האוטוביוגרפיה הרוחנית של יאיר גרבוז

כמו הקולאז’ים שלו, גם רשימותיו של גרבוז על ספרים ואמנות ב"בית בגליל: יומן" מתחברות לשפע אסוציאטיבי מרהיב, משעשע וביקורתי

אילת נגב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אילת נגב

בית בגליל: יומן 

יאיר גרבוז. הוצאת אחוזת בית, 432 עמודים,
 78 שקלים

אי אפשר לטעות בעבודות הקולאז' של יאיר גרבוז. על משטח ענק של דיקט הוא מצייר פרצופים, אשה על ספסל, גבר במגבעת, זוג אופניים, מדביק חפצים, "מזייף" קטע מציור של גוגן או מאנה, שותל את דמותו המצולמת לצדם של מי שנחשבים ל"אחרים", כמו ערבים או מזרחים, מערב אלמנטים מהביוגרפיה האישית שלו בדימויים מהמציאות החברתית או הפוליטית. גרבוז, שבמוסף הסאטירי "דבר אחר" של העיתון "דבר" נהג לחתום "י. פולני", זורע בציוריו כותרות וכתובות משעשעות ורב־משמעיות כמו "להחזיר התרעה ליושנה", "ויהי רהב כבד בארץ", "הערבים עוברים בשקט", "בימי שלוט השולטים", "נשמט יהודי", "מתינו על כתפינו", "פופ בארץ חמדת אבות", ועוד ועוד. לסדרת ציורים בנושא הנצרות, שבה ישו הלך על המים, קרא "יהושע הפגוע". לא פעם מצאתי עצמי מרותקת שעה ארוכה לציור שלו, קוראת בגזירי העיתון הישנים שהדביק עליו ומנסה לבחון את הפרטים, לפענח את כוונת האמן, ובאיזו צורה הוא מפרק הפעם מיתוסים ושוחט פרות קדושות בחברה הישראלית.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ