בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למאמנים אין תשובות, יש להם מדריך מעשי

המדריך המעשי למאמנים "אימון קו אקטיבי" מגדיר את מהות האימון ואת חלוקת התפקידים שמתקיימת בו

תגובות

אימון קו אקטיבי לורה ויתוורת', הנרי קימסי-האוס, פיל סנדאהל. ייעוץ ועריכה מדעית: ד"ר ענת טרייסטר-גורן. הוצאת דניאלה די-נור, 320 עמ', 98 שקלים

פעם, כל מי שאפשר היה לסמוך עליהם היו מגיד העתידות, מכשף השבט והצ'יף הגדול. בכל שאלה, על כל התלבטות, היתה להם תשובה. לפעמים הם רקחו תערובת עשבים מזינה, לפעמים התחברו בכוחותיהם המופלאים לכוחות בעולמות מקבילים, ורוב הזמן הם פשוט הצליחו ליצור באנשים את הוודאות שיש מי שדואג להם, ויודע מה טוב בשבילם. בהדרגה השתנו החיים, והאפשרות שאדם אחר ישמור עלינו ויבחר לנו את הדרך איבדה את הקסם שלה - רק המשאלה המשותפת לוודאות נותרה.

בשנים האחרונות נהפך האימון לכלי חיוני להכשרת מצפנים ותמרורים במסלול החיים העסקי והאישי. הבהירות והעוצמה שהוא יצר במקומות שהשתמשו בו עוררו את השאלה מתי הוא יעיל, מה הוא יודע לעשות בעבור הלקוח, ומה ההבדל בין אימון, ייעוץ וטיפול. אצל המטפל משאירים לפיקדון את המקומות הרכים והכואבים; כשפונים ליועץ רוצים לשמוע תשובות, ובאימון מחוללים שינוי ומשיגים תוצאות תוך הקשבה למי שאנחנו, לערכים שלנו ולקול הייחודי שקיים בנו. בארגז הכלים של מאמן ומתאמן יש שני כלי עבודה עיקריים: הקשבה והתבוננות. ככל שלמתאמן יש סבלנות לעצור ולהתבונן במי שהוא, הסיכוי שלו להתפתח, להצליח ולהשיג תוצאות מהירות ופורצות דרך גדול הרבה יותר.

הספר "אימון קו אקטיבי" מגדיר את מהות האימון ואת חלוקת התפקידים שמתקיימת בו: "התשובות לעולם נמצאות אצל המתאמן", הוא קובע נחרצות. "למאמן אין תשובות. יש לו שאלות (...) לעתים הלקוח מאמין שדווקא למישהו אחר - מומחה - יש תשובות בשבילו. לא אחת יש רצון טבעי לרכוש את התשובות בתוכנית ארוזה במקום לעשות את העבודה הנדרשת כדי למצוא פתרון. לעתים קרובות מדי אנשים מוצאים את עצמם עם אריזה ריקה".

הספר הוא מדריך מעשי למאמנים. הוא "יראה לכם איך לעצב מערכת יחסי אימון יעילה כדי שתוכלו לעזור לאחרים לחולל שינויים רבי עוצמה בחייהם ובעבודתם". בתור מדריך יש בו שלל דוגמאות, טופסי אימון, תרגילים, עצות ואזהרות שאספו מניסיונם העשיר שלושה מאמנים מובילים ומשפיעים בתחומם. לורה ויתוורת' הופיעה ברשימת המאמנים המשפיעים ביותר בכתב העת "professional coach journal" כבר ב-1997. היא גם היתה ממקימי המכון להכשרת מאמנים (CTI). הנרי קימסי-האוס מומחה בעיצוב מהלכים יצירתיים וגם הוא ממייסדי ה-CTI, ופיל סנדאהל מאמן ומנחה סדנאות בתחום היצירה. הערך המוסף של הספר הוא ניסיונם הגדול והעשיר של השלושה ותפיסת העולם המגובשת שפיתחו בעקבות עבודה עם אינספור אנשים מתלבטים, יזמים, אנשי עסקים, יוצרים וכו'. אימון, הם קובעים, הוא תהליך ייחודי שבו המאמן והמתאמן שותפים למימוש היעדים, המטרות והחלומות של הלקוח. יחד הם מחויבים לעקרונות ההגשמה העצמית שלו, לאיזון חייו, ולאחריות שלו להיות נוכח ובעל הבית של חייו.

שפת האימון היא תהליך שמגיב ומתפתח בהתאם לצרכים המתחדדים של עולם המשתמשים שלו. יכולות ההקשבה הנדירות שמחייבת השפה והנחת העבודה הבסיסית, שלפיה התשובות והתובנות נמצאות לעולם אצל המתאמן, גורמות לה להשתנות ולהתעצב כל הזמן מחדש. זו גם הסיבה שאפשר למצוא כמה ניבים מקבילים שכולם נקראים "אימון".

האימון הקו-אקטיבי מבוסס על שלושה עקרונות מרכזיים: הקשבה, סקרנות והעמקת הלמידה. בספר מתוארים העקרונות ככלי עבודה מעשיים. בדגם העבודה הקו-אקטיבי קיימות שלוש רמות הקשבה - הקשבה פנימית, הקשבה ממוקדת והקשבה כוללת - שמתוכן מקשיב המאמן. כל אחת מהרמות מאפשרת איסוף של מידע שונה. הסקרנות מגדירה את מערכת היחסים ומאפשרת הרחבת טווח השאלות וההתבוננות.

בבית הספר הכשירו אותנו לאסוף מידע בחסות הגישה המדעית: איסוף מובנה מדויק, מדיד ומוגדר. לכל שאלה יש תשובה אחת נכונה, שמראש השאלה מכוונת רק אליה. הצגת שאלות סקרניות, לעומת זאת, מחלצת את המאמן מתפקיד ה"מומחה". המאמן חוקר יחד עם הלקוח את עולמו. גם הלקוח פטור מעמדת ה"נבחן" ומהחשש שמא התשובות שלו לא מספקות או לא מוצלחות. התשובות מאפשרות לקולו הייחודי לבוא לידי ביטוי ולייצר אמירה פרטית ואותנטית. תהליך מציאת התשובות משמש מקור אנרגיה ומייצר תובנות שמובילות לפריצת דרך ולצמיחה. העמקת הלמידה: "כל מיומנויות האימון נועדו לקדם את הפעולה ולהעמיק את הלמידה של הלקוח", "לקוחות יכולים להיות מוכשרים ומצליחים בתחומים רבים בחייהם, אבל יש תחום אחד שבו נראה שהם אינם מצליחים לחולל את השינוי שהם מבקשים (...) הם מחפשים מערך של שותפות שיעזור להם לפעול ולהתמיד בכך עד השגת יעדיהם. במערך הזה הלמידה היא זו שמאפשרת לשינוי להתרחש ולהיטמע".

להיות מאמן פירושו לקבל אחריות על כל מערכות היחסים שאנחנו מקיימים ולנהל אותן בבהירות ובנאמנות למי שאנחנו. מי שבוחר להיות מאמן מגדיר למעשה את אורח חייו יותר מאשר את המקצוע שבו יעסוק. בין היתר הוא מחויב להתעורר עם המצפן האישי שלו, שינחה אותו בכל בוקר מחדש. קשה להקשיב לחיפוש של אדם אחר כשאתה נמצא בעיצומו של אובדן או בהלה אישיים. הספר מגדיר את האחריות של המאמן ובמקביל את מידת המעורבות והאחריות שהמתאמן, כלומר הלקוח, מחויב לקבל על עצמו. בהתחלה לומד המתאמן להיות סקרן בקשר לחיים שלו. בהדרגה הוא מבין שהוא לא מצטרף לתוכנית מודל מוכנה מראש להצלחה אישית, אלא מחויב למערכת יחסים שהוא בוחר ומגדיר. "המתאמן חייב למצוא בתוכו", כך מוגדר אחד מתפקידיו של המתאמן, "את הרצון ואת האומץ לחולל שינוי משמעותי בחייו (...) מרחב האימון הוא הסביבה שבה הלקוח יכול לצמוח, להשתנות, ליפול ולקום שוב על רגליו".

אימון הוא מסע משותף, שבו המאמן מחזיק בשביל המתאמן את החלומות שלו, גבוה, מעל למשברים ולפחדים, והמתאמן עובר דרכם אל המציאות שהוא רוצה להגשים. האפשרות להתערב במציאות ולהפוך אותה לאחרת מתחילה בידיעה שהדבר אפשרי. עד שלא נפרץ שלב ההכרה לא תירשם פריצת דרך מהותית. כששלב ההכרה מופנם, השינוי כבר בעיצומו. הצלחה של אימון נבחנת בתוצאות שהוא מפיק. עיבוד ההכרה הוא התנאי ההכרחי להנעת התהליך ולעומק הצלחתו.

הילה טוב היא מאמנת אישית ועסקית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו