רציתי להיות בהיר אבל לא הסכמתי לוותר על ממדי העומק

אודה בגילוי, אומר לי אליעזר שביד, שהיתה תקופה שהייתי קרוב לישעיהו ליבוביץ, אבל דרכינו נתרחקו לאחר ביקורתו הארסית על חיילי צה"ל. במלאות תשעים שנה להוגה הדעות היהודי החשוב בזמננו

משה בן עטר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
משה בן עטר

אליעזר שביד החל את דרכו כהוגה בתנועת "מן היסוד", שהקימו נתן רוטנשטרייך ופנחס לבון. "מן היסוד" היה חוג רעיוני שקם בשנת 1962 במפלגת השלטון אז, מפא"י, על רקע המחלוקת שהתגלעה בין ראש הממשלה דוד בן גוריון ובין שר הביטחון לשעבר פנחס לבון בעניין "הפרשה". חברי "מן היסוד" תמכו בלבון וביקרו את תפישת הממלכתיות שהנהיג בן גוריון שהרסה את כל המבנים התנועתיים שהניעו לפעולה והגשמה.

עוד קודם לכן, בראשית שנות החמישים, כתב שביד בביטאון התנועה הקיבוצית "ניב הקבוצה" מאמר תחת הכותרת "צער השורשים החתוכים", ובו ביקורת נוקבת על התנועה הקיבוצית שפסקה להיות אופרטיבית משום שהעלייה ההמונית לא הלכה לקיבוצים ולא היתה בה הגשמה. היא פנתה לכיוון העושר והסוציאליזם שלה נחלש. מאמריו אז עוררו סערה גדולה. בעת שיחותי עמו לאורך השנים הוא הפנים שהקפיטליזם העולמי התייצב וקשה להתמודד אתו כיום. תוצאות הבחירות בישראל בשנים האחרונות היו מבחינתו הוכחה שהסוציאליזם אינו מדבר אל ההמונים. ולכן לעת עתה, סבר, רצוי להכניס תיקונים חברתיים שיצמצמו את אי־השוויון כדי לשמור על יציבות חברתית.

בספרו "נביאים לעמם ולאנושות" (מאגנס, 1999) ניתח שביד את חזונם של אישים בולטים המייצגים את הזרמים הפועלים בעם היהודי עד היום, כביאליק, בובר ואחד העם. בספר חסר נביא נוסף, המחבר עצמו, שראה במפעלו שליחות לאומית וחברתית שעליו כתבו באחרונה ספר הפילוסופים אבי שגיא ודב שוורץ, וכן עוד עשרות מאמרים שנכתבו על ידי חוקרים כיהוידע עמיר, אהוד לוז, יוסי טרנר וצבי צמרת.

שביד הציג לכל אורך חייו אמיתות כואבות כנביא המתריע בשער החרד למוסר החברתי, ההומניזם ושאלת הקיום היהודי. על כל אלה זכה בדין להיחשב להוגה דעות מרכזי בעולם היהודי ובמחשבה היהודית לדורותיה. משבר הזהות היהודית שיצרו המודרנה, הגלובליזציה והתרבות הפוסט־מודרנית היא ציר מרכזי בכתיבתו, המתאפיינת בניתוח חד ועמוק ומזווית מפתיעה.

אליעזר שבידצילום: Tzahy

ביקורתו על ריסוק הסולידריות הפנימית, על העוני והאי־שוויון עשתה אותו לבלתי מעודכן כביכול שבעולם שבה קובעת שורת הרווח הכלכלי. כיצד להתמודד כיהודי עם השינויים הללו? לטענתו יש לשנות את צורת החשיבה של המחקר האקדמי המשרת את העולם העסקי, שהפך את בני האדם לבורג במכונה הגלובלית.

הפרופסורים אבי שגיא ודב שוורץ חיברו את הספר "התמימות השנייה" על עולמו הרוחני של שביד, ובו הדגישו את תפישתו על האדם החילוני, שחירותו מאפשרת לו להיפתח לחוויה הדתית. שניהם רואים בו את בכיר ההוגים היהודים בזמננו.

כמורה נבוכים נתן שביד מאז ומעולם גיבוי לסקרנות המתעוררת בקרב ציבורים חילוניים לארון הספרים היהודי. רוב העוסקים בהגות היהודית כיום מתמודדים עם מכלול השאלות הקיומיות היהודיות כהיסטוריונים. שביד, לעומתם, הוא פילוסוף המנתח את העתיד. הוא מעולם לא הסתגר בעולם האקדמיה. מעטים האנשים שהתמחו ביצירה העברית, ספרות חז"ל, ספרות הקבלה וימי הביניים וההגות הציונית מנוקת המבט של מי שצופה אל העתיד, ומנתח את משמעות הטקסטים היהודיים כמכונני זהות.

גולת הכותרת של כתיבתו המדעית היא ספרו על "תולדות הפילוסופיה של הדת היהודית" מהתנ"ך ועד ימינו (סדרה בהוצאת עם עובד, בשיתוף עם מכון שכטר למדעי היהדות, 2006-2001).

תלמידו, פרופ' יהוידע עמיר, שערך את ספר היובל לכבודו, הדגיש את תפישתו של שביד שעל פיה אי אפשר לחנך בלי עמדה פילוסופית ערכית. החילוניות של שביד, אומר עמיר, היא רליגיוזית והדתיות שלו היא חילונית. ברוח זו טען גם תלמידו פרופ' יוסי טרנר, ממכון שכטר, כי שביד לא מאמין שהתרבות החילונית יכולה להתפתח בלי לשאוב מן המקורות היהודיים שלה. מהבחינה הזאת ממשיך שביד את דרכם של משכילי מזרח אירופה שהשתמשו בידע ההיסטורי שרכשו כדי להבין את הבעיות ויצקו חזון לעתיד. הוא שילב הגות מערבית ויהודית יחדיו עם יכולת לנגוע באדם — תכונה שרכש מא"ד גורדון.

ארבעים וחמישה הספרים שכתב ולמעלה מ-800 מאמרים מדעיים לא היו תמיד ידידותיים לקריאה. כתיבתך קשה! אמרתי לשביד. כן, הוא מודה, רציתי להיות בהיר אבל לא הסכמתי לוותר על ממדי העומק בכתיבתי, ונכון ששילמתי על זה מחיר בממדי הפרסום. האיש צנוע ונטול יחסי ציבור, לפעמים נדמה לך שהוא לא מבין מה זה. ההיסטוריה מלמדת שהוגים גדולים באמת נתגלו תמיד אחרי לכתם ותפישותיהם נחשפו רק מפרספקטיבה של זמן. שכן שביד הוא גם פילוסוף ציבורי כפי שהגדירה אותו הסופרת חוה תירוש.

שביד הוא חוקר חשוב שהציבור הרחב מכיר פחות, אולם מחקריו והגותו מוכרים לאינטלקטואלים ונלמדים בחוגים למחשבת ישראל ולפילוסופיה במקומות רבים באקדמיה ובבתי מדרש יהודיים בכל העולם. הוא הצליח להשפיע על שכבה עצומה של חוקרים, הוגים ומחנכים שצמחו בישראל ובעולם היהודי. בניגוד לליבוביץ, שהיה יהודי חרדי בהשקפתו ואמר שהכל בדת, שביד טוען שהיהדות היא תרבות ולא דת, למרות שאין תרבות שאין בה דת. הדת היא מרכיב חשוב אבל לא בלעדי בתרבות. שביד וליבוביץ ניהלו דיאלוג במשך שנים רבות ושביד עמד על אופיו של ליבוביץ, האומר דבר והיפוכו במשפט אחד. אודה בגילוי, אומר לי שביד, שהיתה תקופה שהייתי קרוב לליבוביץ, אבל דרכינו נתרחקו לאחר ביקורתו הארסית על חיילי צה"ל.

שביד העריץ את כתיבתו של מרקס הצעיר ודאגתו למעמד החברתי של הפועלים, אך את מעשיו המאוחרים כמנהיג מהפכני לא אהב במיוחד בשל הקצנתה. הלכתי בדרכו של ברל וגורדון, אמר לי.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

עטיפת הספר. העיר שהיתה אמורה להיות ייחודית במינה

לרגע היה נדמה שערד יכלה להיות עיר אחרת לגמרי

דגי זהב באקווריום. בארה"ב נמצאו דגים שגדלו לממדים של כ– 30 ס"מ צילום

מחקר: דגי זהב הם מין פולש שמסכן מערכות אקולוגיות

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

קראק פאי הקלאסי של גוז' ודניאל

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

פרויקט הרצל 138

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"