מדרש של יום | שבועות, חג הכפייה הדתית

חג השבועות מכונה גם חג מתן תורה, משום שלפי המסורת ביום זה נערך מעמד הר סיני ובו ניתנה התורה לישראל. ניתן היה לצפות שחז"ל ידגישו את קבלת התורה מיד האֵל על ידי האדם מתוך חירות פנימית, אך במפתיע קיבלו קולות אחרים במדרש את רשות הדיבור

אדמיאל קוסמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אדמיאל קוסמן

חג השבועות מכונה גם חג מתן תורה, משום שלפי המסורת ביום זה נערך מעמד הר סיני ובו ניתנה התורה לישראל. ניתן היה לצפות שחז"ל ידגישו את קבלת התורה מיד האֵל על ידי האדם מתוך חירות פנימית, אך במפתיע קיבלו קולות אחרים במדרש את רשות הדיבור. אחד המדרשים המצוטטים ביותר, והמעניקים למעמד הזה אופי קודר וכוחני, הוא זה של רב אבדימי בר חמא. בהסתמכו על הנאמר בתיאור המעמד בשמות י"ט י"ז: "וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר", הוא קורא את הפסוק בקריאה מילולית וטוען כי העם לא עמד למרגלות ההר אלא מתחת להר. על פי זה הוא טוען כי הפסוק "מלמד שֶכָּפָה הקב''ה עליהם את ההר כְּגִיגִית — ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה — מוטב, ואם לאו — שם תהא קבורתכם" (שבת פ"ח ע"א). כמדומני, מה שהוביל חכם זה לחוש בפסוק את אלמנט הכפייה היה התיאור הפותח "וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת הָעָם" — כביכול הוציאם משה בעל כורחם.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ