אל הגולה תל אביב היושבים אל נהר כבר

בניגוד לגלות בבל שנחרתה בזיכרון הלאומי, גלות יהויכין שהתרחשה 11 שנים קודם לכן לא הונצחה כלל. מחקר חדש מגלה שגולי יהויכין, שהתבססו כלכלית וחברתית בבבל והקימו ערים ויישובים יהודיים, הם שהניחו את התשתית לחיים יהודיים מחוץ למולדת

יאיר הופמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יאיר הופמן

"בשנה השביעית בחודש כסלו אסף מלך אכד את חילו וצעד אל ארץ חתי וצר על עיר יהודה. בחודש אדר ביום השני כבש את העיר ותפס את המלך. מלך כלבבו הפקיד בתוכה קיבל מס כבד ושלח לבבל".

כרוניקה אכדית זו של נבוכדנאצר השני מלך בבל משנת 598 לפסה"נ היא עדות חוץ מקראית מרכזית על הרקע לגלות הראשונה של יהודה — גלות יהויכין. מתוך מלכים ב' כ"ד ח'-י"ז מתברר שיהויכין הוא המלך שנתפס והוגלה עם "כָּל־הַשָּׂרִ֞ים... כָּל־גִּבּוֹרֵ֣י הַחַ֗יִל עשרה עֲשֶׂ֤רֶת אֲלָפִים֙ גּוֹלֶ֔ה וְכָל־הֶחָרָ֖שׁ וְהַמַּסְגֵּ֑ר... וַיֶּ֥גֶל אֶת־יְהוֹיָכִ֖ין בָּבֶ֑לָה וְאֶת־אֵ֣ם הַ֠מֶּלֶךְ וְאֶת־נְשֵׁ֨י הַמֶּ֜לֶךְ וְאֶת־סָרִיסָ֗יו וְאֵת֙ אולי אֵילֵ֣י הָאָ֔רֶץ הוֹלִ֛יךְ גּוֹלָ֥ה מִירוּשָׁלִַ֖ם בָּבֶֽלָה".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ