וְזִנְבוּם בַּחֲמַת, מֵעַכּוֹ עד לבוֹא חֲמָת

החל מימי יונתן החשמונאי ועד לימי אלכסנדר ינאי עשו המלכים החשמונאים מאמצים אדירים לדחיקת האוכלוסייה הנוכרית שישבה בגליל ויישוב של מהגרים מיהודה במקומם. פועלם כמעט ולא נזכר בספרות חז"ל או שנזכר לגנאי, ועם זאת, בפיוטים מן התקופה הביזנטית שנתחברו ברובם בגליל דמותם של החשמונאים היא דווקא חיובית באופן עקבי

עוזי ליבנר ורועי צבר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עוזי ליבנר ורועי צבר

ידיעותינו על הגליל בתקופה ההלניסטית מצומצמות ביותר (63-332 לפני הספירה הנוצרית). יש בידינו רק ידיעות היסטוריות אחדות הנוגעות לאזור, ורק בחפירות בודדות נחשפו שכבות יישוב מתקופה זו. כתוצאה מכך נותרות שאלות יסוד ללא מענה: מי היו תושבי הגליל בתקופה זו ומה היתה שפתם ודתם? על מה התבססה כלכלתם והאם היו חשופים לקשרי מסחר ולהשפעות תרבותיות מן החוץ? מן המקורות ההיסטוריים עולה כי דעיכתה של האימפריה הסלאוקית, במאה השנייה לפנה"ס הביאה לצמיחתן של ממלכות מקומיות שנאבקו ביניהן על השליטה במרחב הארץ־ישראלי, כגון הממלכה החשמונאית ביהודה, ממלכת היטורים באזור בקעת הלבנון, או הערים הפיניקיות האוטונומיות צור, צידון ועכו לאורך החוף.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ