תמונה | האהבה היא מעגל חשמלי

בציוריו של פאולו ורונזה על האהבה הזוג הרומנטי לעולם אינו מונה שני אנשים, תמיד יש שלישי הנושא עליו את המטען של הפנטסיות שאנחנו מביאים לקשר, האקסים שאנחנו סוחבים אתנו

יונתן הירשפלד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יונתן הירשפלד

רציתי לכתוב על אהבה. לקחת ציור מלא רוך וקירבה ולנתח אותו בדרכי. הכלה היהודייה של רמברנדט, למשל, עם יד החתן על החזה של אשתו, מחווה שאין דומה לה בכל הציור המערבי. ותחת זאת, אני כותב על "אי־נאמנות" של פאולו ורונזה.

"אי־נאמנות" הוא אחד מסדרה של ארבעה ציורים על אהבה שצייר ורונזה בשנת 1575 לערך לחלל אחד. חוקר האמנות טי ג'יי קלארק מקדיש לסדרה פרק יפהפה בספרו "Heaven on Earth", בו הוא מבקש לראות את הציורים במסגרת של תימה גדולה יותר על תפקידה של האמנות כמסמן של קו האופק שהמדע, הדת והפילוסופיה כושלים בתיאורו. הוא מתאר את הארציות שלנו הצופים, בהתחשב בנקודת המבט המיוחדת כלפי הדמויות, כביכול מלמטה כלפי מעלה אל עבר מעין במה מוגבהת מופזת אור לבן, הנראית מבעד למכשול כלשהו. דמויותיו של ורונזה, הוא אומר, חיות באותו אתר על קו האופק המדומיין שלנו: עדן עלי אדמות. אתר של פגאניות וחיות שבו היחסים בין המינים הם תיאטרון, ולרוב קומדיה.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ