פרשת השבוע-הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ציור של מרים ונשות ישראל שרות את שירת הים. שירת מרים, המאה ה-18
אברהם בלומרט, יוסף ואחיו, 1600

פרשת "ויגש" האח הצעיר בנימין

אילו יוסף היה רק מתגעגע לבנימין, יכול היה להזדהות לפני אחיו ולבקש לפגוש אותו. אך יוסף זכר את חלומותיו ולא סמך על אחיו. בדיוק כמו יעקב, יוסף אהב את בנימין בן רחל, רצה בקרבתו וחרד לשלומו. הוא ביקש לוודא שבנימין חי ושלא יאונה לו רע

משה מחזיק בלוחות הברית, איור מאת גוסטב דורה

פרשת "מקץ" אלוהים ויוסף אינם מדברים זה עם זה

נוכחותו החיה של האל שמורה לאבות, שיעקב הוא האחרון שבהם, והיא תשוב ותופיע בימי משה. חיי יוסף הם תחילתה של תקופת הסתר פנים אלוהי, ואולם העדרותו של אלוהים חלקית בלבד והוא מוסיף להיות מעורב בחיי יוסף ומשפחתו בדרכים שונות

גמל במדבר כסיף, בתחילת החודש

פרשת "וישב" האם יוסף הושלך אל הבור

נראה שהפתרון היחיד לכל הקשיים והסתירות הפנימיות של סיפור מכירת יוסף למצרים הוא שיש לפנינו שילוב בין שני סיפורים נפרדים, שלמים ועצמאיים. בכל אחד מהם יש תפקיד אחר להשלכת יוסף אל הבור, בכל אחד מהם מתערב אחד מבכירי האחים, ובסופו של כל אחד מהם יוסף מובא למצרים על ידי נוכרים

מתאבק אמריקאי מול מתאבק מאזרבייג'אן

פרשת "וישלח" איום אנושי ואיום אלוהי

המפגש של יעקב עם עשו נושא מאפיינים רבים של מפגש עם אלוהים: כניעות והתרפסות, ניסיון למצוא חן, הקרבת מנחה, ותחושה של מורא. אלא שפרשת "וישלח" אינה כוללת רק מפגש עם אדם הדומה למפגש עם האל, אלא גם מפגש עם אדם שהוא אלוהי בעצמו

דבורה אוספת אבקת פרחים בגני קיו המלכותיים שבלונדון, ב 2014

פרשת "ויצא" הנשיקה בין יעקב לרחל לא היתה רומנטית

לצייר את סיפור אהבתו של יעקב לרחל ואת הנשיקה שהוא נושק לה ליד הבאר כסיפור רומנטי של התאהבות ממבט ראשון הוא דבר שאינו מתיישב בשום אופן עם נורמות ההתנהגות המשתקפות במקרא, שלפיהן נשיקה רומנטית פומבית היא פעולה זנותית ומעוררת בוז. לעומת זאת, נשיקה בין קרובי משפחה היתה מנהג מקובל ולגיטימי

מיכל דליות

פרשת "תולדות" אהבה היא בחירה

משהו מעורר תמיהה ביחסם של יצחק ורבקה לילדיהם. כתוב: "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו, ורבקה אוהבת את יעקב". מדוע כל הורה אוהב רק אחד מהילדים? האם לא סביר לצפות ששני ההורים יאהבו את שני ילדיהם? ואולי בתקופת המקרא הורים לא אהבו את ילדיהם?

אנזו אגדה גורן

פרשת "חיי שרה" מדוע נותר יצחק דמות משנית בסיפורי האבות

התיאור המפורט של החיפוש אחר שידוך הגון ליצחק ודאגתם של אברהם ועבדו למציאת הכלה מדגישים את הפסיביות של יצחק בסיפור. הפסיביות בולטת במיוחד בהשוואה ליעקב בנו, המוצא בעצמו ליד הבאר את קרובת משפחתו הבאה לשאוב מים ונעשית במהרה לאהובתו, שלא כאביו — שמי שמצא לו את הרעיה היעודה הוא העבד של אביו

גארי יורופסקי מכה את אראל סגל

פרשת נח באדם דמו יישפך

על פי הגירסה הכוהנית של סיפור המבול, אלוהים מעגן את כללי המוסר בחקיקה מנומקת ומחיל אותם על הבריאה כולה. לעומת זאת, בגירסה היהוויסטית של אותו סיפור, אלוהים מניח שכללי המוסר, לפחות במידה כלשהי, ידועים לאדם: אלוהים לא ציווה עליהם ובכל זאת הוא מעניש את מי שמפר אותם

קייטלין ג'נר

פרשת בראשית "אדם", השם שהעניק אלוהים לגברים ולנשים גם יחד

בשני סיפורי הבריאה שבפרשת בראשית משתקפות שתי תפישות שונות ביחס למהות הקשר בין גברים ונשים. לפי הסיפור הראשון מטרתו של הקשר היא הפריון האנושי. לעומת זאת, בסיפור השני הזוגיות אינה משרתת אינטרס אלוהי אלא כמיהה אנושית של האדם למצוא לו בת זוג שהיא בשר מבשרו