בן-גוריון ראה את הציור הזה ונותר המום

גילה בלס מציגה את המאבקים הדרמטיים של קבוצת האמנים "אופקים חדשים", שהשפיעה יותר מכל על עיצוב פני הארץ הזאת

הדסה וולמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הדסה וולמן

אופקים חדשים: הולדת ההפשטה באמנות הישראלית

גילה בלס. הוצאת מודן, 327 עמודים, 168 שקלים

ביולי 1948, זמן לא רב לאחר הכרזת המדינה, חנכה אגודת הציירים והפסלים את ביתה החדש ברחוב אלחריזי בתל אביב בתערוכה גדולה. אווירה של התחלות שררה בכל. שרים וקצינים בכירים, נציגי שגרירויות וקהל רב גדשו את המקום בערב הפתיחה. אבל מי שבלטו במיוחד באירוע החגיגי היו הנעדרים ממנו: 15 מבכירי האמנים, שנחשבו כבר אז כטובי הציירים בארץ. למחרת פירסמו הפורשים, 14 ציירים ופסל אחד, גילוי דעת שעורר רעש גדול, ובתוך זמן קצר הציגו תערוכה מקבילה משלהם, במוזיאון תל אביב. הם התנגדו לתערוכות חתך שוויוניות. "באמנות אין דמוקרטיה", אמר מרסל ינקו, אחד החברים. גילה בלס עורכת לקוראים בספרה החדש מעין סיור בתערוכה החשובה הזאת, למרות הקושי בשחזור, כי חלק מהיצירות כבר לא קיימות; הן נהרסו או כוסו על ידי הציירים בציורים אחרים.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ