ט' באב | תשעה באב, עשרה באב או חמישה עשר באב

קשה לקבוע על פי המקורות מתי בדיוק חרב בית המקדש, ונראה שתשעה באב התקבע כיום אבל מאוחר מאוד כתאריך של פשרה, ולא בלי לעורר תמיהות הלכתיות, שהרי הוא חל בתקופה של "קורבן העצים" שהמשנה אוסרת בה על התענית

איתמר גרינולד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתמר גרינולד

יש שתי עדויות מקראיות על המאורעות שקרו בין עשרה בטבת לעשרה באב שנתיים לאחר מכן. האחת נזכרת בספר ירמיהו: "וַיְהִי בַשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְמָלְכוֹ (של צדקיהו) בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (טבת, שהוא החודש העשירי מניסן שלפניו) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלִַם... וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה (אחת־עשרה שנים, כלומר, לאחר שנתים) לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ. בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי (תמוז) בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ... וַתִּבָּקַע הָעִיר (החומות נפרצו)" (ירמיהו נ"ב ד'-ז'; וראו שם ל"ט א'-ב' וכן מלכים ב' כ"ה ג'-ד'). במלים אחרות, לפי ירמיהו תשעה בתמוז הוא היום הקובע למאורע ולא שבעה־עשר בו, כפי שנקבע לאחר מכן במשנה (ראו בהמשך).

תגיות קשורות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ