימים בעמקי הנפש האנושית: “רובינזון קרוזו” של דניאל דפו. במיקום הגיבורים על האי הנטוש הזה, היא הופכת אותו לניסוי מעבדה שבו היא בוחנת את יכולתם להקים ציביליזציה פרטית: התהיה הציביליזציה הזאת אוטופיה של נועם ומעשים טובים, או שמא ינהלו אותה בני הזוג שרברון בהתאם לחולשותיהם? המאבק בין מימוש משאלת לב לבין המעשה הנכון לעשותו גם הוא ציר מרכזי בסיפור.

וכך, כשהמחשבות הללו אופפות אותו, או לפחות התחושה שהסיטואציה הזאת מוכרת לו מאיזה מקום, יכול הקורא ללוות את הגיבור, טום, שאשתו שולחת אותו לסירה שנסחפה אל חופי האי, ועליה גבר מת ותינוקת חיה. הוא קובר את הגבר ולוקח את התינוקת הביתה. לרגע הם חושבים לדווח לשלטונות, אבל מוותרים על זה חיש מהר: איזבל נענית לכוחות שהם חזקים מכל מוסר ומכל היגיון, מיניקה את התינוקת, קוראת לה לוסי, ומודיעה לבני משפחתה ביבשת שילדה בת. לוסי מאירה את חייהם של הזוג שרבורן באור יקרות, אבל המחשבה שיש אי שם אם שמחכה לה לא נותנת לטום מנוח. איזבל, לעומתו, מסרבת לשמוע על האפשרות להיפרד מהילדה, אך שכשהם מגיעים לפוינט פרטרג’ז, עיירת הולדתה של איזבל, נודע להם מי התינוקת שלהם.

מרגע שאמה הביולוגית של לוסי מקבלת שם ופנים, מתברר שלא רק לוסי נושאת עמה סימנים של גיבורים מיתולוגיים, אלא גם טום. דמותו מעוצבת כבן דמותו המודרני והריאליסטי של אדיפוס. את מלכותו של אדיפוס מחליפים אותות ההצטיינות במלחמה, ואת הארמון בתבי מחליף המגדלור, וגם מוצאו של טום, כמו של אדיפוס, לוט בערפל. וכמו גיבור טרגי אמיתי, גם אם אינו פונה לאורקל מדלפי, מבין טום שהאמת והמוסר יביאו את הקץ על אושרו ועל אושרן של איזבל ולוסי.

“אור בין האוקיינוסים” נהיה רב מכר לא רק בגלל העלילה הסוחטת דמעות, אלא דווקא בגלל הנושאים המיתולוגיים והקלאסיים הרבים שבהם הוא מטפל: מוצאם האמיתי של תינוקות עזובים, ציביליזציות פרטיות מעשה ידי אדם וגם, כמובן, משפט שלמה. סטדמן אינה מעלה את הנושאים הללו ודנה בהם באופן מפורש או דידקטי חלילה, אך הקורא, גם בלי שיחוש בכך, מתמסר לספר ולגיבוריו הודות לתחבולות ספרותיות מתוחכמות.
האם זה לגיטימי? בוודאי, השאלה היא רק כיצד עושים זאת. המכשפות שמבשרות לבנקו שלא יזכה במלוכה אבל שילדיו יהיו מלכים, ולמקבת שהוא יזכה במלוכה אבל לא יוריש אותה לילדיו, מציגות לקהל בדיוק אותן סוגיות שבהן עוסקות סדרות כמו “היפים והאמיצים” או “שושלת”. כל היצירות הללו מעלות את השאלה מי יירש את ההון או את הכוח. מקבת נבדל מהן בלשון, בעיצוב ובעידון, אבל לא בנושא, ומחבר שמצליח לזהות נושאים מיתולוגיים וקלאסיים ולשלב אותם ביצירתו באופן אלגנטי, סולל את דרכו לכתיבת רב מכר, לא רק מפני שהנושאים הללו מעסיקים את האנושות, אלא גם מפני שהם מוכרים לקוראים, מיצירות ספרותיות אחרות או ממעמקי נפשם. סטדמן הוכיחה שליטה טובה גם במלאכת הליקוט וגם במלאכת הרקמה, והספר שלה אינו רק רב מכר, אלא גם ספר יפה ומעורר מחשבות רבות.

The Light Between Oceans / M.L Stedman



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו