מה הקשר בין עמנואל קאנט לביטוי "אתה חי בסרט"

הגילוי שעולם התופעות הוא מראית עין נראה כיום מובן מאליו. אבל צריך לשוב אל "ביקורת התבונה הטהורה" ולראות עד כמה שינה חיבור זה את העולם

אירי ריקין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אירי ריקין

ביקורת התבונה הטהורה
עמנואל קאנט. תירגם מגרמנית והוסיף מבוא והערות: ירמיהו יוֹבֵל. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 654 עמ’, 149 שקלים

הידיעה האנושית היא פרדוקס. מצד אחד, כבר אפלטון תהה כיצד אנו יודעים כל כך הרבה, לאור מיעוט הראיות העומדות לרשותנו. מצד שני תהו אחרים כיצד אנו יודעים ומבינים כל כך מעט, אף על פי שהראיות העומדות לרשותנו עשירות כל כך. דבר אחד בטוח. "לתבונה האנושית יש גורל מיוחד: מעיקות עליה שאלות שאין ביכולתה לסלק אותן, אך אין גם ביכולתה להשיב עליהן, כיוון שהן חורגות מכל יכולותיה של התבונה האנושית". כך, במשיכת קולמוס אחת, תימצת קאנט בפתח ספרו את מצבו של האדם, כיונק עצוב שיודע להסתרק; האורגניזם היחיד שחוקר את טבע העולם ועצמו, אך גם מי שנידון להישאר לנצח עם חצי תאוותו בידו. שהרי גם אם נצליח להבין פרח או חרק, לעד לא נפתור את תעלומת טבע הדברים, כל עוד אנו חלק מהתעלומה שאנו מנסים לפתור (מה גם שאילו המוח האנושי היה כה פשוט עד שיכולנו לפענח את סודותיו — לא היינו מבינים אותו למרות הכל, כי היינו מן הסתם טיפשים מדי).

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ