שוק העבדים הרומאי נגד לימודי המגדר

לדעת המחקר הפוסט מודרני, ז'אן ליאון ז'רום הוא צייר אוריינטליסטי שהנציח
 את שליטת הגבר הלבן על המזרח. ואולי לא?

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יונתן הירשפלד

במאמרה "המזרח המדומיין", שנעשה מפורסם למדי בחוגים מסוימים, תוקפת לינדה נוכלין את הצייר האוריינטליסטי ז'אן ליאון ז'רום. לנוכלין מהלך מורכב וראוי ולא נוכל לסקור את כולו כאן. אבל את שני הטיעונים העיקריים שלה אני מבקש למוטט בטור זה, האחרון בטרילוגיה שיוחדה לצייר זה.

הטיעון הראשון שלה עוסק בריאליזם של ז'רום: הריאליזם פרי המיומנות הטכנית המרובה מטרתו לבסס את עליונות האדם הלבן (הסובייקט, המתבונן) על האדם המזרחי (האובייקט, המושא למבטו). טיעונה השני הוא שהנושאים השונים המציגים עירום נועדים לייצר ארוטיזציה (ואולי גם אקזוטיזציה) של המזרח ובכך לבסס את שליטת המין הגברי בנשי ובמשתמע, ליצור אנלוגיה שכמו שגברים שולטים בנשים כך שולט המערב הרציונלי במזרח החושני. אלו הם טיעונים רציניים ומנוסחים לעילא, ולא הבלים שאפשר לנפנף.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ