פרשת השבוע-הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פתקים בין אבני הכותל המערבי
ארץ ישראל ונחלות השבטים על פי רש"י, בציורו של אהרן בן חיים מגרודנו, 1836

פרשת "מטות־מסעי" בני גד וראובן כפיקוד העורף

בקשתם של בני גד ובני ראובן להישאר בעבר הירדן לא מוצאת חן בעיני משה. בדיוק כמו המרגלים, שפגשו בשפע חומרי שקשה לעמוד בפניו ומיד שכחו את הסיפור הגדול, כך בני גד וראובן נמשכים לשפע החומרי של ארץ הגלעד ומבקשים לקבוע את נחלתם שם

משה מקבל את פני המרגלים, 1621-4, לנפרנקו (Lanfranco)

פרשת "שלח לך" גם ה' רוצה לשוב למצרים

בעוד בני ישראל מבקשים לחזור למצרים ממש, המקום הגיאוגרפי והמקור למזון מגוון, ה' מבקש לחזור למצרים כמושג, לנקודת ההתחלה של סיפור גאולת בני ישראל, להתחיל מחדש ולברוא עם מצאצאי משה, כדי שיוכל להמשיך הלאה אל עבר כנען בקו ישר ובלי בעיות

המשכן בשממה. איור מתוך תנ"ך הולמן, 1890

פרשת "נשא" על הציר שבין טמא לטהור

בפרשת "נשא" נאסר על הטמאים להיכנס לאזורים הקדושים והעם מצווה לשלח אותם אל מחוץ לתחום חניית השבטים. רק האשה הסוטה אינה מורחקת מן הקודש, אלא להפך: היא דווקא מובאת אל הכוהן ועומדת לפני ה', במרכז המחנה הקונצנטרי, בכיוון ההפוך משאר הטמאים

תלמוד תורה במאה שערים, 2014

שבועות ללמוד תורה, להאמין בתורה

יש הסבורים כי חוקרי המקרא טוענים שביום אחד בתקופה הפרסית התכנסו זקני ציון והחליטו ליצור סיפור שיאפשר להם להוליך שולל מיליארדי נוצרים וגם כמה מיליוני יהודים לאורך 3000 השנים הבאות. התנ"ך — כך, כביכול, טוענת ביקורת המקרא — נכתב על ידי שקרנים. על כך יש להשיב: חלילה וחס. טור פרידה

משה על הר סיני, ציור מאת ז'אן לאון ז'רום, סוף המאה ה-19

פרשת "בחוקותי" היכן מסתיימת התורה?

אילו היתה התורה מסתיימת בפרשה שלנו, כלומר בסוף חומש ויקרא, היא היתה חותמת בנבואת פורענות שבסופה נבואת נחמה. אמנם הסיפור לא היה מגיע אל קצו, אך מהו בדיוק הקץ שהסיפור אמור להגיע אליו? התורה מסתיימת בנקודה אחרת — במותו של הגיבור האנושי הגדול שלה, משה

נחל צפית המוצף, בשבוע שעבר

פרשת "בהר" להמטיר על ארץ לא איש

סיפור בראשית שבתורה מכניס את מחזור השבוע אל הבריאה כאשר הוא קובע שהעולם נברא בשישה ימים. גם בפרשת השבוע החוק האלוהי נעשה לחלק מן הטבע, כאשר שנת השמיטה מוצגת כחובה וכצורך של האדמה. אבל הבעיה המרכזית ביצירת קשר סיבתי בין תנועת גורמי הטבע לבין צדקת בני האדם היא שלעתים קרובות מדי אין בכוחו של המודל הזה להסביר את המציאות באופן הולם

ברכת הכוהנים בכותל בסוכות

פרשת "אמור" מה בין ישראלים רגילים לכוהנים

קדושת המשכן חלה בממד המקום, ולפיכך אדם רגיל שנטמא יכול להיזהר ולא להתקרב עד שייטהר. לא כן הכוהנים, שהקדושה חלה בהם עצמם, בגופם. לאדם הקדוש אין מפלט מהקדושה ומשום כך הטומאה אסורה עליו באופן קטגורי. באופן עקרוני, אין בחייו של הכהן תחום חול, או בניסוח אחר: לאיש הציבור אין חיים פרטיים

משל השומרוני הטוב, ציור מאת וינסנט ואן גוך

פרשת "אחרי מות־קדושים" הקדוּשה היא התוצאה של קיום המצוות

המצוות שניתנו בסיני, ושבאמצעותן בני ישראל מתקדשים, אינן שייכות רק לתחום הפולחני אלא גם לתחום המוסרי. כך, המצוות שבין אדם לחברו שזורות בפרשתנו במצוות שבין אדם למקום, והמחוקק אינו רואה בהן קטגוריות נפרדות