חנוכה | "דמו עלינו ועל בנינו" או: במה אנו אשמים?

אחת התוצאות של מרד החשמונאים, שנועד להשתחרר מעולה התרבותי והפוליטי של היוונות, היה עלייתה של הנצרות, שהיריבות בינה ליהדות הגיעה עד מהרה לקרע עמוק. החל בתקופת האמנציפציה במאה ה-19 נעשו ניסיונות לאחות את הקרע, ששיאם בהחלטת הוותיקן משנת 1965 ש"אין להאשים ללא הבחנה את כל היהודים של אותו זמן או את היהודים כיום בפשעים שבוצעו במהלך ייסורי המשיח"

איתמר גרינולד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתמר גרינולד

כידוע, חג החנוכה מסמל במסורת היהודית את הניצחון של התרבות הדתית היהודית על התרבות היוונית האלילית. כיבושי אלכסנדר מוקדון ברבע האחרון של המאה הרביעית לפנה"ס הם שהחלו את התקופה ההלניסטית במזרח, כולל ארץ ישראל. מרד החשמונאים באמצע שנות השישים של המאה השנייה לפנה"ס מציין את הניסיון הדרמטי להשתחרר מעולה התרבותי והפוליטי של היוונות. העוקב אחר ההיסטוריה של מלכי בית חשמונאי ייווכח לדעת שמידת ההצלחה לאורך זמן של ניסיון זה לא היתה מובטחת. מכל מקום, אחת התוצאות של מרד זה היתה עלייתם של זרמים וקבוצות שהתחרו בינם לבין עצמם על ההגמוניה בעיצוב דמותה וזהותה של היהדות.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ