חנוכה |

כשיעמוד גוי ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה או יהרגנו, יעבור ואל ייהרג

לא בכדי תופסים סיפורי מות הקדושים של אלעזר הזקן ושל חנה ושבעת בניה מקום שולי בלבד בין שלל המוטיבים של חג החנוכה. הרעיון שיש לסבול ולמות למען עקרונות לקוח כולו מן התרבות היוונית וההלניסטית וזר במידה רבה לרוח היהדות, או לפחות נתון במחלוקת

איתמר גרינולד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתמר גרינולד

בין שאר הדברים, קובעים חגי ישראל עמדות שונות בעיצוב הזהות היהודית, מלכתחילה הדתית ובהמשך הזמן גם התרבותית הכללית. חג החנוכה הוא אחד המועדים בלוח השנה היהודי שאין לו רקע מקראי, אך הוא בולט בכך שהוא מעצב לפחות ארבעה נושאים מרכזיים הקובעים פנים שונות בזהות זו. מבחינת ההלכה הדתית והפולקלור יש להדלקת נר חנוכה מעמד מרכזי בעיצובו של החג, וזאת על בסיס של נס (פך השמן; ראה שבת כ"א עמ' ב'). נקבעות כאן פנים של זהות יהודית שאין לה בעיקרה זיקה למאורעות ההיסטוריים־צבאיים, כפי שאלו מתוארים בהרחבה בספרי המקבים א' וב'. כבר עמדו רבים על כך שייתכן שעצם הדגשת הנס המתקשר להדלקת הנר מעצימה פנים של זהות המשכיחה את זכרם של החשמונאים ומעשי גבורתם (ראה בהמשך), למרות שבתפילות החג יש איזכור קצר שלהם ושל מעשיהם.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ