צריכת התרבות

ההוגה החברתי זיגמונט באומן מנתח את אובדן הדרך של התרבות בימינו

אבנר שפירא
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אבנר שפירא

עד היום תורגמו לעברית חמישה מספריו של זיגמונט באומן, הסוציולוג וההוגה החברתי היהודי-פולני עתיר המוניטין וההשפעה. בשנה הבאה יתורגם ספר נוסף פרי עטו, "תרבות בעולם מודרני נזיל" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, מאנגלית: מיכל ספיר).

בספר, שראה אור במקור בשנה שעברה, דן באומן במקומה של התרבות בחברה העכשווית. לטענתו, התכלית המקורית של התרבות היתה לחנך את ההמונים במטרה אידיאולוגית ליצור עולם טוב יותר, אבל בימינו, התרבות מדמה את עצמה למוצר צריכה, למעין מחלקה בעולם שמעוצב כחנות כל-בו ענקית ומדפיה גדושים במוצרים מושכים המתחלפים מדי יום ביומו. סימן ההשתייכות לאליטה התרבותית בימינו הוא סובלנות מרבית ובררנות מזערית, טוען באומן ומטעים כי תופעה זו משקפת מבוכה ואובדן דרך. על פי הניתוח שלו, לתרבות בת זמננו אין "אספסוף" שצריך לחנך אותו ולהקנות לו תכונות נאצלות, אלא יש לה לקוחות שצריך לפתות אותם.

בצד זאת, הספר עוסק בתפקידה המרכזי של התרבות באירופה כיום לנוכח האתגרים שמעמידות הגלובליזציה וההגירה ההמונית. באומן טוען כי עתיד היבשת תלוי בהעמקת פתיחותה התרבותית ומזהיר כי ללא סובלנות כלפי הבאים אליה מבחוץ, "הציביליזציה האירופית לא תשרוד".

באומן, יליד 1925, היה מההוגים הבולטים בפולין לאחר מלחמת העולם השנייה. ואולם, ב-1968 הוא הודח ממשרתו כראש המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת ורשה ונאלץ לעזוב את המדינה בעקבות רדיפה אנטישמית של השלטונות. הוא מצא מפלט בישראל אך עזב אותה ב-1971, בין היתר בגלל הרוחות הלאומניות שהחלו לנשב בה בעקבות מלחמת ששת הימים וכיבוש השטחים. הוא עקר לבריטניה ולימד באוניברסיטת לידס. בצד ההכרה העולמית שהוא זוכה לה, באומן הוא גם נביא בעירו: לפני שנתיים הקימה אוניברסיטת לידס מכון למחקר סוציולוגי הקרוי על שמו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ