אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליבוביץ כהוגה יהודי מהפכני

E

תגובה על מאמרו של אדמיאל קוסמן, "נגד ליבוביץ"

שתפו בפייסבוק

שלוש התבטאויות של אדמיאל קוסמן ("נגד ליבוביץ", "תרבות וספרות", 19.10) ראויות לתגובה.

הראשונה היא שהתיאולוגיה של ליבוביץ "דלה באיכויותיה" ואלמלא דעותיו הפוליטיות מעטים היו מתעניינים ברעיונות אלו, ואכן מחוץ לישראל הוא "כמעט ואינו מוכר". הטענה השנייה היא שליבוביץ היה איש דגול בתחומי המדע; והשלישית, תוך התייחסות לתורתם של בובר ולוינס, שהיא "אמת דתית גדולה".

על הראשונה אפשר לשאול מדוע יש להתייחס לתיאולוגיה של ליבוביץ בנפרד מהגותו הדתית בכללה? הרי תמצית הגותו כהגדרתו של אבי שגיא (בתוך: דת ללא מטפיזיקה, מחשבות, אפריל 1995) "הסטת משמעותה של היהדות מהתחום המטאפיסי־תיאולוגי ותפישתה כמערכת ערכית", וזו לדברי שגיא היא לא פחות מאשר "מהפכה עמוקה בהגות היהודית"; ובמאמרו "אתגר השיבה אל המסורת" (כתר, 2003, פרק 16, עמ' 400) — "מהפכה קופרניקאית".

אם ליבוביץ ניסה לבסס את הדת היהודית ללא הנחות מטאפיסיות ותיאולוגיות ביחס לאל ולעולם (שאותם כידוע לא ניתן להוכיח), אז על מה מבוססת הטענה בדבר התיאולוגיה ה"דלה"? זו אינה טענה חדשה. אביעד קליינברג (במאמרו: הדת הליבוביציאנית, "הארץ", 16.8.1995) קרא לאלוהי ליבוביץ "קבוצה ריקה", אך במסגרת דיון כולל בהגותו.

ליבוביץ, כידוע, סבר שהאל הוא יש טרנסצנדנטי שאינו ניתן להכרה על ידי בני אנוש. אז כיצד ניתן לצפות ממנו שיטען טענה כלשהי על האל ותאריו?

הרקע לתזה המהפכנית של ליבוביץ אינה רק עיסוקו כמדען והשפעתם של הוגים כפופר וויטגנשטיין עליו, אלא, לדעתי, גם המשבר האמוני בעקבות השואה. כיצד אפשר להסביר את רצח שישה מיליון יהודים (כרבע מהם ילדים) עקב חטא כזה או אחר? אך אם האל איננו, כדברי ליבוביץ, "מנהל החשבונות של העולם" וההיסטוריה אינה אלא סך כל רשעותם וטיפשותם של בני האדם (בעקבות ההיסטוריון האנגלי גיבון), אזי השואה היא תוצאה של רשעות איומה, אבל אנושית.

על טענתו של קוסמן שאלמלא דעותיו הפוליטיות של ליבוביץ מעטים היו מתעניינים ברעיונות אלו — האמנם? שלושה ספרים (ישעיהו ליבוביץ, עורכים: אסא כשר ויעקב לוינגר, אגודת הסטודנטים אוניברסיטת תל אביב, תשל"ז) הכוללים כ-60 מאמרים שנכתבו על ידי חוקרים רבים ורובם עוסקים בהגותו הדתית והשלכותיה על המדינה, החברה והמוסר יצאו לאור, ולמעלה משני תריסר ספרים פורסמו על ידי תלמידיו, פרשניו מבקריו ומתנגדיו — האחרון שבהם ספרם של אסא ונעמי כשר יצא לאור רק לאחרונה. כל היבול הזה רק "עקב דעותיו הפוליטיות"?

דווקא התואר שקושר לו קוסמן "מדען דגול" חוטא בהפרזה. בתחומים שלמד ולימד — ביוכימיה, כימיה אורגנית ונוירופיסיולוגיה — לא נרשמה על שמו, ככל הידוע לי, שום פריצת דרך מדעית. התואר "איש רנסנס מודרני" היה מתאים לו יותר. "המהפכה הליבוביציאנית" קשורה להגותו הדתית ולא לעיסוקו במדעי הטבע והרפואה.

לבסוף, תוך כדי דיון במשנתם של בובר ולוינס השתרבב במאמרו של קוסמן הביטוי "אמת דתית גדולה": "זאת בשעה שהאמת הדתית הגדולה היא שכל מי שיפתח את לבו, יהודי כגוי, גבר כאשה, ישמע, אם רק יקשיב, את דְּבר האל בכל סיטואציה, ולו הפרוזאית ביותר, בתוך זרם אירועי החיים". הביטוי "אמת דתית גדולה" טעון הסבר. אם מדובר ב"אמת" במשמעותה בשיח היום יומי הרי שזה משפט חסר פשר (האם יש תנאי כלשהו שאם ימלא אותו האדם, ישמע את האל?). אם מדובר ב"אמת" במשמעותה התנכ"ית, דהיינו באמונה, הרי שאין אמת מידה שבה ניתן לבחון את אמונתם של בובר ולוינס מול זו של ליבוביץ ולהגיע למסקנה שאמונה אחת עדיפה על פני השנייה. ניתן רק לומר שאמונתו של ליבוביץ מושתתת על יסודות רציונליים — המצוות שהן יצירה אנושית, כדבריו, הן המערכת המכוננת את הדת, וקיומו של יש טרנסנדנטי שאינו מעורב בעולם מהווה רדוקציה משמעותית לאל ששוכן בלבו של כל אחד, שמיעה "בוגרת" לדברי לווינס שמי שנענה לה יכול לחוש אותו חיבור מסתורי בין עולמו הזעיר לסדר האלוהי סביבו. אשרי המאמין.

דברי הסיכום של אבי שגיא (ב"דת ללא מטפיזיקה") מסבירים מדוע הגותו של ליבוביץ מעוררת סערה גם היום, 24 שנים לאחר מותו.

בשורות האחרונות שכתב פון רייט לספרו הקלאסי של נורמן מאלקולם, "לודויג ויטגנשטיין — ממואר", הוא כותב: "לא פעם חשבתי כי מה שעושה את עבודתו של אדם לקלאסית הרי זה תכופות אותה מורכבות שבעת ובעונה אחת גם מעוררת את תשוקתנו להבנה בהירה וגם עומדת בפניה". דברים אלו שנכתבו על חייו ועבודתו של ויטגנשטיין יפים אף ביחס להגותו ולחייו של ישעיהו ליבוביץ, שיותר מכול עורר את ההגות היהודית מקיפאונה ופתח לפניה אופקים חדשים, מעמיקים ובעייתיים כאחד.

אוהבים/ות ספרים? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של מוסף "ספרים" של "הארץ"

מידע כללי

  • 62 מיליון תושבי מדינה
  • 301,338 שטח במ"ר
  • +39 קידומת
  • איטלקית
  • ישראל מינוס שעה אחת
  • אירו
  • שקע שני פינים כמו בישראל
  • 220 וולט
  • 3-4 יורו
איפה ולאן
תחבורה ציבורית באיטליה

יש טיסות פנימיות בין הערים הגדולות – רומא, מילנו, נאפולי, טורינו. רשת הרכבות מספקת תחבורה פנימית טובה ומהירה. חברת הרכבות המרכזית היא Trenitalia. http://www.trenitalia.com/

ערים גדולות

רומא, נאפולי, גנואה, טורינו, מילנו, ונציה, לה ספציה, פלרמו

מהם 7 אתרי החובה?

המרכז העתיק של רומא ובמרכזו הקולוסיאום. התעלות של ונציה. המגדל הנטוי של פיזה. עתיקות העיר פומפיי ליד נאפולי. אגם קומו. חוף אמאלפי והאי קפרי. מרכז העיר פירנצה והגלריה אופיצי.

מהם אתרי המורשת העולמית?

באיטליה הוכרזו 48 אתרי תרבות ו-5 אתרי טבע כנכס עולמי. בין היתר אפשר למצוא ברשימה ארוכה זו את האתרים הבאים: הבזיליקה של אסיזי, הגן הבוטני בפדואה, המרכז ההיסטורי של פירנצה, המרכז ההיסטורי של נאפולי, המרכז ההסיטורי של סיינה, גני מדיצ'י בטוסקנה, חמשת הכפרים – צ'ינקווה טרה ליד גנואה, כיכר הדואומו בפיזה, ציורי הסלע בוואלקה-מוניקה, מבני הטרולי באלברובלו.

שמורות הטבע המרכזיות

Parco Nazionale d'Abruzzo, Lazio e Molise Parco Nazionale Alta Murgia Parco Nazionale dell'Appennino Lucano Val d'Agri - Lagonegrese Parco Nazionale dell'Arcipelago di La Maddalena Parco Nazionale dell'Asinara Parco Nazionale delle Cinque Terre Parco Nazionale Gran Paradiso Parco Nazionale del Vesuvio

שאלות ותשובות
האם יש טיסה ישירה?

יש טיסות ישירות מנתב"ג לרומא ולמילנו. בתקופת הקיץ יש טיסות ישירות גם לוורונה, לנאפולי ולוונציה. אל על ואליטליה הן החברות הסדירות שמפעילות טיסות ישירות לאיטליה.

כמה זמן נמשכת הטיסה?

4 שעות

האם צריך אשרה?

ישראלים אינם זקוקים לאשרה בכניסה לאיטליה.

מתי כדאי לנסוע?

איטליה שוכנת בדרום מערב אירופה. האקלים בחלק הדרומי של המדינה ים תיכוני לחלוטין ודומה מאוד לזה שבישראל. באזורים הצפוניים, בהרי הדולומיטים ובאלפים – שורר מזג אוויר ממוזג ואירופאי. בתקופת החורף יכוסה אזור זה בשלג. הקיץ בדרך כלל חם. כדאי לבדוק את האקלים באזור אליו נוסעים.

איזה סים מקומי מתאים?

סים של חברת TIM או של חברת VODAFONE

איך מגיעים מהשדה ברומא למרכז העיר?

הרכבת שמחברת את שדה התעופה לתחנת הרכבת המרכזית – טרמיני נקראת Leonardo Express. היא יוצאת בכל חצי שעה והמחיר 14 יורו. כמו כן יש אוטובוסים מיוחדים של חברת Terravision או של COTRAL. המחיר זול יותר מהרכבת (6 יורו) והנסיעה נמשכת כשעה.

בריאות באיטליה

תנאי ההיגיינה במדינה טובים. אין בעיות בריאות מיוחדות. שירותי הבריאות טובים.

איפה נמצאת שגרירות ישראל?

Via Michele Mercati 14, 0019,Roma

כתבות מומלצות באיטליה

אטרקציות ברומא: עשר עצירות חובה

אור בר שלום

רומא עם הילדים: המדריך השלם לטיול משפחתי

קרן הבר

קסמן של העיירות הטוסקניות מימי הביניים

משה גלעד

בזמן שכולם נוסעים לאמלפי, סעו אתם לליגוריה

שחר פרנהיימר

טיול בדולומיטים: המסלול, הנופים ומה עושים?

ניו יורק טיימס

מסע בין אגמים: לטייל בנפלאות הטבע של צפון איטליה

משה גלעד

הצבעים של סן רמו: טיול בריביירה האיטלקית

משה גלעד

פלאי פוליה: היעד הכי יפה שאתם עדיין לא מכירים

עכבר העיר

בין חופים, כפרים והרים: מסלול טיול בסרדיניה

משה גלעד

טיול בקטניה, העיר השנייה בגודלה בסיציליה

ניו יורק טיימס

טירות העמק הקסום: טיול נינוח בעמק אאוסטה באיטליה

משה גלעד

סעו לאט: טיול בעיר אורבייטו שבחבל אומבריה

משה גלעד

חבל פוליה באיטליה: האיטריה היפה שבקצה המגף

משה גלעד

שתולה על מים: חופשה בוונציה

משה גלעד

שעה מרומא: ביקור בעיירה היפהפייה טיבולי

איילה בלופולסקי

48 שעות בבולוניה: איפה אוכלים ושותים?

רום מילשטיין

לא רק מגדל: מה עושים בפיזה?

משה גלעד

סיור בסיציליה: מה מצא בה ארכימדס

משה גלעד

סיור באיים האיאוליים: שבעת הסודות המופלאים של איטליה

משה גלעד

נאפולי בעקבות החברה הגאונה

משה גלעד

בין מילאנו לאגם קומו: טיול קולינרי מושחת

איתן לשם

הפיצות הכי טעימות בנאפולי

שי שבח


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות