פרשת השבוע-הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איור המתאר את משה מתבונן על הארץ מפסגת הר נבו, 1907
טקס תשליך במרינה אשדוד

פרשת "ניצבים" אין אדם יודע מטמונותיו של חברו

בפירוש רש"י לפסוק "הנסתרות לה' אלוהינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם" הוא מציע שלא לבלוש אחרי מעשי האחרים במטרה להבין אם הרהורי לבם טהורים. במקום זאת, רש"י מציע התנהגות נורמטיבית וסדרי דין צודקים. קיומם בגלוי יבטיח את המשך קיום העם בארץ. האדם צריך לחפש חטאים במסתריו שלו ולא לנחש את מסתרי לב חברו

משה שובר את לוחות הברית, תחריט מאת גוסטב דורה

פרשת "עקב" האם הוכן הארון לפני חטא העגל

כשמספר משה בפרשת "עקב" את חטא העגל בגוף ראשון, אפשר להבחין בשינויי גירסאות לעומת המסופר בספר שמות, שם מוצג משה כמי שכועס על עם ישראל לא פחות מאלוהים ומשבר בחמת זעם את הלוחות, ואילו בפרשתנו משה מציג עצמו כמי שמנסה לחצוץ בין זעמו של האל לעם. הוא גם משנה כאן את המסופר בספר שמות בדבר סדר הופעת חטא העגל והציווי על הכנת הארון

פתקים בין אבני הכותל המערבי

פרשת "דברים" מדוע נכשלו אבותינו

הסיפורים שמשה מזכיר לעם מתארים את חטאיהם לה' ועונשיהם ומסייעים לו להדגיש באוזניהם כי גם בעתיד חטאים יגררו עונשים. יחסי הגומלין האלה מכינים את העם לכניסתו לארץ. המודעות לעבר במדבר אמורה לסייע לבני ישראל לכוון את דרכם כך שלא יחטאו בארץ, אך כפי שיתואר בספרי הנביאים והכתובים, בני ישראל לא נרתעו מהעונש. הם חטאו וחטאיהם הביאו לחורבן הארץ ולגלות העם מעליה

ארץ ישראל ונחלות השבטים על פי רש"י, בציורו של אהרן בן חיים מגרודנו, 1836

פרשת "מטות־מסעי" בני גד וראובן כפיקוד העורף

בקשתם של בני גד ובני ראובן להישאר בעבר הירדן לא מוצאת חן בעיני משה. בדיוק כמו המרגלים, שפגשו בשפע חומרי שקשה לעמוד בפניו ומיד שכחו את הסיפור הגדול, כך בני גד וראובן נמשכים לשפע החומרי של ארץ הגלעד ומבקשים לקבוע את נחלתם שם