מודרניות נזילה על פי זיגמונט באומן

הסוציולוג היהודי, שאינו נוכח בשיח הישראלי, תמה על כך שדווקא היהודים, שהיו בעבר קורבנותיהן של מדינת הלאום באירופה, דבקים היום בערכיה

יעד בירן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
יעד בירן

תרבות בעולם מודרני נזיל
זיגמונט באומן. תרגמה מאנגלית: מיכל ספיר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 107 עמ', 74 שקלים

בהרצאתו במכון ון־ליר בירושלים בחודש שעבר הזכיר זיגמונט באומן את הסוציאליסט היהודי האוסטרי אוטו באואר ואת הגותם של המרקסיסטים האוסטרים מראשית המאה ה-20. הם סברו כי הדרך ליישובו של הסוציאליזם הבינלאומי עם הזהות הלאומית היא באמצעות מדינה שוויונית רב־לאומית, שבה נהנים העמים השונים מאוטונומיה תרבותית. בהקשר הזה נקב באומן בשמו של ולדימיר מֶדֶם, מהוגי הדעות החשובים של תנועת הבונד הסוציאליסטית־היהודית, שאימץ אף הוא גישה דומה לפתרון מצבם של היהודים במזרח אירופה. מדם טען כי הזכות לזהות לאומית היא זכות בסיסית של בני אדם, וכפיית התבוללות תרבותית בידי המדינה אינה אלא סוג נוסף של דיכוי של המעמדות החלשים. עם זאת, מדם לא ראה במדינת הלאום פתרון לשאלת הזהות הלאומית; ובפרט במציאות הרב־לאומית של מזרח אירופה, שבה כל ניסיון ליצירתן של מדינות לאום היה מתכון בטוח לסבל ולדיכוי בלתי פוסקים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ