פרשת השבוע-הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ג'ובאני בטיסטה טיאפולו, רחל יושבת על התרפים, 1726
רמברנדט ון ריין, יצחק ורבקה. יחסים סימביוטיים

פרשת "תולדות" מעקרה להרה

הבה נציב מראה באמצע האוהל של יצחק ורבקה. המראה תשקף שני גופים שדומים זה לזה גם מבפנים: האחד של גבר חסר רחם והשני של אשה עקרה, שאף היא חסרת רחם. המראה גם תשקף את תנועותיו של יצחק המשתטח בתפילתו ובבואתו תיהפך לדמותה של רבקה, ואולי להפך. אך המראה תשקף גם את רחשי הלב והמלים על השפתיים

אליעזר ורבקה, תחריט של גוסטב דורה

פרשת "חיי שרה" באיזה אופן פגש יצחק את אשתו ליד הבאר

שלא כיעקב או כמשה המוצאים ליד הבאר נערה חלשה ומסייעים לה, אליזר עבד אברהם יוצא לארם נהריים ומחפש נערה חזקה שיכולה לעמוד בעבודה קשה — עבודה שלא תצטרך לעסוק בה כאשה נשואה ומתאימה לשפחה יותר ממה שהיא מתאימה לכלה של בן האדון. כלומר, הוא מחפש אשה הראויה לו במקום לחפש אשה הראויה ליצחק

אברהם מארח את המלאכים בזמן ששרה מאזינה לדבריהם וצוחקת, דומניקו פיאסלה, המאה ה-17

פרשת "וירא" וישא עיניו וַיַּרְא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו

הכנסת האורחים של אברהם בנויה מציפוי דק של הבטחה לאירוח פשוט וסגפני וממשתתפים מעטים. השפע המתפרץ מתחת להבטחה מטרים את לידת יצחק שתתרחש תוך שנה מההתגלות. גם המתרחש בתוך ביתו של לוט מטרים את התגשמות הבשורה על הפיכת סדום ועמורה

המצרים מעריצים את יופייה של שרי, ג'יימס טיסו, סוף המאה ה-19

פרשת "לך לך" אברם במצרים: סיפור של טריקסטר

לאיזו תבנית של סיפור העם אפשר לשייך את סיפור ירידתו של אברם למצרים והתחבולה שרקם עם שרי אשתו כדי להינצל ממוות? תבנית שבמרכזה דמות של אנדרדוג או כזאת שבמרכזה תעלולן? בעוד שתחבולתו של האנדרדוג נשארת סמויה, ומאפשרת לו לעלות בסולם החברתי, תחבולותיו של אברם נחשפו לבסוף, והוא לא קיבל את כל מבוקשו

נח זובח לאלוהים אחרי המבול. ציור מאת איל בצ'יצ'יו, 1700

פרשת "נח" מדוע קילל נח את כנען

הניגוד בין החשיפה לכיסוי עובר כחוט השני בפרשת המבול: תחילה המים מכסים את האדמה ומתחת למעטפת הנוזלים מתחולל הרס. ויש המעטפת הנוספת של התיבה השומרת על השוהים בה. ואחרי שמתגלה הארץ אחרי המבול, גם נח מתגלה בעירומו לעיני בניו, המכסים אותו בשמלה

"אדם וחוה", ויליאם בלייק, 1808
הנחש מאכיל את חוה בפרי עץ הדעת ואדם פונה לאחור

פרשת "בראשית" במה חטאה האדמה?

בספר בראשית מופיעים שני תיאורים של בריאת העולם. הסיפור הראשון עוסק בעיקר בהיווצרות העולם והסיפור השני עוסק בעיקר בבריאת האדם וחטאו בגן בעדן. אלוהים מעניש את כל החוטאים בחטא עץ הדעת, הנחש, האשה ואדם, ומוסיף גם "ארורה האדמה". חז"ל דנו בדמיון שבין קללת האדמה וקללת הנחש וטישטשו את הגבולות בין סיפורי הבריאה

שלמה המלך, מתוך איקונוסטאזיס מתחילת המאה ה-18

סוכות — קהלת זעקת המלך שירד מגדולתו

אחת הפרשנויות למגילת קהלת, שהאשכנזים נוהגים לקראה בשבת חול המועד סוכות, מציעה שהמגילה לא נכתבה בעקבות חקירה והיקש שהובילו אל המסקנה כי "הכל הבל". קהלת למד שהכל חולף כי הכל נלקח ממנו, והוא שוטט בעולם חסר כל: חסר רכוש, חסר מעמד וחסר זהות

איור המתאר את משה מתבונן על הארץ מפסגת הר נבו, 1907

פרשת "האזינו" השפע מבלבל את סדר השירה

השפע הנופל בחלקו של עם ישראל על פי שירת "האזינו" רב עד כדי כך שהוא גולש מתבנית התקבולת הרגילה, בת ארבע הצלעות, וממלא גם צלע חמישית, המסיטה את צלעות התקבולת, שאינן מונחות עוד זו מתחת לזו אלא גולשות בין השורות. חוסר הסדר הזה מטרים את החטא, שמגיע בעקבות ההנאה המרובה מטוב הארץ: השפע החומרי גרם לישראל להשמין כבהמה ולבעוט באלוהיו — לעזוב אותו — כפי שבהמה סוררת בועטת בבעליה

טקס תשליך במרינה אשדוד

פרשת "ניצבים" אין אדם יודע מטמונותיו של חברו

בפירוש רש"י לפסוק "הנסתרות לה' אלוהינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם" הוא מציע שלא לבלוש אחרי מעשי האחרים במטרה להבין אם הרהורי לבם טהורים. במקום זאת, רש"י מציע התנהגות נורמטיבית וסדרי דין צודקים. קיומם בגלוי יבטיח את המשך קיום העם בארץ. האדם צריך לחפש חטאים במסתריו שלו ולא לנחש את מסתרי לב חברו