האביב שלא הגיע: מדוע חשוב לנתח את המזרח התיכון בימינו בראי ההיסטוריה

ספרו של ג'ייקוב לסנר מקשר בין המציאות הנוכחית במדינות ערב ובין המורשת התרבותית של המזרח התיכון שמקורותיה באיסלאם. בניתוח מרתק הוא מסביר מהיכן נובע הקושי של מדינות הלאום הערביות לזכות בלגיטימיות, מהו הקונפליקט שבו לכודה התנועה הלאומית הפלסטינית ומה החמיץ אדוארד סעיד במחקריו על אוריינטליזם

שלמה אבינרי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שלמה אבינרי

כל תנועה לאומית — וכמובן גם הציונות — מוצאת את עצמה במתיחות מובנית בין שני היבטים מרכזיים של זהותה האידיאית. מצד אחד, הלאומיות מופיעה כאחד הביטויים של הנאורות ושל עקרונותיה האוניברסליים: התביעה להגדרה עצמית ולמדינת לאום נובעת מרעיון ריבונות העם, שהוא אחת מאבני היסוד של המחשבה המדינית המודרנית החילונית ושל הדמוקרטיה. מצד שני, כדי להעמיק את הלגיטימיות שלה ולעגן אותה בתודעתן של שכבות רחבות, כל תנועה לאומית מוצאת עצמה פונה אל זיכרונות היסטוריים ומודעות חברתית הקשורות לעתים ביסודות בעלי אופי דתי. המינון השונה של שני מרכיבים אלה קובע במידה רבה את השוני בין התנועות הלאומיות למיניהן.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ